Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Gäst GA

Uttern 520 HT

Rekommendera Poster

Gäst GA

Hej! Någon som har nåt att säga om rubricerade båttyp? Funderar på att köpa en sådan. Finns nåt speciellt att tänka på; att vara observant på. Mycket tacksam för svar. ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Jag har en 520ht sedan ett år tillbaka och anser att det är en kanonbåt iförhållande till de pengar man får betala för dem. Bättre planlösning får man leta efter och luckan i fören är avsevärt smidigare än att balansera på ett smalt skarndäck som det är på de flesta ht-båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Äger ingen själv, men tycket det är en mycket fin båt 520 HT. Precis som ovan skriver så är luckan praktisk, samtidigt som båten designmässigt är snygg trots att den är ganska gammal i alla fall. Dessutom interiör i bra klass med mycket trä. (kännetecknar väl Utterns kabin/ht båtar i övrigt). Jag säger KÖP !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är man ju part i målet när man själv äger en. Men för mig och min familj (2 vuxna 3 små barn) är den perfekt. Stor i ruffen för sin storlek Generösa utrymmen ute i det fria. Bra med ingångslucka, du slipper vingla på skarndäck. Se till att ha min 70 Hk (29 Knop) och det är bra om de ha trimplan så får du bättre bärighet i aktern. Lycka till! Här en länk till en 520 ht http://www.kolumbus.fi/kalle.kojo/Sandeanna/sandeanna.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äger också en Uttern 520 och är mycket nöjd. Som du säger saknar jag också bärighet i aktern, med många i båten, samt att planingströskeln är lite hög. Funderar nu på att köpa trimplan. - Duger det med fasta plan? Och vågar man köpa självjusterandeSmart tabs från Hjertmans? - Vilken storlek på trimplan fungerar bäst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...