Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 12 – Segelfartyg

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna - Regel 12 – Segelfartyg

Sid 18 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .

Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.

__________________________________________________________

Regel 12 b är lite intressant. Vi för ofta - eller i alla fall inte sällan - storseglet på "fel sida" i förhållande till vinden vid läns. Det är inga problem att behålla storen i lovart med vinden in 30 grader från aktern (150 rader från fören).

 

Vi kan alltså ibland "slippa" vara väjningsskyldiga trots att vi enligt vinden är det och ibland är vi väjningsskyldiga fast vinden säger något annat.

 

Undrar om alla är medvetna om detta?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstod jag inte, det är väl inte vinden som avgör om du/jag ar väjningsskyldig? Utan det är väl storseglet?

Ja indirekt påverkar ju vinden seglet.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här låter väldigt konstigt! När man plattlänsar dvs seglar med saxade segel så ligger man på gränsen för att ha storseglet på antingen styrbords eller på babords sida. Båda lägena är helt okay och något som jag brukar kalla för "att segla på den vassa eggen". MEN man behöver vara mycket vaksam även på små vindvridningar/kursändringar! Faller man av någon grad för mycket så kommer bommen i antingen kontrollerad form gipp, eller okrontrollerad form /slängipp.

När man seglar med saxade segel, så BÖR andra båtar hålla god marginal sidledes eftersom man kan behöva korrigera kursen för att undvika onödig gipp. MEN rimligtvis bör sjöväjningsreglerna gälla ändå!

Du är väjningsskyldig även om du länsar och har vinden in i storseglet från babord om du möter en kryssande båt som har vinden in från styrbord.

Är man då en hänsynsfull styrbordskryssare så väjer man ändå . Eller så resonerar man som hänsynslösa motorbåtsförare som drar på utanför båtklubbar och marinor så bryggorna och båtar studsar:

- Jag har rätt att köra kort här eftersom fartbegränsningen enbart gäller bara  inne i hamnområdet!

Rätt och vett är inte samma sak, men nog är det en trend att allt fler inte bryr sig om vad som är hänsynsfullt och vettigt beteende till sjöss? Alla tänker på sig och ingen tänker på mig.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storen visar om jag är SB eller BB båt.

"vinden" Mackey; behöver inte vara den samma i din båt som i min ;-)

 

Visst; när "vi" kappseglar så händer det att storen skotas för SB vind (med eller utan preventer) även om vinden "vill nå`t annat"...........*lol*

NB! Jag använder sällan reglerna för kappsegling när jag möter ett blåbär på tur......;-)

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min "fundering" är om alla seglare verkligen är medvetna om att det är placeringen av storseglets bom - om storseglet är hissat - som avgör om man seglar för SB eller BB halsar.

 

Vår båt seglar bättre med storen på "fel" sida, men det gäller ju inte alla båtar. Det är alltså inte för att slippa väja vi slörar med storen i lovart. Bäst går det om vi spirar genuan i lovart, men ibland tycker man det är för jobbigt.

 

Jag brukar som slörande/länsande båt nästan alltid ge fri väg för de som seglar bidevind. Jag förlorar inget på en liten kursändring medan den kryssande båten förlorar en hel del om den måste falla av.

 

Nej, man behöver inte hårddra väjningsreglerna när man fritidsseglar så länge man inte förvirrar omkringliggande båtar. Egentligen ska man ju enl. reglerna hålla kurs och fart när man inte är väjningsskylldig.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man väjer fast det är den andre som är väjningsskyldig bör man göra det i så god tid att den andre inte upplever att han kan behöva väja. Annars kan han tro att man bara är förvirrad, och då bestämmer sig för att väja enligt regeln och då kan det bli farligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag upplevt det hittills så verkar det självklart för dom flesta segel och även motorbåtsfolk, som förstår lite vad som kan vara bökigt med segling, att man låter den som försöker (måste) vinna höjd få fri väg... i allafall om man själv bara behöver styra. Eller rent generellt låter man den som har det knixigast just i situationen ta den vägen som är enklast.

Med, som väl är, väldigt få undantag.

 

Faktiskt en av de saker som blev extremt uppenbart när jag började färdas utefter kusten, att "ALLA" är extremt behjälpliga.

 

Hade tidigare en liten motorbåt som vi hade på tailer och stoppade i olika sjöar i sörmland. Någon gång hände det väl att en extra hand var välkommen. Då fick jag be om hjälp.

 

Redan min första segling, turen gick till stendörren och tillbaka med något lite stopp vid en kobbe på vägen tillbaka, fick jag nästan generande mycket hjälp vid tilläggningar mm.

 

Så dom få tillfällena jag möter dom som pinhåller på sjöfartsregler "bara för att"... får mej att påminnas om hur bra man kan ha det och hur jobbigt det måste vara om man måste hitta något att reta upp sej på för att kunna må riktigt gott.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...