Mambo 75 Postad 14 September , 2015 Tänker köpa en ny presenning att täcka med och undrar vilken kvalité man ska ha, det finns en uppsjö av varianter? -Det finns 120 gr men dom blåser väl sönder i första stormen. -en 160-180 gr kanhända klarar en hel vinter? -250 gr, är dom starka nog för att klara flera säsonger? -en 400 gr verkar vara kraftig, men det blir tungt att lyfta. Och dyrt. Vad är er erfarenhet? Jag vill köpa en som håller några år. Läget är inte alltför utsatt men en och annan vinterstorm kan nog ruska om en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 14 September , 2015 Har testa lite olika under åren. Den uppfattning jag har skapat mig. Valet av press är i stor utsträckning på vart man står, vind och snö, Har testat 90-120gr de skulle jag inte rekommendera, eventuellt om jag stod i en lada och behövde dammskydd. 180 gr köpte jag på Jula eller om det var Biltema. Den hade jag två år på en Flipper 450. Vadderat skarpa hörn på träställningen jag hade. Bra vinkling på pressen så att all snö lätt rann av. Ser fortfarande ut som ny efter dessa två vintrar. Billig i inköp 650 gr från Biltema. Den har jag på stora båten. Har blivit solblekt, men i övrig ser den ny ut. Vadderat bra på vassa ställen. Har bra tyngd, som gör att den mer eller mindre inte rör på sig. Men är otymplig att arbeta med. Dyr i inköp. Men den dagen den inte längre behövs, och om den är i gott skick, så finns det ett andrahandsvärde. Är rätt skyddat läge där mina båtar står, så vinden når inte fram. Idag skulle jag nog valt 180 gr presseningen även till min stora båt. Efter 3-4 år kanske den skulle behövts bytas ut till en ny. 650 gr håller säkert de 2-3 gånger längre, om man ser till att den inte ligger och nöts sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 14 September , 2015 Jag skulle satsa på 250-grams rutarmerade. De håller åtminstone två säsonger beroende på hur försiktig man är i hanteringen. Tyngre PVC-pressar kan vara ett alternativ om du har en mindre båt, men för mig som har ett båthus 11*4 meter och nockhöjd uppåt 4,5 meter så blir det ohanterligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 September , 2015 Biltema har haft en tjock tung grön presenning, lite dyrare än en lättvikts, men den håller i många år. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 September , 2015 (redigerade) Jag lägger två pressar, en tunn under och en lite tyngre ovanpå…. har fått för mig att det blir mindre slitage då för pressarna glider mot varandra än gnids sönder. Lättare att lägga på den lite tyngre pressen också…. ett rent helvete att hantera en riktigt fin och tung pressening! Sedan slår jag 2-3 rep ovanpå alltihop så allt ligger kvar i riktigt hårt väder. Det är förutom normal nedfästning av pressarna utan syftar till att trycka ner ställning och pressar mot båten. Funkar bäst om du gör som jag och ansluter dig till skolan som stänger till båten helt under vintern. ( den andra skolan säger att allt ska stå öppet och vädra men min åsikt är att det kommer in mer fukt då än om du har stängt till, gärna efter att ha kört lite med en avfuktare… ) Redigerad 14 September , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ElHokko 4 Postad 14 September , 2015 Jag tror på Funkis variant med två pressar. Det hjälper dessutom mot fukten då den verkar lägga sig mellan de två pressarna. Jag tycker det är bra med ljusa, eller genomskinliga presenningar som gör att man kan jobba med något utan att behöva extra belysing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 September , 2015 Nu täcker jag bara båten delvis men jag kör gärna kålhuvudmetoden dvs flera mindre presenningar som överlappar varandra. En 650 g resten 120 gr. Så länge den lättare inte kan fladdra så håller de bra även om man kanske förbrukar presenningar för någon hundring per år. Förr heltäckte jag med "riktiga" presenningar men fick en del skavmärken dessutom var de väldigt otympliga att lägga på, man behövde vara minst två personer vilket gjorde att man fick lägga på när man kan få hjälp och naturligtvis regnade och blåste just den dagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 14 September , 2015 Köp en så tung presenning som du kan få tag på... De är otympliga men med lite förberedelser och eftertanke så är det hanterbart att lägga på även en tung presenning. Steg ett: Vik ihop presenningen så att den är lätt att veckla ut längs taknocken på täckställningen. Benns har en bra instruktion för att vika presenningen. http://www.benns.se/pub_docs/files/presenning_vik_ratt.pdf Steg två: Lyft ombord presenningen i sittbrunnen innan båten lyfts ur vattnet så slipper du klättra med monsterpaketet på stege. Jag och frugan hanterar en 10x6m tung presenning på det sättet. Den köptes i slutet av 70-talet och har bara några pyttesmå hål på några ställen efter över 40 år på tre olika båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 14 September , 2015 Jag har kört med 2 st 120g som överlappar varandra i två år, med lite silvertejplagning inför andra året men tänkte köpa en 250g till i år och hoppas den håller minst 4 år för att tjäna in pengarna på den billiga pressen. Helst hade jag köpt 10x6m 650g men 2-3000kr kan man köpa många pressar för. /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 14 September , 2015 Har till mina större båtar haft många olika sorters pressar. Alla går sönder förr eller senare. Bäst hittills är de två tunga som jag nu har men efter fyra vintrar så börjar de få några små hål efter ytor som jag inte satt skumgummi på, tex fästena till stöttorna. Jag föredrar dessa "riktiga" tunga pressar då de andra har gått sönder för mig mitt i vintern och att då köpa nya pressar och riva de gamla i minusgrader är ingen höjdare. De tunnare, monarplex och allt vad de heter, är visserligen uv-skyddade i någon utsträckning men i minusgrader är de SKÖRA. Till min styris som ligger mer skyddat har jag nöjt mig med lite billigare pressar. Om de går sönder mitt i vintern kan jag lätt sopa undan snön och lägga på en ännu billigare ovanpå hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Supra00 1 Postad 14 September , 2015 Jag kör med 2 st 11meters 180gr till min 12meters båt, funkar perfekt. Stänger igen allt och har 6st 10 L fuktslukare och fuktmätare som jag kollar av regelbundet (utan att öppna upp båten) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 September , 2015 Supra00: Får jag vara nyfiken och undra hur du ordnat så du kan läsa av fuktmätare utifrån? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 15 September , 2015 Jag kör med stora 650gr på mitt båthus. Några små hål men brukar täcka båten först med en billig kinapress som agerar regnskydd. Står oftast riktigt illa till när det blåser men har 20, 25 litersdunkar som tyngd. Har väl hänt att hela båthuset flyttats men svårt att motverka när det stormar som värst här på västkusten. Iår tänkte jag prova nättäckning. Går ut på att man lägger på ett stort lastnät ovanpå presseningarna och tynger ner detta med vikter, på så sätt hålls alltid presseningen ner jämt och man slipper trasiga öljetter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2015 Supra00: Får jag vara nyfiken och undra hur du ordnat så du kan läsa av fuktmätare utifrån? Jag vet inte hur Supra gör men jag har en termometer/hygrometer mm med trådlös givare. Normalt sitter givaren utomhus och displayen inomhus. På vintern flyttar jag in givaren och displayen till bilen. Man får ibland vänta 30s i bilen innan man får något värde men man behöver inte kliva ut. Till displayen kan man ha tre givare, tänkte ev komplettera med en givare till så att den utomhus kan sitta kvar så får jag utomhus temperatur/luftfuktighet samtidigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Supra00 1 Postad 15 September , 2015 Funkis: jag gör exakt som bhemac. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser