Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
forgus31

Gasdriven genomströmningsvärmare i båten

Rekommendera Poster

Vi har en gasdriven genomströmningsvärmare i en sommarlägenhet. Den fungerar bra och är inte så skrymmande som varmvattenberedare lätt blir.

 

Har aldrig tänkt så långt att en sån kunde vara bra även i båten förrän Behemac tog upp det i en tråd om diskmaskin i båt.

 

Nu värmer vi visserligen vatten med spillvärme från motorn men volymen är begränsad och motorn sällan på.

 

Genomströmningsvärmare borde vara en vanlig pryl till båt men varför har jag inte sett nån i båtaffären. Kanske för att jag inte letat?

 

Ni som har en sån i båten, funkar det bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtägare är rädda för gasol i båten!

 

 

 

Kalle/ som har gasol och gillar det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja rädslan för gasol har nog gjort att många har avstått, betydligt vanligare utomlands framförallt i UK där tex nästan varenda kanalbåt har det. Är nog att betrakta som väldigt säkra, det enda är att när man installerar i båten så ska den vara försedd med skorsten.

Under många år hade jag en Junker, effekten var 8,7kW. Otroligt effektiv tex för att få riktigt varmt diskvatten. Skulle absolut ha en om jag fick plats.

Sen har jag ett vilande projekt där en Wallas ska byggas om till vattenvärmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju använda en Webasto eller Eberspächer eller någon annan dieseldriven vattenvärmare för att ladda en varmvattenberedare och kanske samtidigt passa på att bygga ett vattenburet värmesystem.

 

För att kunna duscha krävs ganska stor effekt för direktuppvärming

 

Värmekapaciviteten = 4,2 kJ/kg C
Det går åt 4,2 kJ energi för att värma 1 kg vatten 1 C.

Låt säga att man ska värma vattnet från 10 C till 40 C

Låt säga att man använder 4 l/minut

 

4,2 (kJ/kg C = kWs/kg C) x  4 (l/minut = kg/minut) / 60 (s/minut) x 30 © = 8,4 kW.

 

Blev det rätt? Har lite svårt att tänka efter all surströmming jag åt igår. Man kan nog säga att jag idag kan ha lite extra otur när jag tänker.

 

Det är väl just det stora momentana effektbehovet som gör att gas(ol) är bra i genomströmningsberedare samt att det är lätt att ha en pilotlåga brinnande när varmvattnet inte används.

 

Mackey

 

PS

Om man är rädd för gasol bör man inte heller ha en varmvattenberedare ombord...

...i alla fall inte en med el-patron i.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min var en sk 5-liters, den kan värma 5 liter/min från 25 - 45 grader. Jag har inte hittat några olyckor med genomströningsberedare eller gasolkylskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog välja en dieseldriven vattenvärmare istället för gasvärmaren ändå. Kanske är det fler som tänker så eftersom det inte är nån vanlig pryl i affären de där gasdrivna genomströmningsvärmarna. Gasen är ganska mycket dyrare också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo en dieseldriven vattenvärmare är trevlig men också ganska mycket dyrare, det tar också lite tid att att få varmvatten. En genomströmmningsberedare är ett väldigt bra komplement till en vanlig beredare som värms med motorn. Speciellt mycket gas går det inte åt heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...