Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Jorme

Vatningsdignal evinrude. HJÄLP!

Rekommendera Poster

Har en 50hk evinrude från mitten av 90 talet som går hur fint som helst. Men idag när jag var ute å körde lite så började helt plötsligt varningsingnalen ljuda. Slog av motorn och kollade oljan men det var gott om olja i olje tanken. Startade motorn och kollade skvallerstålen och den spolade fint. Slog av tändningen och slog på tändning ( utan att starta motorn) och det började tjuta direkt altså inte det där korta tjuter som brukar vara när man slår på tändningen utan ett konstant. Provade byta batteri, tänkte det kanske va nått kontaktproblem men det fortsatte tjuta.Då hade motorn stått i en timme så den kan inte ha varit överhettad. Känns ju spontant som nått kontakt eller elfel av nått slag. Är ny i båt värden så jag tänkte höra om nån har nått tips om hur man kan börja felsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i din bruksanvisning, där skall tänkbara betydelser av olika slags larm framgå!?
Hittade annars en övergrípande allmänt hållen beskrivning gällande många motorvarianter på boatinfo.no. som nog kan vara relevant. Läs gärna avsnittet "WARNING SYSTEMS" på länkat uppslag och efterföljande. (Kräver tyvärr dator, klicka inte på länken med modernt skräp typ smartphone eller padda.)
Ofta har man nån form av display utöver själva ljudlarmet (buzzern) som indikerar felorsaken, finns olika varianter som framgår i min länk. Men du har enbart ljudlarm??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla evinrude från 97 fanns tre larm.

1. Överhettning (lätt att kolla genom att kolla skvallerstråle och/eller lägga handen på kåpan)

2. Låg nivå i oljetanken. Det har du ju kollat.

3. Lågt oljeflöde. Dvs att det inte kommer någon olja. Stopp i slang eller kass oljepump.

 

Jag hade bara ljudsignaler.

 

Om du tänker behålla motorn ett tag så är mitt tips att lägga ett par hundra på en manual från typ Seloc - de innehåller all info du kommer behöva för att kunna felsöka och mecka själv! All info finns säkert att hitta på nätet men det är svårt att veta ens vad man ska leta efter ibland...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är ju att den tjöt bara av att slå till tändningen. Dåligt oljeflöde borde den ju känna av först när motorn går igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stern97 skrev: 3. Lågt oljeflöde. Dvs att det inte kommer någon olja. Stopp i slang eller kass oljepump.

Aha, bra inlägg. :)
Hmm... men jag tror du minns litet fel angående oljeflödet, petnoga räknat kan väl ingen flödesindikator eller alarm detektera just oljeflödet*?
Misstänker därför att din punkt 3* istället handlar om "tom oljetank" för tvåtaktare, alltså att förmodad tvåtakts oljebehållare utrustats med hela två stycken nivå-indikatorer (typ, börjar bli dags att fylla på, respektive nu är det fanimej alldeles slut i baljan)?
*) Just flödes-indikatorer tycks i mina ögon vara särskilt krångliga att åstadkomma, ofta nån propeller inuti nån slang. Och bensinflödet på en femtihästare blir knappast särskilt stort räknat i gramsekunder, för att inte tala om oljeflödet som ju bara utgör några enstaka procent av bränslemängden. Tänker alltså att din "punkt 3" ovan knappast kan avse FLÖDE utan snarare en av två NIVÅER i en tvåtaktares oljebalja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det var någon regelrätt "flödes-indikator" lösningen var betydligt enklare än så. Det var om jag minns det rätt (var några år sedan) en flottör i oljetanken och en sensor vid pumpen i motorn. Dvs om det inte kom upp någon olja till motorn (stopp i slang eller dåligt sug i pump) så pep den. Kanske hade äldre motorer bara flottör som indikerade låg nivå och helt slut?

 

Grävde aldrig djupare i hur det funkade då jag tämligen omgående kopplade ur VROn. Pluggade slangarna, kopplade ut kablarna och kastade oljetanken i återvinningen och istället blandade i 1% Triboron. Inget pipande, ingen oro för skärande motor och ingen rök efter den insatsen!

Redigerad av Stern97

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pip med 20 sek mellsnrumeller pulserande signaler indikerar låg oljenivå resp foligt olje flöde ( eller bara ännu mindre olja. En konstant signal (altså den signal som jag får bara jag slår på tändningen utan att starta motorn) indikerar överhettad motor. Skruvade upp handreglaget idag å kollade så alla kablar och kontakter såg ok ut. Försökte även kolla under motor kåpan så allt såg ok ut innan det blev mörkt ute. Är ju lite grann av ett ormbo av kablar under kåpan men jag tyckte allt såg ok ut. Misstänker att det är nått vaj med överhettningstermostaten. Hur fungerar en sån? Är det typ en termisk ventil som öppnar när vattentempen blir för hög och "sluter" kretsen så larmet går? Om den isåfall har gått sönder och alltid står i öppet läge så larmar den ju direkt man det motorn ström??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se om du kan hitta vart tempgivaren sitter som varnar för hög temperatur. Ofta högt upp på bakre delen av motorn. Med kall motor så Slår du på tändningen utan att starta och kolla om det larmar, koppla loss kontakten till givaren och se om det tystnar. Då kan du lokalisera om givaren är trasig.

