nemtrix 19 Postad 22 September , 2015 Jag hade valt Albin 25, är ifs inte helt opartisk :-) Antar att ni tänkt ha 3 åringen mellan er i förruffen vid övernattning och dom två äldre barnen i akterruffen. Här kommer sådant ni bör tänka på när ni köper en Albin 25 som jag missade. Jag har förövrigt snart gått igenom hela båten och bytt en hel del pga att jag köpte ett renoveringsobjekt. Börja att kolla skrovet, leta sprickor vid rodret och nedre infästningen, kolla vidare vid kölen där staget till rodret sitter infäst, inte helt ovanligt att båten varit på grund. Kolla relingslisten, Albinklubben har orginallister till försäljning men är lite bök att byta. Som andra sagt tidigare är motorn det dyra men dra dig inte för att köpa en båt med MD3/Md17 även om dom låter rätt mycket. Allt beror på priset. Det viktiga är att motorn går jämt, inte tar in vatten eller släpper ut olja. Reservdelar finns men kan vara dyra och nästa allt är begagnat. Att motorn är renoverad ska du ta med en nypa salt, oftast finns inga kvitton eller bevis på detta. När min gamla MD3B gick sönder köpte jag en annan och bytte hela motorn, tror jag la 10 000 på motorbytet inkl kranbil. Efter det har motorn gått bra i snart 7 år. En annan sak du bör fundera på är dynor och kapell, dyrt att byta om ni inte kan sy själva. Dynor 10000 och kapell 10000 om ni beställer Fundera även på septitank, finns bra instruktioner men kostar några tusen att installera även om det är ett hyffsat lätt jobb. Värmaren hade jag räknat med att byta då det höjer trivseln rejält och förlänger båtsäsongen. En gammal värmare kan hålla men det är verkligen trist när den strular. En dieselvärmare kostar från 6000 om du köper från utlandet men du kan lägga betydligt mer beroende på vad du köper. Som andra skriver bör ni fokusera på skrov och motor men tänk på att det är dyrt att även fixa dynor, kapell, värmare etc. Ta kostnaden för transport om ni hittar en båt längre bort och ha inte för bråttom. Att köpa en gammal båt är som att köpa en gammal bil men det enda som är svårt att undersöka skicket på är motorn. När jag köpte min Albin 25a räknade jag in motorbyte i kalkylen och ni bör göra samma sak även om ni inte byter tíll en helt ny motor oavsett båtmodell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser