Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Gäst MaxSchmeling

Detta med däck; byta eller behålla?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Skulle så åka iväg till Euromaster och fått satt på 4 nya traktordäck när en granne undrar varför. Konstig fråga tyckte jag eftersom jag tycker att däcken är kassa. Det tyckte inte han. Däcken är inte på något sätt slitna men har torrsprickor och för mig som inte kan ett skit om däck känns det som om de behöver bytas. De håller trycket så det är enbart för att jag har en känsla av att de skall explodera... Hur snyggt är det med en vacker Storebro 31 i diket

 

Btw; Vagnen är snart helt ommålad och den blev i silver istället för signalröd.

 

 

 

Så; Vad anser ni om dessa torrsprickor?

post-102122-0-97922600-1442267552_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte sprickorna i sig. Problemet är att det kommer in fukt i cordväven. Är det ett gammalt däck så är det textilcord som kommer att brista av exponeringen för sol mm. Är det ett nyare däck med stålcord så kommer den att rosta sönder. Resultatet blir en däcksexplosion och att vagnen "sätter sig".

Been there - done that! Inget allvarligare har hänt. Båten har stått kvar på kärran alla tre gångerna för mig. Bekymret är att komma undan från trafiken och få tag på ett nytt hjul att byta med. De första två gångerna var efter traktor i ca 25-30 km/tim. Sista gången var under "handrullning" av den nyupptagna båten (vi kom ca 15 m med kärran innan det small). Gubbarna som hjälpte till blev rätt skraja av explosionen...   (Ingen kom till skada!)

 

Så vill du slippa dessa konsekvenser så byt innan det är för sent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att avsaknaden av hjulmuttrar är allvarligare än torrsprickorna!

 

Ha ordentligt pumpat så att däckssidan inte arbetar så mycket.

 

 

 

Kalle  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

:)

Jag tycker att avsaknaden av hjulmuttrar är allvarligare än torrsprickorna!

 

Ha ordentligt pumpat så att däckssidan inte arbetar så mycket.

 

 

 

Kalle  ;)

 

Ojdå, måste alla muttrar sitta på

 

Skämt åsido; det finns en allvarlig twist på din roliga rad. När Seari kom upp förra hösten så hade vi ett knakande i hela vagnskonstruktionen som var lite olycksbådande. Transportören sa att det måste vara någon hjulaxel och själv försökte jag frenetiskt att komma på orsaken men misslyckades. Vad kan orsaka detta ljud...

 

Så nu när Operation Båtvagnskosmetik börjar och hjulen ska av upptäcker jag att ett av fyra hjul hänger och dinglar i sina lösa muttrar. Samtliga muttrar i  detta hjul har ett frispel på 6-7 mm. Inte konstigt att hjulet skrek på hjälp...

 

Då blev jag varse att jag alltid varit helt fokuserad på båten och helt glömt bort det väsentliga när det gäller vagnen. Sitter hjulen fast ?

 

Spooky när man tror man kontroll på läget :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Problemet är inte sprickorna i sig. Problemet är att det kommer in fukt i cordväven. Är det ett gammalt däck så är det textilcord som kommer att brista av exponeringen för sol mm. Är det ett nyare däck med stålcord så kommer den att rosta sönder. Resultatet blir en däcksexplosion och att vagnen "sätter sig".

Been there - done that! Inget allvarligare har hänt. Båten har stått kvar på kärran alla tre gångerna för mig. Bekymret är att komma undan från trafiken och få tag på ett nytt hjul att byta med. De första två gångerna var efter traktor i ca 25-30 km/tim. Sista gången var under "handrullning" av den nyupptagna båten (vi kom ca 15 m med kärran innan det small). Gubbarna som hjälpte till blev rätt skraja av explosionen...   (Ingen kom till skada!)

 

Så vill du slippa dessa konsekvenser så byt innan det är för sent.

 

Tack Lintott för en intressant utläggning. Tar ditt råd på det allvar som jag själv tillskrev det innan jag fattade hur rätt jag hade. The Silver Arrow får nya fina traktordäck...

post-102122-0-79517700-1442305904.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skall ha en Storebro på vagnen skall du såklart byta till teakdäck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att förstöra ett däck är att lägga på teak. Snyggt visserligen men det kan vara svårt att hålla trycket.

 

Numera lär visst teaken läggas utan skruv. Kolla med din gummiverkstad om dom gått över till den nya tekniken så får du däck som passar stilmässigt och som inte behöver pumpas stup i kvarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns det dom som tänder på och blir rökiga. Brinnande däck kan fungera utmärkt som ett hjälpmedel att få uppmärksamhet för en protest, t.ex. mot att grannarnas Myresjöhus anses fula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Sen finns det dom som tänder på och blir rökiga. Brinnande däck kan fungera utmärkt som ett hjälpmedel att få uppmärksamhet för en protest, t.ex. mot att grannarnas Myresjöhus anses fula.

 

Myresjöhus är fula och står som containers i fula öststatsrader. ArneRadar skulle säkert uppskatta ett sådant hus men själv vill jag inte ha det ens om jag fick ett gratis.

 

Bra smak kostar, så är det, och av den anledningen bor vi i en arkitektritad stenvilla på 228 kvadrat :)

 

Ovanstående har inget med vår båtvagn att göra men det har inte flera tramsinlägg här heller.

post-102122-0-43528900-1443128800.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God smak i sig kostar inte ett smack.

 

Däremot är god tillgång till pengar i kombination med låg bildningsnivå inte sällan en grogrund till dålig smak och vulgaritet.

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som lite nätmobbning här, av ovanstående inlägg att dömma. Vad har dessa med ts fråga att göra? Tar ingen i försvar, men samma debattörer brukar ha starka ordalag till ts att hålla sig till ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr fans det en "anmäla knapp"

 

Jag saknar den!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr fans det en "anmäla knapp"

 

Jag saknar den!

 

 

 

Kalle

 

post-106994-0-65757200-1443165408_thumb.jpg

 

Det kan inte va den knappen som idag kallas "Rapportera" som du saknar!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett försök att återgå till ämnet:

 

Hade liknande sprickor i våra däck.

 

Åkte till ortens lokala däckverkstad o köpte utslitna(utan mönster men fräscha stommar) däck.

 

Han lade på dem väldigt billigt.

 

Tror att det är väldigt svårt att nöta ut båtvagnsdäck, det är nog ålder o solljus som knäcker dem.

 

Kanske bättre då att lägga på bättre beg med några års mellanrum.

 

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från 4 däck, via Myresjöhus i öststatrader, stenvillor på 228 kvadrat kan varje liten sak växa till oanade proportioner.

 

Som fattig pensionerad invandrare på 36 kvadrat, gläds jag över att mitt är smått, lite risig, men betald............t.o.m. med dubbade vinterdäck på båtvagnen    B)

Redigerad av Oldtimer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...