Med hjälp av denna metod så kan du leta efter vilken givare som larmar. Tempgivaren, oljenivågivaren, oljetryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade att dra ut kabeln till tempgivare, fortsatte att tjuta. Drog ut givaren från olje tanken, fortsatte att tjuta. Drog ut båda kablarna samtidigt, fortsatte att tjuta. Kan det va nått jordfel eller nått?

Alla kablar och och bleck såg så jäkla frächa ut både i motorn och vid handreglaget. Det är ju sånt här som kan göra en lite galen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade att dra ut kabeln till tempgivare, fortsatte att tjuta. Drog ut givaren från olje tanken, fortsatte att tjuta. Drog ut båda kablarna samtidigt, fortsatte att tjuta. Kan det va nått jordfel eller nått?

Alla kablar och och bleck såg så jäkla frächa ut både i motorn och vid handreglaget. Det är ju sånt här som kan göra en lite galen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror förövrigt att det är sömmar latmkabel både på oljenivå och olje tryck. Jag hittade iaf bara en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summern på Evinrude brukar vara enligt följande, enligt manualen.

Överhettning - ihållande ton.

Ingen olja - ihållande korta stötar.

Låg oljenivå - Korta stötar var 20:e sekund.

Bränslestrypning - ihållande ton vid eller nästan vid fullgas.

 

Det finns också en liten skåra för test, på fjärreglaget ovanför startnyckeln där man kan sticka in ett metallstift för att kontrollera att summern är OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha det där med skåran för test visste jag inte. Bara svårt att testa när summera tjuter bara jag slår på tändningen.För det är väl säkert tänkt att den ska låta när man stoppat in metallstiftet. Hur funkar det där med bränslestrypning. Varningssignalerna borde ju rimligtvis börja låta först efter att man startat motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så inget sitter i skåran för test för då tjuter summern hela tiden.

Angående temperaturgivaren så "leder den" då den indikerar för varmt, dvs ingen kontakt/ström igenom den då givaren/motorn är kall men släpper igenom spänningen då den varnar för värme.

Varningssignalen för bränslestrypning vet jag inte men tempgivare, oljenivå varnar direkt du slår på tändningen.

Försök lokalisera signalkablarna, leta efter skadade kablar, kortslutning mm.

 

Är inte säker på vilket fjärreglage du har (gissar på OMC) men ofta har summern konstant strömmatning så fort tändningen är på. Andra kontaktstiftet på summern går via kablaget till motorn. Vid motorn så kan den dela sig, en till tempgivare, en eller två sladdar till oljenivågivare.

Om en av givarna ger utslag tex. Tempgivaren så "sluter" den kontakten till motorns jord och strömkretsen sluts, och summern varnar. Slå på tändningen och börja lokalisera sladdar och givare och försök identifiera problemet. Lycka till och meddela gärna om du hittar felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack. Jo det är omc jag har. Har ju redan provat att rycka ut kablarna vid temp och olje givare. Men jag ska fortsätta leta. Blir dock inget i veckan iom att jag ej har båten hemmavid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en sista titt på båten innan jag tog upp den i helgen. I reglaget på summern sittet som dom sagt två kontaktbleck. Om orange som går till givarna och en lila strömkabel. Ryckte ut den orange men det fortsatte tjuta. Ryckte ut den lila å det blev självklart tyst (då den inte får ström), så jag körde då till hamnen där jag plockade upp båten. Får se om man ids bråka nå mer innan våren kommer men det känns ju som det är fel redan vid summern då den tjuter även om jag rycket ut kabeln som går till givarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte lyfta tråden lite då snön börgat töa bort här i västerbotten. Nån som vet om det går byta summer på handreglaget å finns det nån sida som säljer begagnat, typ nån båtskrot? För visst måste det va nått elfel i själva summern?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om det är summern som är trasig så kan du testa med en testglödlampa om du sedan jordar vid givaren så ska lampan tändas. 

Ta bort den gamla trasiga summern och löd eventuellt på längre ledningar och köp en summer på t.ex Kjell & Co [Summer Art nr: 50554] eller om du hittar någon som passar bättre och kan fästas enkelt i reglaget eller vid ratten på instrumentbrädan. Denna låter 79 dB så du kan säkert montera den väderskyddat under instrumentbrädan och ändå höra om det tjuter.  

