Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
jojjeblom

Huvudströmbrytare bryta allt?

Rekommendera Poster

Hej, mera frågor. Håller på med ett motorbyte i min Bella 512 excel. Den gamla motorn var ej frånskild startbatteriet när huvudbrytaren var avstängd.

Så det enda den bröt var egentligen lanternorna, nu har jag kopplat om så att all el bryts, har ej någon länspump eller dyl.

Någon som har något att säga om mitt tilltag:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bara startmotor och lanternor och allt går på det enda batteriet är det väl ok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bara startmotor och lanternor och allt går på det enda batteriet är det väl ok

Ja precis så är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kopplar normalt en utombordare direkt till batteriet så som det var förut. Anledningen är att generatorns likriktare pajar om strömmen bryts under drift = DYRT. De fjädrande nyckelbrytare i plast som är vanliga är av mycket låg kvalitet och kan slås av av kringkasande grejer i närheten av brytaren och t o m slå ifrån sej alldeles av sej självt när de blir slitna. Så vill man av nån anledning koppla motorn via brytare bör man välja en av hög kvalitet. Många utombordartillverkare frånsäger sej oxå garantiansvar för generatorn om den motorn kopplas via brytare, nåt som kan va o tänka på om motorn står under garanti..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, tack för tips och råd. Jag har nu kopplat om så att motorn har ström hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CE-märkta båtar ska ha batterifrånskiljare, om det även gäller snurror vet jag inte. 

Man ska inte välja de billigaste, en bra kostar från 150 kr.

Om det fortfarande är så att man blåser dioderna i generatorn om man kopplar bort batteriet vet jag inte, dioderna idag tål mycket högre spänning. (Finns det en liten belastning på generatorn så rusar inte spänningen).

En batterifrånskiljare bör man nog ha, det är den man bryter när det börjar ryka under kåpan vid start. En del snurror påstås ligga och dra lite tjyuvström som laddar ur batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Evinrude E-tec besrkiver i deras "installation manual" hur man kopplar med huvudströmbrytare. Der denna bryter pluss ledning til motorn. Så Evinrude er OK med huvudströmsbrytare till sina snurror.

Masser med tabeller för tvärsnitt på kablar och bra beskrivning av hur man gör. Inga problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...