Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Platon

Trycktravare

Rekommendera Poster

Hej

Ska byta storsegel till min Maxi 33 och funderar på hur jag kan se/avgöra om min Selden mast kan hantera trycktravare då jag tänker mig fullatte och enklare nedtagning? Original från 89.

Någon som sitter på denna kunskap?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska nog inte vara några problem, de flesta master klarat det. Vad har du för mastprofil? Du åker nog på att byta segelintag, men det är en liten kostnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska nog inte vara några problem, de flesta master klarat det. Vad har du för mastprofil? Du åker nog på att byta segelintag, men det är en liten kostnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla tryktravare passar till seldenmast det Finns många att välja på läs katalog från Harken Rutgerson Asperöd Handelbolag

Men det måste vara en segelmakare som monterar dom, lattfikorna måste anpassas till den travare som du vill ha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra råd ovan, själv är jag osäker på definitionen av ordet trycktravare såväl som dess funktion.
Har förstått så långt som att innan fullattor infördes och storsegels akterrunda därmed kunde växa så behövdes inte sådana. (I bilden nedan är det väl egentligen enbart hjulen som rullar mot masten som definierar och inte den gängade spännskruven?)

Angående syftet med trycktravare har jag hittills trott att den skall underlätta segelrevning eller nedtagning i måttlig medvind, ena sidans hjul-par rullandes mot masten borde avlasta själva likrännan? Fast antagligen finns andra trimnings-orsaker bortom min slöseglarhorisont, gängorna i bilden antyder att man bör justera emellanåt??

Hittade också denna pdf, beskriver bl.a. hur datorer kan användas vid segelkonstruktion.

[Haha, på en av sajtens skärmbilder (sid 4/20) råkade jag snubbla över begreppet "Von Mises Stress". Googlade även det och fann denna förklaring. (Tydligen en enkel matematisk formel som på datorers vis kan köras otaliga gånger blixtsnabbt för varje punkt i segelytan och presenteras som en färgad skiss?
Matematiska formler kan man naturligtvis strunta i men ändå känns det litet kul att ha åtminstone litet hum angående vad färgskissen faktiskt föreställer. Teoretiska skjuv-krafter och stresspunkter i seglet, vete katten men är alltid nyfiken. :-)]

Ps. angående masten tålighet mot punktbelastning eller skador finns en tänkvärd liknelse som lyder... Det ska gå att försiktigt kliva upp på en ölburk med sin fulla kroppsvikt utan att den kollapsar, men minsta initial buckla eller annan försvagning i burken/röret kan bli förödande. Har inte testat men men.
post-86835-0-30546800-1442495805.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...