Gäst Kalman Postad 13 September , 2015 Hej därute...... ......kankse fel forum men ribbåt är lite övermagat tycker jag, det gäller en gummijolle med pyspunka. I svetsfogen mellan bottendelen å ena skrovet så pyser det lite. Tappar trycket på ett par timmar. Hällde i vatten å kunde lokalisera läckan, förargligt litet hål men tillräckligt stort ändå. Hur laga sådant? Cykelslangar har man lagat tillförbannelse men detta med gummiväven.... Köpa en lagningssats på Billiga Tema eller finns det andra lev/tillverkare samt vilka knep å knåp att tänka på? Tacksam för svar, helst ni som lagat å lagningen håller än idag, era tips vill jag gärna höra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 13 September , 2015 Lite olika lagningsteknik om det är PVC eller Hyphalon. De flesta gummibåtar för konsumentbruk är tillverkade i PVC. Hjertman har en 2-komponent lim som jag har använt och det fäster riktigt bra. http://www.hjertmans.se/produkter/gummibatar-vattensport/gummibatar/gummibatstillbehor/lim-gummibat-2-komponent-250ml-pvc Det ingår även bra instruktioner i satsen. Du kanske kan limma om det är en skarv som läcker men det brukar vara svårt att få in lim och få det tätt, så jag rekommenderar att köper du en bit PVC som du använder som lagningslapp och följer instruktionerna som medföljer i satsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 September , 2015 Just i skarven mellan uppblåst ponton och botten kan vara knivigt att få in en lapp för lagning... Men överallt annars är det lätt att göra lagningar. - rugga upp området med lite fint sandpapper - klipp till en lagningslapp - smeta på specialklister på lapp och på jollen inom området för lappen - vänta lite - tryck fast lappen - avvakta 12-24 timmar innan belastning - KLART Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 September , 2015 Tack....okej...det blir som att laga cykelslang då fast med vävgummi. Tackar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 14 September , 2015 Jag skulle vilja tillägga att sätta laglappen i press med hjälp av trälister (el.dyl) och svetstänger under torktiden. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser