Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
gamo_ss

Hjälp att välja mellan 2 olika DC

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min fru är ganska nya på båtfronten och behöver lite hjälp  ;)

Har tittat lite på en del båtar och väljer nu mellan de här två. Vad tycker ni är bäst att slå till på?

1. Yamarin 5920 med Yamaha F150. Både båten och motorn är från -05. Nytt kapell. Teak mm. Få gångtimmar.

2. Bella 620 DC med Suzuki 140 från -04. Teak mm.

Vi har tidigare tittat på en Yamarin 59 DC och tyckte om båten men köpet blev inte av av lite olika anledningar. Jag personligen tycker mer om Yamarin (vet inte varför, mest magkänsla kanske), samt vill ha den stora motorn (inte för att åka så fort så ofta men mest för att kunna marsha lite fortare på mindre varv) frugan är frälst i Bellas u-soffa, så det blir nu svårt att välja. Bellan ligger för övrigt ca 10 tus över den budget som vi satt från början men inget som inte skulle klara av.

Vi kommer att använda båten för dagsturer, ska kanske övernatta enstaka nätter (2-3 nätter per sommar) och vi är 2 vuxna och en 2,5 åring. Har för nuvarande ingen båtplats och tänker traila båten i alla fall i början innan vi event. slår till på en båtplats också.

Vad tycker ni?

Och kan någon av er hjälpa oss med information om vad är skillnad mellan 5920 och 59 DC förutom att 59DC har små fönster där framme? Är det någon skillnad på skrovet?

Tack på förhand! :)

/JR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag och min fru är ganska nya på båtfronten och behöver lite hjälp  ;)

Har tittat lite på en del båtar och väljer nu mellan de här två. Vad tycker ni är bäst att slå till på?

1. Yamarin 5920 med Yamaha F150. Både båten och motorn är från -05. Nytt kapell. Teak mm. Få gångtimmar.

2. Bella 620 DC med Suzuki 140 från -04. Teak mm.

Vi har tidigare tittat på en Yamarin 59 DC och tyckte om båten men köpet blev inte av av lite olika anledningar. Jag personligen tycker mer om Yamarin (vet inte varför, mest magkänsla kanske), samt vill ha den stora motorn (inte för att åka så fort så ofta men mest för att kunna marsha lite fortare på mindre varv) frugan är frälst i Bellas u-soffa, så det blir nu svårt att välja. Bellan ligger för övrigt ca 10 tus över den budget som vi satt från början men inget som inte skulle klara av.

Vi kommer att använda båten för dagsturer, ska kanske övernatta enstaka nätter (2-3 nätter per sommar) och vi är 2 vuxna och en 2,5 åring. Har för nuvarande ingen båtplats och tänker traila båten i alla fall i början innan vi event. slår till på en båtplats också.

Vad tycker ni?

Och kan någon av er hjälpa oss med information om vad är skillnad mellan 5920 och 59 DC förutom att 59DC har små fönster där framme? Är det någon skillnad på skrovet?

Tack på förhand! :)

/JR

Hej.

Funderade för några år sedan på en 620dc / 621dc, den ligger något lägre i pris jämfört med konkurrenterna.

U-soffan är att föredra, det finns stor plats runt bordet.

Bellan är något längre än Yamarinen, vilket också är positivt.

Gissar att det är båten med en Johnson (Suzuki) 140hk du har spanat in?

Dock ser Yamarinen fräsch ut och har en betydligt trevligare motor. (personlig åsikt)

Du får dessutom med en bromsad trailer vilket inte är gratis. Nytt kapell är stort plus, då det också går loss på några tusen.

Har för mig att man bara får ha 115hk på den båten. Så är det på 59DC iaf. Vissa försäkringsbolag går inte med på att teckna försäkringen med för stor motor.

Ring och kolla...

Lägger man ihop +&- så känns det som att Yamarinen är ett bättre köp. det som jag hade tvekat på hade varit aktersoffan istället för den betydligt trevligare U-soffan.

Något som också är nämnvärt är att det kan vara skillnad på båtar som gått på västkusten vs Ostkusten. Saltet kan ta ordentligt på grejerna.

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en 620 DC med 150 hk Yamaha -05. Familjen köpte den ny.

Körde med den i 7-8 år innan vi bytte mot en större DC. 

Gick kanon (max var ca 42 knop). Gillade skarpt u-soffa. Vi kunde sitta flera personer runt bordet och trivas. Ruffen sov jag bara i någon gång. 

Kvalitén var bra i mitt tycke. Hade inga problem eller reklamationer att göra under dessa år. 

Hamnkapell hade vi, rekommenderas! Var smidigt, då kapellgaraget var rätt nätt, tog tid att få ner allt på plats. 

Redigerad av Niklas-L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar!

Niklas-L: Tack för att du berättade om era erfarenheter! Hamnkapell finns tyvärr inte till någon av båtarna.

BoatBruce: Du har nog hittat rätt Yamarin på Blocket och 80-trailern är alltid ett stort plus då vi ska i alla fall i början traila båten. Bellan finns dock inte ute på Blocket just nu. Men det är en -04 med Suzuki DF140, också fräsch och välhållen, ca 200 timmar. Den är dock målad med en giftig färg då den gått på Västkusten. Vi kan få den för ca 190-195 000 utan trailer.

5920 har som max motorstyrka 115hk men tittar man på viktspecifikationer så går Yamaha F150 under max vikt. Tack för tipset om försäkringsbolag, ska kolla upp detta.

Någon som har fler åsikter/tips? Eller vet något om skillnaden mellan Yamarin 5920 och 59DC?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft Bella 620 DC i 7 år och för dagsturer är det en kanonbåt, dessutom snyggast i klassen enl. mitt tycke!

Hade lilla motorn, Yamaha F115 men det var Inga problem alls med sex, vuxna, personer i.

Mvh

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade först en Uttern D55 med en 115Hk där bak. En helt ok liten båt.

Aningen liten att sova två vuxna och ett barn där fram.

Likt Yamarinen hade den rak soffa där bak.

Sålde den och köpte en Bella 621DC med en 135Hk där bak och det var ett rejält lyft storleksmässigt och framförallt sjögången om jag jämförde med Uttern.

Som övriga har nämnt är U-soffan väldigt uppskattad.
I fören får vi plats två vuxna och ett barn utan problem.
Bra med stuvutrymme.

Hamnkapell kan rekommenderas oavsett vilken båt du väljer.
Följer det inte med, räkna med det i din budget. Ska själv köpa ett till våren.

Försökt gå i båtarna och jämför för och nackdelar på bägge.
Tänk lite på vad som ska få plats i båten utrustningsmässigt. Tänker på grill, kol, m.m.

Provkörning är alltid bra om det nu är möjligt.

Tillägg, om du väljer Bellan försök hitta en med taklucka, det kommer nog kännas lite instängt annars. Bra för att vädra ut om inte annat.

Lycka till med båtköpet!
Du blir säkert nöjd oavsett vilken modell du väljer.

Redigerad av sSvensson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...