Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Looma

Targabåge Stockholm

Rekommendera Poster

Jag vill få gjort en targabåge till min segelbåt - dels som dävert men inte minst för solpaneler, radar etc.

Någon som vet vem i Stockholmsområdet som är duktig på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säker massvis duktiga svetsare/mekaniker i Stockholm - bara man hittar dem.

Bor på en mindre ort på västkusten. Där finns det flera firmor som är duktiga på sådana arbeten. Den senaste tiden har jag anlitat dessa. http://www.bikab.nu/

Nu hjälper ju inte dig - avståndet är ju 50 mil - men vi lyfter ju i alla fall tråden, så fler får tjangs att svara på din fråga.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill få gjort en targabåge till min segelbåt - dels som dävert men inte minst för solpaneler, radar etc.

Nu vet jag inte var i Stockholmsområdet Du skulle vilja få hjälp. Du kan t.ex. kolla med Rindö Marin, de har en "ganska" duktig svetsare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att frakta en svetsad båge kan vara svårare än att skruva ihop en på plats. Två rör på var sida och ett rör tvärs så har man en targabåge i princip. Kompletteras efter behov. Stag för stabilitet i sidled. Ett par rör för jolledäverten om inte lutningen akter över räcker. Osv.

En sån här enkel båge byggd på rör från skroten kostar inte många kronor och blir den inte tillräckligt snygg så har du iallafall fått en bra modell för en svetsad smäckrare variant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompisen gjorde en targabåge med dävertar till gummibåten i rör och kopplingar från en NOA-ställning.

Han seglade med den under ett par somrar och anpassade den efter hand så att den fungerade som hann ville. Sen lät han en lokal firma bygga en i rostfritt.

Har ett par bilder på båten och ställningen - tyvärr inte på den här datorn. Båten var en Ballad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte var i Stockholmsområdet Du skulle vilja få hjälp. Du kan t.ex. kolla med Rindö Marin, de har en "ganska" duktig svetsare.

tack Volvo_penta - kanske en möjlighet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompisen gjorde en targabåge med dävertar till gummibåten i rör och kopplingar från en NOA-ställning.

Han seglade med den under ett par somrar och anpassade den efter hand så att den fungerade som hann ville. Sen lät han en lokal firma bygga en i rostfritt.

Har ett par bilder på båten och ställningen - tyvärr inte på den här datorn. Båten var en Ballad.

Hej Thallatha ... Vet du vem som gjorde den - var det i Stockholmsområdet?

Jag vet ungefär hur jag vill ha den - men saknar någon som kan konstruera den!! - duktig på rostfritt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att frakta en svetsad båge kan vara svårare än att skruva ihop en på plats. Två rör på var sida och ett rör tvärs så har man en targabåge i princip. Kompletteras efter behov. Stag för stabilitet i sidled. Ett par rör för jolledäverten om inte lutningen akter över räcker. Osv.

En sån här enkel båge byggd på rör från skroten kostar inte många kronor och blir den inte tillräckligt snygg så har du iallafall fått en bra modell för en svetsad smäckrare variant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Thallatha ... Vet du vem som gjorde den - var det i Stockholmsområdet?

Jag vet ungefär hur jag vill ha den - men saknar någon som kan konstruera den!! - duktig på rostfritt!

Nej - det var inte i Stockholm utan i Kungshamn på västkusten.

Nu är jag tyvärr i själv i de östra delarna av landet. Det vi hemma kallar Stockholm. Stockholmare skulle kallat det Vallentuna.  :P

Om jag kommer ihåg skall jag föröka att leta fram bilderna när jag kommer hem.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Järna rostfria, de gör mycket marin grejer.

Har använt dem till en del saker, tankar bland annat, och blivit nöjd.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...