Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
fatuus

Diskmaskin, tänkt rätt?

Rekommendera Poster

Jag har fundering på att installera diskmaskin i båten, men funderar på om jag tänker rätt eller om jag missat något.

Det är tryckvatten i båten. Och så kopplar jag in vattnet från varmvattenberedaren för att inte dra så mycket ström för uppvärmningen av vattnet.

Diskmaskinen är t.ex.

DW2440S

Spänning 230 volt

Temperaturnivåer 50/55/65/70 °C

Energiförbrukning 0,63 kWh

Strömförbrukning 1180 watt

Säkring 10 A

Vattenförbrukning 7 liter

Sätter in en spänningsomvandlare typ: 1700w https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/el/spanningsomvandlare/nedis-hq-inv170012/102971.9316/

Ett program på 60 min skulle alltså dra max 98A? Sedan är det säkert en liten förlust vid spänningsomvandlaren.

Betyder det då att jag bör ha en batteribank på 200Ah för att bara ladda ur 50%?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 ggr/dygn *30 dygn = 90 tillfällen. Typ

För hur många personer diskar du varje gång!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ta nästan vilken bänkdiskmaskin som helst med energieffektivitetsklass A+, de förbrukar 7-8 liter vatten och gör av med 630Wh dvs knappt 60Ah med hänsyn till inverterns förluster, troligen behövs mindre energi om du kör på varmvatten (sätt en blandningsventil typ ESBE om det inte sitter en sådan på VVB).

Använd en inverter med ren sinusvåg, den är effektivare och inga elprylar krånglar. Denna har jag http://www.ebay.com/itm/181714561502?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AITskickas från Tyskland.

Diskmaskin är inte alls fel tänkt, ett tråkigt moment som går bort och troligen förbrukar mindre med vatten.

Jag har "tagit hand om" en lite mindre bänkdiskmaskin, med lite justering så gör den av med 4-5 liter vatten. Den är modifierad med dubbla magnetventiler för att normalt inte behöva avvända el för att värma med, energiförbrukningen ligger under 10Ah.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

630Wh, innefattar det uppvärmning av vatten?

Det måste det göra...

Spola runt vatten kan inte förbruka mycket.

Tack bhemac!, jag har inte ens tänkt i banorna diskmaskin...

Det låter görbart, ska fundera lite.

Inte min tråd, men jag ska uppdatera mitt förbrukarblad, idag kan jag ligga still 4 dygn för att dra ner 2x85Ah till 50%, men i praktiken ligger jag max 16h (orolig själ :-) med efterföljande >5h gångtid/laddtid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bänkdiskmaskiner kan oftast kopplas till varmvatten; har du en beredare som värms av t ex spillvärme från motorn kan det vara ett alternativ för dig, då kommer du ner duktigt i förbrukning. För egen del tycker jag det är rätt avkopplande att diska i baljor i sittbrunnen, det blir omväxling mot livet hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en gasoldriven genomströmningsberedare så är varmvattnet inget problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag funderar över är hur mycket du går med motor eller kör hjälpkärra dagligen för att återladda batterier och varmvattenberedare. Utan den informatinen är det svårt att säga om du tänkt rätt eller inte.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kopplar den till varmvatten så kommer den diska bort proteiner (typ rå köttfärs och rått ägg) mycket sämre än om du kopplar den till kallvatten. Men den kommer helt riktigt dra mycket mindre ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kopplar den till varmvatten så kommer den diska bort proteiner (typ rå köttfärs och rått ägg) mycket sämre än om du kopplar den till kallvatten. Men den kommer helt riktigt dra mycket mindre ström.

Helt riktigt men de flesta sköljer disken i hett vatten innan de ställer det i maskinen så oftast är det kört ändå. Moderna diskmaskiner är ju ganska energiska så det brukar ju bli rent ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt men de flesta sköljer disken i hett vatten innan de ställer det i maskinen så oftast är det kört ändå. Moderna diskmaskiner är ju ganska energiska så det brukar ju bli rent ändå.

Inte min erfarenhet. Att få rent en skål som man gjort köttbullar i brukar vara helt hopplöst om maskinen är kopplad till varmvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte min erfarenhet. Att få rent en skål som man gjort köttbullar i brukar vara helt hopplöst om maskinen är kopplad till varmvatten.

Ok, ja vår maskin går på kallvatten. Rester av ägg tex brukar jag spola av i kallt vatten. 

En granne som hade ett VVS-företag sa alltid "Vad ska folk med diskmaskin till när de ändå diskar innan det ställer in disken". De var en klok man så jag gör som han tyckte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De gångerna man handrullat köttbullar i båten kanske man kan handdiska bunken..?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...