Kapten_snusa 0 Postad 14 September , 2015 Hej,Vi har skaffat oss en lite större båt.Vad ska man tänka på inför vinterförvaringen? (kommer stå utomhus).Vi har för första gången en toalett på båten med septiktank, vad bör man tänka på där?Ska man ha båten fulltankad (hört att det blir kondens i tanken annars), har en bensinare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 14 September , 2015 Hej på Hösten gör jag detta. Full bränsle tank. Tom vatten tank/septitank. Lossa slangarna om du har el pumpar (handfat/kök osv) så att det sista kan rinna ut annars stor risk för frostspängning i pump. detta gäller även om du har tex länspump mm Kör igenom motorn med sötvatten och avsluta med en 50% glykolblandning som får ligga kvar i motorn=rost/frost skydd plocka ur impellern och ta hem o tvätta i sötvatten och förvara mörkt, detta OM den är hel och inga sprickor i gummit har, annars släng o köp en ny. Sug ur motoroljan och byt oljefiltret samt fyll på ny motorolja = rostskydd. Om du har en rak axel (inte drev) så skall du öppna axeltätningen så att den dräneras på vatten(denna dras åt efter sjösättning när vattnet kommit in igen först) Övriga filter byter jag efter sjösättning när jag vet att den startar och går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 September , 2015 Jag har fuskat med att fylla tanken i alla år. Har haft knapp kvartatank över vintern i sedan fyllt på med en dunk färsk soppa på våren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 15 September , 2015 Jag har fuskat med att fylla tanken i alla år. Har haft knapp kvartatank över vintern i sedan fyllt på med en dunk färsk soppa på våren Då finns det en stor risk att du åker runt med en hel del vatten i botten på tanken, all kondens som blir i det tomma utrymmet är ju vatten och det sjunker till botten och därmed stor risk att filtrena inte klarar av jobbet. Varför gör du så? har ni diesel tjuvar i trakten? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 15 September , 2015 Hur många milliliter vatten pratar vi om i en medelstor tank, med kanske 100 liter luft? 100 % relativ fuktighet vid 20 grader motsvarar ungefär 17,3 gram vattenånga per kubikmeter, hur mycket vatten blir det? Inte mycket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 September , 2015 Nu har ju TS en bensinmotor. Är det inte bättre att dränera tanken/filtret på ev vatten på våren och fylla på ny fräsch bensin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 15 September , 2015 Etanolen i bensinen tar hand om vattnet och skickar ut det genom motorn. Risken som finns med halvfull tank är att tanken är alltför välluftad så att etanolen i tanken blir mättad av vatten över vintern. Jag tycker därför det är säkrare att tömma tanken inför vintern och förvara bensinen i slutna dunkar. På våren häller man tillbaka bensinen i tanken och då kommer etanolen i bensinen att lösa upp eventuellt kondensvatten och sedan åker det ut genom motorn. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 14 Postad 15 September , 2015 Vet ej hur stor båt ni har, men om den tex har dusch så finns där en pumpanordning vid avloppet. Denna fyller jag med glykolblandat vatten, så att där är glykol i pumpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 15 September , 2015 Öppna alla bottenkranar så de inte fryser sönder. Allt vatten som inte är glykolblandat skall ut. (eller blandas med frostskyddsmedel så det inte fryser) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 September , 2015 Ang toan så gör jag så här. Töm tanken, spola ur med rent vatten Jag har eltoa så jag fyller skålen med vatten och spolar, upprepar några gånger. Har kranarna öppna i det läget. sedan så stänger jag och öppnar kranarna några gånger för att sedan ha dessa halvöppna under vintern. Toan tar jag bort allt vatten ur så den står torr under vintern. En vettexduk tar bort det sista vattnet i botten på toan. Färskvattenpumpen tar jag bort efter att jag tömt vattentanken och öppnar kranen vid diskbänken. Har inget sjövatten indraget så har bara en pump. Har alltid full soppa (bensin) tank över vintern, har inte märkt att soppan blir dålig. Byter olja o filter efter varmkörning med sötvatten, efter olje o filterbyte uppstart så nya oljan kommer runt i motorn. Sedan körning med glykol avslutar med oljefoggning i förgasaren. Klart. Jag har färskvattenkylning så det underlättar vid glykolkörningen. Om man har sjövattenkylning så vill det till att få runt glykolen på ett säkert sätt. Kan lätt bildas fickor med vanligt vatten. Har man otur så står man med en frostskada på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 15 September , 2015 (redigerade) Det där med vi... Vi drar från Dockan marina. Vi ligger några dagar i Falsterbokanalen och myser; film, nya frallor och starkt kaffe. Vi bokar kranbil i Trelleborg. Vi bokar transport av båtvagn. Vi lyfter och tar hem henne till huset. Vi byter olja