(Säkert billigare och enklare än att hitta någon begagnad summer som man inte vet vilket skick den är i)   

Lycka till!  Båtsäsongen är ju igång nu    :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett superba tips! Ska hämta hem båten i slutet av veckan och prova lite☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iom att givaren för varningssignal jordar när den löser ut, så ska väl inte lampan eller mätinstumentet ge utslag om den inte "larmar" nu tjuter det ju även om jag har rykt bort givarkabeln från kontaktblecket på summern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade med en annan summer men felet kvarstår. Jag blir galen! Ryckte loss kabeln både till olje och tempgivare men den fortsatte tjuta. Måste ju tjuvjorda nånstans, frågan är bara var.... har ryckt isär alla kontakter och det ser tort och fint ut.... Tips motas!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade med en annan summer men felet kvarstår. Jag blir galen! Ryckte loss kabeln både till olje och tempgivare men den fortsatte tjuta. Måste ju tjuvjorda nånstans, frågan är bara var.... har ryckt isär alla kontakter och det ser tort och fint ut.... Tips motas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att dra en kabel direkt från summern till respektive kontakt i motorn. om det då slutar tjuta så ligger felet i kabelhärvan. Inte ovanligt att det nötts lite med åren och du sen får ett överslag mot jord.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va summern som va trasig. Gav upp å lämnade till en båten. Tydligen ett ovanligt fel, å det går inte montera på en summer från typ k&co. Finns det nån sida som kan ha sånt begagnat eller liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att felet har lokaliserats i alla fall.   :) 
Men varför skulle det inte gå att montera en annan summer?

Om man t.ex. löder på förlängningskablar på anslutningskablarna som nu går till den trasiga summern och monterar en ny fungerande summer där man får plats. Man kan ju till och med borra ett litet hål och montera summern utanför själva fjärreglaget bara de två anslutningskablarna är korrekt monterade...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite snabbt och det går att hitta reservdelar också. Vet sedan tidigare att det var ett OMC reglage du hade men vet ej modell. Bifogar en länk där det finns exempel på reservdelar. Går säkert att hitta billigare och kanske på närmare håll också....

http://www.marineengine.com/newparts/part_details.php?pnum=OMC0585992

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat med en summer från Kjell&Co å den tjöt hela tiden. Sitter tydligen nått i orginslsummern som "styr" strömmen. När man slår på tändningen så ska en kort signal låta och sen tystna utan att påverkas av några givare. Det va det som gått sönder i summern och den tystnade inte å nått sånt finnd ju inte på en enklare summer från tex k&Co. Den va iaf svindyr typ 1500. Tänkte därför om man kan hitta nått beggat. Tack för länken ska kika in det i morgon så får man hålla tummarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat med en summer från Kjell&Co å den tjöt hela tiden. Sitter tydligen nått i orginslsummern som "styr" strömmen. När man slår på tändningen så ska en kort signal låta och sen tystna utan att påverkas av några givare. Det va det som gått sönder i summern och den tystnade inte å nått sånt finnd ju inte på en enklare summer från tex k&Co. Den va iaf svindyr typ 1500. Tänkte därför om man kan hitta nått beggat. Tack för länken ska kika in det i morgon så får man hålla tummarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Okey då har din summer en inbyggd "styrbox" som känner av att du slår på spänningen och då jordar den summer ca 1 sekund så att du hör att den tjuter, som en inbyggd funktionstest. Därefter kopplar styrboxen bort jordanslutningen och givaren "larmar" endast då temperaturgivaren kortsluter om det blir för varmt. Din styrbox har då en inbyggd timer funktion som gör att summern piper till ett kort pip vid strömpåslag. 

Du bör ha en spänningsmatning som är enkel att mäta sig fram till med en voltmeter samt en kabel som går hela vägen till motorn och givaren sedan kan du ha eventuellt ha en tredje som är kopplad till jord och används av timerkretsen/funktionstesten. Om du kan lokalisera spänningsmatningen och den kabeln som går till motorn så kan du montera en egen summer här.

Är det svårt att hitta så mät upp vilken du har 12volt på när du slår på spänningen och dra en egen ny kabel i kabelstammen till givaren. Då får du ingen funktionstest med ett pip vid påslag av strömmen men den piper vid för hög värme när temp-givaren indikerar för hög värme. 

Försökte rita en ett enkelt kopplingsschema på hur jag tror det ser ut med din summer. Se bifogad bild. Vet inte om det är till hjälp men kanske går att använda istället för att köpa en dyr summer.

post-107439-0-33297800-1461875416_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske bara går koppla bort jorden till styrboxen? Ska testa när jag kommer hem☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...