Wilma32 1 Postad 12 September , 2015 Kopplingschema för laddkrets med solcell och övervakning Jag har ett system med förbrukarbank, startbatteri, skiljerelä (transpo), CTEK laddare, solcell och batteriövervakning (DCC4000). Jag har tagit över båten med denna utrustning men är inte nöjd med funktionen då jag inte ser hur och om batterierna laddas med övervakningen. dessutom har mitt startbatteri laddats ur när båten legat vid bryggan. 1. Kan jag koppla så att både förbrukare och startbatteri laddas med både solcell och landström? i så fall hur gärna schema. 2. Jag vill kunna övervaka både start och förbrukar batterier går det med en ny NASA BM1? 3. Jag vill gärna se effekten av uppladdning både från solcell och landström vilket jag inte gör idag då endast uppladdning med generator visas. Hur skall jag koppla? 3. Ankarspelet är anslutet till startbatteriet vilket jag inte tycker om. Kan jag ansluta detta via shunten till övriga förbrukningskretsen? Jag är tacksam på tips och helst av allt vill jag ha kopplingscheman som täcker detta avsnitt av installationen då jag inte har kunnat hitta något från de olika tillverkarna av komponenter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 13 September , 2015 1, Om man monterar en skiljer relä som är spänningsstyrt så laddas både start och förbruknings batteri. 2, Du kan bara se spänningen i startbatteriet. Du kan se spänningen och strömmen på förbruknings batteriet. 3, Verkar vara kopplat förbi shunten idag. 4, Ankarspelet skall vara kopplat på startbatteriet då det brukar vara för mycket ström som går igenom shunten som är kopplat på förbruknings batteriet. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.batelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilma32 1 Postad 13 September , 2015 Tack för svar, följdfrågor: Kan du ge exempel på spänningstyrt skiljerelä och hur det funkar?. Ctek laddaren är ansluten direkt till förbrukarbatterierna så även solcellerna, via regulator. Är det rätt om man vill se uppladdning från instrumentet om man har ett spänningstyrt skiljerelä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 13 September , 2015 Se bifogad länk http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=634-792&sok=&id=18026&sortering=&listmall=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PolePole 0 Postad 18 September , 2015 (redigerade) Slår ett slag för den här batterimätaren. Mindre än NASA, snyggare (tycker jag) och 500 A shunt! Tål alltså mycket mer ström än NASAs fast det är ungefär samma pris. Under utan är det samma produkt som Odelco som är typ dubbla priset. Redigerad 18 September , 2015 av PolePole Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 September , 2015 Här är ett annat skiljerelä som fungerar bra. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/El-12V/Skiljerela-2000024038/ Vill man ha startbatteriet laddat med solpanel så är det absolut bästa att ha en egen solpanel/regulator bara för startbatteriet, 10-20W solpanel håller startbatteriet toppladdat året runt om båten står utomhus på vintern. Anledningen till att använda startbatteriet till bogpropellern är att startbatterier är konstruerade för stora strömuttag vilket husbatterierna oftast inte är. Bäst brukar det vara med ett eget batteri för bogpropellern som står precis intill. Victron batterimonitor är garanterat en bra produkt, själv tycker jag fördelen med NASA är att den har stora siffror som syns på håll dessutom är den väldigt enkel att förstå sig på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 September , 2015 En bil vi har stående mest hela tiden har jag satt en liten solcell för underhållsladdning. Solcellen är så liten att regulatorn jag tänkte mig riskerade att ladda ur med sin tomgångsförbrukning. Jag löste det så att solcellen anslöts direkt via en diod bara. Vid mätning av polspänningen i starkt solljus på eftermiddagen var det 13,3V. Jag var lite rädd för överladdning men det klarade sig. Nu har bilen larm som drar lite grann så det behövs en underhållsladdning. Utan det gick bilen inte att starta efter att ha stått oanvänd i tre månader. Jag mätte strömmen till 200mA vid starkt vinkelrätt solljus så det blev rätt lagom. Jag skulle helst ha valt en större panel och regulator men ville ha liten panel som inte syns så väl då den sitter på en stupränna på en annans vägg vid carporten. Solpanelen är ungefär 200x200. Kul att se att en sån liten iallafall räcker för batteriunderhåll. Jag väljer hellre en så elektronikfattig lösning före en nätansluten laddare om jag tänker på säkerheten. Dels brandrisken men också att elektronisk laddare inte har evig livslängd och drar med sig batteriet i graven. Nu fanns inte eluttag i närheten av carporten. Då skulle jag kanske ha valt en laddare och klockströmbrytare ställd på en kvart per dygn. Då håller laddaren längre men är ändå i viss mån utsatt för åskurladdingar. Åtminstone riktigt kraftiga såna. Men det är även solpanelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser