hakanbrakan 0 Postad 25 April , 2005 Hej. Jag har fått fatt i 2st mercury utombordare (25hk resp. 40hk) mycket billigt, enda felet är att ingen av dem startar. Jag tänkte när jag köpte dem att båda kan ju inte bara starta, men jag har inte fått någon bukt på det hela. Så jag börjar undra eftersom jag inte kan något alls om båtmotorer om det är jag som gör något fruktansvärt fel.. eller om de helt enkelt är trasiga.. Först och främst är det två frågor jag undar över.. 01. Hur ska gas/chock vara inställd när jag ska starta motorn kall? Antar själv att det ska vara ingen gas och chock. 02. Vad är det för reglerbar grejj runt tändspolen som är kopplad till gas reglaget? 03. Är det något speciellt jag behöver mer än handpump och ventil (som sitter efter pumpen på bensinslangen)? Det är bara motorerna jag köpt, jag använder en helt vanlig pet flaska som tank. Jag har handpump och ventilen och jag kan bygga upp ett tryck i bensin slangen. Är det något speciellt jag ska tänka på då jag ska starta en motor? Här kommer en kort beskrivning på felen.. Båda är Mercury 2-cyl 80-tal? 25 hästarn startar bara om jag häller bensin direkt ner i stiften och så går den på det i ungefär 10 sekunder (tills det tar slut). 40 hästarn tänder bara till lite om man drar länge, baktänder? lite då och då. Stiften blir fuktiga. Gnistan är mkt fin på båda två, och kompet. Är det något jag gör fel? kan ni ge mig några tips. Jag är helt oerfaren med båtmoter som sagt, så det kan vara det mest enkla jag glömt... Överlycklig över svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 April , 2005 Hej nu är det strul! Det är tredje gången jag skriver detta inlägget. Inte min dag idag . Detta gäller generellt. Du skall alltid använda choke när du startar en kall motor. Gasen är kopplad till choken varför den inte behöver röras. Har följande förutsättningar uppfyllts, kompression i motorn, gnista och bränslet kommer fram. Skall motorn starta. Gör den ändå inte det. Ta fram den hemliga burken STARTGASEN. spruta startgas i förgasarens insug och drag igång motorn. Det är ofta bra att vara två när man gör detta. För då kan den ena dra igång motorn och den andra kan fylla på med startgas ifall motorn vill stanna. Lycka till gör ett test/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustafspappa 0 Postad 26 April , 2005 Ett superenkelt fel är att det finns vattenblandad bensin i förgasaren och då hjälper inte ens startgas. Men det har du säkert redan kollat... Hade själv det problemet på både utombordaren och gräsklipparen och det förorsakade många timmars strul. //Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 26 April , 2005 Jag hade samma problem på en 50hästars. Men där var problemet att förgasarna hade beckat igen. Räckte att ta isär och blåsa rent, kanske hjälper det dig. Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 26 April , 2005 Hej, tror att du behöver ge gas manuellt, ge c:a 1/2 gas plus choke. Hur länge har motorerna stått 1 år, 10 år, packningar kan torka ut så att suget till förgasaren blir dåligt. Spraya konserveringsolja in i förgasaren samtidigt som motorn dras runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 26 April , 2005 Later valdigt mycket som den inte far bensin. Testa en riktig bat tank av plast.Dom finns billiga pa Biltema. I och med att dom gar i gang sa betyder det ju att dom bor funka, och det enda jag kan komma pa ar att den inte far nagon sopa. Testa att byta tandstiften med, eller kolla att dom i alla fall funkar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 26 April , 2005 Hej! Tänkte bara upplysa dig om att motorerna är vattenkylda men det visste du säkert redan. En spolmuff på biltema är ett bra sätt om du har problem med att få kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakanbrakan 0 Postad 26 April , 2005 Tack för alla svar!! Ska ut och prova era förslag, speciellt startgas, haha. Men jag kommer antagligen tillbaka :-) Och jag måste säga att denna sidan är väldigt skön att surfa på, väldigt genomtänkt och noggran! Keep up the good work! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser