Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Jorme

Vatningsdignal evinrude. HJÄLP!

Rekommendera Poster

Har en 50hk evinrude från mitten av 90 talet som går hur fint som helst. Men idag när jag var ute å körde lite så började helt plötsligt varningsingnalen ljuda. Slog av motorn och kollade oljan men det var gott om olja i olje tanken. Startade motorn och kollade skvallerstålen och den spolade fint. Slog av tändningen och slog på tändning ( utan att starta motorn) och det började tjuta direkt altså inte det där korta tjuter som brukar vara när man slår på tändningen utan ett konstant. Provade byta batteri, tänkte det kanske va nått kontaktproblem men det fortsatte tjuta.Då hade motorn stått i en timme så den kan inte ha varit överhettad. Känns ju spontant som nått kontakt eller elfel av nått slag. Är ny i båt värden så jag tänkte höra om nån har nått tips om hur man kan börja felsökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tror jag. Köpte båten nu i sommar. Och den har inte varnat tidigare. Sen tycker jag det är märkligt att signalen tjuter innan jag startar motorn. Om det va nått fel på pumpen borde den väl varna när man startar motorn och pumpen ska börja jobba?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske nån som vet var man kan hitta ett elshema så man kan se vart givare sitter och vilja kablar som man ska felsökning på..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att veta exakt vilken motor du har så kan det vara svårt men denna länk kanske hjälper? Finns ett wiringdiagram en bit ner. Finns även massor med bilder och filmer på hur man fixar olka larm och kopplar bort vro (Jag googlade efter bilder på på "evinrude 50 vro wiring") http://www.justanswer.com/boat/6epyu-94-evenrude-60-hp-cylinder-outboard-previous.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...