i motorer och i backslag. Vi byter samtliga filter och förfilter. Vi motorkonserverar enligt alla råd. Vi byter samtliga anoder på roder, axlar och trimplan. Vi byter samtliga anoder i motorer. Vi tömmer toa och ersätter med polypropylen. Vi dränerar samtliga slangar med våtdammsugare. Vi tömmer de bägge vattentankarna; tokar och spritar av. Locken av. Vi tömmer båten på allt organiskt; rubbet. Vi tömmer båten på allt löst; rubbet. Vi tömmer allt i pentryt. Vi tömmer båten på all teknik som sitter löst. Vi tvättar ur under kojer och inredning samt spritar av. Vi låter alla durkar vara på luftningsläge. Vi låter alla ventiler vara stängda. Vi har 7 avfuktare från BT. Vi har två jonisatorer; aft och fwd. Vi har elektrisk avfuktare som funkar ner till 6 grader. Vi låter alla kranar vara öppna. Vi låter däcksgenomföringar vara kvartsöppna. Vi tvättar ur kylskåpet och spritar och lämnar dörren i vädringsläge. Vi tar av kapellet för vintrig översyn och tvätt. Vi lyfter av samtliga 6 batterier som får vila i vårt varma garage. Vi tar av alla dynor från taken. Vi drar billig presenning närmast båten och tjockare utanpå. Vi drar platt ankarlina över båten, som ett paket, för att slippa ljudet från presenningen. Vi ser till så att hon får fin luftning men inte in i båten. Varje år ser hon lika fin ut och luktar lika gott ombord så vi måste ju göra något rätt... Redigerad 15 September , 2015 av MaxSchmeling 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2015 Det där med vi... Jösses, det är ju inte vinterkonserviering utan balsamering! Men många bra punkter, i synnerhet städningen/rengöringen, där missar nog många och att dra ut allt vatten med våtdammsugaren. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 15 September , 2015 Det där med vi... Jösses, det är ju inte vinterkonserviering utan balsamering! Men många bra punkter, i synnerhet städningen/rengöringen, där missar nog många och att dra ut allt vatten med våtdammsugaren. Javisst kan det verka overkill men så behåller vi allt; båt, inredning och utrustning fräsch från år till år. Det skall också sägas att mellan båt och suverän lagring av allt är det typ 5 meter. Hade vi inte haft denna möjlighet så hade vi kanske haft en annan plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 September , 2015 Vi lyfter av samtliga 6 batterier som får vila i vårt varma garage. Det enda jag riktigt reagerade på är just den punkten med batterierna. Hade de inte mått bättre av att stå kvar - fulladdade - ombord, än i ett varmt garage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 15 September , 2015 Det där med vi... Jösses, det är ju inte vinterkonserviering utan balsamering! Men många bra punkter, i synnerhet städningen/rengöringen, där missar nog många och att dra ut allt vatten med våtdammsugaren. Javisst kan det verka overkill men så behåller vi allt; båt, inredning och utrustning fräsch från år till år. Det skall också sägas att mellan båt och suverän lagring av allt är det typ 5 meter. Hade vi inte haft denna möjlighet så hade vi kanske haft en annan plan. Det var ju grymt bra ordning måste jag säga, bara batterierna som jag vet mår bättre full laddat i kallförråd(båten) vad är jonisatorer; aft och fwd? och vad menar du med (Vi låter däcksgenomföringar vara kvartsöppna.) varför inte helt? och Vi ser till så att hon får fin luftning men inte in i båten! vad är det då ni luftar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 15 September , 2015 Vi lyfter av samtliga 6 batterier som får vila i vårt varma garage. Det enda jag riktigt reagerade på är just den punkten med batterierna. Hade de inte mått bättre av att stå kvar - fulladdade - ombord, än i ett varmt garage. Bra att du tog upp det faktiskt! Jag står lite handfallen inför detta I-landsproblem! De första åren hade vi batterierna kvar i båten och jag tror det var vår käre debattör Flintstone som i ett inlägg skrev att "vi lyfter ju inte in bilbatteriet på vintern". Men så höll vi batterierna laddade och hade check på vattennivån i dem men så havererade två batterier och när man sedan pratade med folk så fick man så motsägelsefulla råd att vi beslöt oss för att ta in dem. Jävla kånkande på sex batterier... Detta moment slipper jag gärna men tyvärr är det ju så att frågar man 10 så får man ibland 10 olika svar. Ärligt talat så vet jag inte vilket som är bäst men detta med Flintstones ord får en ju att fundera. Fast frågar vi 10 så tror jag att kanske 8 inte skulle komma på idén att kånka runt på 6 batterier 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 15 September , 2015 Det där med vi... Jösses, det är ju inte vinterkonserviering utan balsamering! Men många bra punkter, i synnerhet städningen/rengöringen, där missar nog många och att dra ut allt vatten med våtdammsugaren. Javisst kan det verka overkill men så behåller vi allt; båt, inredning och utrustning fräsch från år till år. Det skall också sägas att mellan båt och suverän lagring av allt är det typ 5 meter. Hade vi inte haft denna möjlighet så hade vi kanske haft en annan plan. Det var ju grymt bra ordning måste jag säga, bara batterierna som jag vet mår bättre full laddat i kallförråd(båten) vad är jonisatorer; aft och fwd? och vad menar du med (Vi låter däcksgenomföringar vara kvartsöppna.) varför inte helt? och Vi ser till så att hon får fin luftning men inte in i båten! vad är det då ni luftar? Detta med batterierna skall jag faktiskt överväga att lämna kvar ombord. Thallatha har redan gett en hint om detta. Jonisatorer förhindrar mögeluppkomst och dålig luft och det är ju svårt att veta om de göra nytta eftersom vi inte har problem med vare sig mögel eller dålig lukt. Fast å andra sidan; kanske detta beror på jonisatorerna... :-) När det gäller däcksgenomföringar (jag menade kranar) så är det kranar med vred. Öppnar man dessa helt så kan det bli stående vatten bakom som fryser sönder den. Om det stämmer... Vem vet? Vi täcker båten rätt metodiskt men ser till så att luftningen fungerar runt skrov, däck och överbyggnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 September , 2015 Jag har batterierna i båten under vintern. Gelis nämner en viktig sak som verkar ha kommit lite i bakgrunden! Nämligen kulventiler som ska lämnas halvöppna, det finns ett utrymme "bakom kulan" där det står vatten som kan frysa och då spricker huset med läckage som följd. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 15 September , 2015 Enda kommentaren - man byter olje och filter innan sista färden för att lyfta båten. Så att motorn går nogon tid med den nye goda oljan och den blandas med räster av den gamla oljan. Det ger lycklig motor genom vintern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 15 September , 2015 Tips Kolla på biltema på deras fuktslukare dom har en variant som man hänger ovanfören spann som verkar smart, den kostar bara 59 spänn + spann men det har man väl några hemma:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2015 Batterier brukar inte vara kul att bära. Så länge batterierna är hvfsat nya klarar de vintern bra om de lämnas fulladdade. Solpanelerna är annars det säkraste om man står ute. Fungerar även under ljus/transparent presenning. På såvis kan man även ha larmet igång. "Jonisator" är väl snarast en ozongenerator? Min går en kvart om dagen och håller inte bara mögel bort utan gör att det luktar bra ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 15 September , 2015 Enda kommentaren - man byter olje och filter innan sista färden för att lyfta båten. Så att motorn går nogon tid med den nye goda oljan och den blandas med räster av den gamla oljan. Det ger lycklig motor genom vintern... Ja om det är lönt att byta olja inför "sista färden" vet jag inte men å andra sidan läste jag i dagens Sydsvenskan att det finns dietister på landets palliativa avdelningar som tycker att det är viktigt att man äter rätt även om man snart ska dö. Läste jag rätt...? Jo faktiskt! Din synpunkt är rätt men vi kör motorn på land så att den nya oljan får jobba in sig i motorn. Tidigare har vi faktiskt gjort detta innan upptagning men i år blir det en ny variant och det handlar helt enkelt om logistik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 15 September , 2015 Batterier brukar inte vara kul att bära. Så länge batterierna är hvfsat nya klarar de vintern bra om de lämnas fulladdade. Solpanelerna är annars det säkraste om man står ute. Fungerar även under ljus/transparent presenning. På såvis kan man även ha larmet igång. "Jonisator" är väl snarast en ozongenerator? Min går en kvart om dagen och håller inte bara mögel bort utan gör att det luktar bra ombord. Korrekt bhemac, ozongenerator! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 15 September , 2015 Att det är bra att öppna kulventiler på hälft kanske stämmer vid närmare eftertanke. En bekants båt gick för några år sedan till botten första natten efter sjösättning. Båten bärgades och ingen förstod egentligen varför den sjönk, inte ens försäkringsbolagets skadeexpert som kom för att titta på förödelsen. Experten tyckte dock att vi skulle ta loss någon av genomföringarna, vi tog bort samtliga. En av genomföringarna var sprucken i gjutgodset bakom kulan och sprickan var så pass stor att man kunde skymta kulan på insidan väggen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 September , 2015 Jag har fuskat med att fylla tanken i alla år. Har haft knapp kvartatank över vintern i sedan fyllt på med en dunk färsk soppa på våren Då finns det en stor risk att du åker runt med en hel del vatten i botten på tanken, all kondens som blir i det tomma utrymmet är ju vatten och det sjunker till botten och därmed stor risk att filtrena inte klarar av jobbet. Varför gör du så? har ni diesel tjuvar i trakten? bensin! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser