Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Gäst Peter

Gammal Julle med en SABB G10

Rekommendera Poster

Gäst Peter

Jag köpte igår en Trä Julle på 5.70 x 2.40, i den sitter den en gammal SABB Diesel på 10Hk. Båten är otroligt hel och fin i trät och motorn tuffar och går som en klocka. Det var ett tagsedan någon gjorde nått med båten, så en ansiktslyftning är på sin plats. Tycker ni att man ska skrapa båten helt ren, eller ska man bara ta det lösa? Gav bara 3000:- för denna Julle så man kan ju lägga ner en del på den. Någon som vet om och vart man kan köpa delar till SABB? MVH Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ursäkta, men en Sabb blir aldrig gammal, den åldras med värdighet. Ps. Du kan också gå in på Sabbs hemsida i Norge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och grattis till din nya båt! Om båten är fin i trät, som du skriver, finns det ingen anledning att renskrapa. Gör bara lagningar där det finns eventuellt lacksläpp. Gör sedan en vanlig vårrustning och sjösätt. Använd henne flitigt under säsongen och se vad som verkar vara problem. Ofta finns en anledning till återkommande lacksläpp. Jag vet båtar som är äldre än 50 år och som ännu inte renskrapats. Det finns inget nu-är-det-dax att renskrapa. Det är en sista åtgärd när det inte går att hålla båten fin utan mycket stora årliga insatser av lacksläppslagning. Varje renskrapning sliter ett par millimeter på trät och med okynnesskrapande tittar en vacker dag nitar och skruvskallar fram! Lycka till /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Håkan

Hej Sabb typ G tillverkas än i dag och det är inga problem med delarna. Dom säljs av Ellös Marin i Nösund på orust. Deras telnummer är 0304/20358 och dom brukar kunna skicka delarna per post om man så önskar. Själv har jag en Sabb typ 2G som är 42år gammal, men fungerar utan problem. Lycka till med både båt och motor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst PeO

Ellös Marin Hälsn/Per-Olof

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...