Hakan111 0 Postad 10 September , 2015 Hejsan! Tänkte köpa mig en båt och är helt borta med vilken modell, storlek, osv så tänkte vända mig till er för lite tips och erfarenheter då jag inte har så bra koll och inte riktigt vet vad jag ska leta efter! Jag tänker mig en båt som är snabb/sportig, rolig och snål vilket Låter fantasifullt kanske men snålarE blir den iaf genom att jag ska bygga till ett system där man kan åka på gammal frityrolja. Så det ska vara en diesel typ äldre modell? Hur stor behöver båten vara? Den får inte vara för stor så att den blir tråkig att köra med men tillräckligt för att den ska klara sig ute i lite hårdare vatten. Sen ska två kunna övernatta i den. Några tips på båtmodeller och längd? Hur stor motor, typ av motor? Osv. Tusen tack för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 10 September , 2015 har inte så mycket att komma med men tror det blir riktigt svårt att hitta en snabb och sportig båt med en äldre diesel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakan111 0 Postad 10 September , 2015 http://m.blocket.se/goteborg/Nidelv_610_diesel__04_i_mycket_fint_skick_62002737.htm?ca=11&w=3 Tänkte mig något sånt här fast kanske lite större men är de något man kan konvertera tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 10 September , 2015 Ska du försöka köra den på frityrolja så kommer du bara bli solbränd på baken. (Du kommer stå med huvudet ner i motorrummet och ändan i vädret hela sommaren medan du försöker få motorn att gå.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 September , 2015 Kolla om du verkligen har så bråttom. Det kan vara riktigt kul att guppa fram i sakta mak och då uppfyller väldigt många båtar dina krav. Deplacementbåtar dvs icke planade båtar klarar sig med mindre än en tiondels så stor motor av vad en planade båt behöver. Det kan finnas en del gamla dieselstånkor som klarar frityrsåsen. Som bonus blir du lite miljövänligare än den som tankar jordoljan. Du kör upp matrester som inte ens grisen vill ha alltför mycket av gissar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakan111 0 Postad 10 September , 2015 Ska du försöka köra den på frityrolja så kommer du bara bli solbränd på baken. (Du kommer stå med huvudet ner i motorrummet och ändan i vädret hela sommaren medan du försöker få motorn att gå.) Jag har en vän som kör de systemet på bilen o det funkar felfritt, de borde ju gå lika bra på en båt tycker man Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakan111 0 Postad 10 September , 2015 Kolla om du verkligen har så bråttom. Det kan vara riktigt kul att guppa fram i sakta mak och då uppfyller väldigt många båtar dina krav. Deplacementbåtar dvs icke planade båtar klarar sig med mindre än en tiondels så stor motor av vad en planade båt behöver. Det kan finnas en del gamla dieselstånkor som klarar frityrsåsen. Som bonus blir du lite miljövänligare än den som tankar jordoljan. Du kör upp matrester som inte ens grisen vill ha alltför mycket av gissar jag Måste plana!!!! Helst flyga nästan! finns bilar upp till 2005 som klarar av frityroljan, borde ju mer eller mindre vara samma system? Mindre avancerat tom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 September , 2015 Har du så stor tillgång på frityrolja, det lär ju gå åt ganska många liter i timmen. Skulle gissa att hittar du en sportigare båt som klara 15- 20 knop så lär du nog göra åt 15-20 liter i timmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 10 September , 2015 (redigerade) Äldre snabbgående med diesel är ingen vanlig förekommande kombo. Kan bli svår att hitta något objekt. Åsikten har iofs redan framförts. Redigerad 10 September , 2015 av excel319 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakan111 0 Postad 10 September , 2015 Har du så stor tillgång på frityrolja, det lär ju gå åt ganska många liter i timmen. Skulle gissa att hittar du en sportigare båt som klara 15- 20 knop så lär du nog göra åt 15-20 liter i timmen. Absolut man kommer ju överens men något/några gatukök att man kommer o hämtar oljan någon gång i veckan eller månaden så slipper dom betala för att bli av med oljan. De blir win-win Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakan111 0 Postad 10 September , 2015 (redigerade) Äldre snabbgående med diesel är ingen vanlig förekommande kombo. Kan bli svår att hitta något objekt. Åsikten har iofs redan framförts. Joo men den kanske inte behöver vara så mycket äldre misstänker jag då bilar upp till 2005 klarar av detta system så länge man är noga med att filtrera oljan innan man kör med den Redigerad 10 September , 2015 av Hakan111 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 14 Postad 11 September , 2015 Mitt minne av frityrolja, efter många år på en av de stora kedjorna, är att oljan "stelnar" ´när vi tömde den på tunnor + att där var redigt mycket "bös" i den som inte hör hemma i en motor, så oljan måste rensas. Till saken hör också att vi filtrerade oljan i ett mjölliknande filtreringssystem som ytterligare förorenade oljan på ett sätt som jag tror är olämpligt för en motor. Detta är säkert saker du tänkt igenom, men jag ville bara yttra mina tvivel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 September , 2015 Har en bekant som körde sin husbil på friösolja, motorn peugoet motsvarande md21. I en bil kan det nog vara ok men en båt tar upp till 5 ggr mer per samma körsträcka och tankar är inte lika lätt att tömma ute på vattnet om det korkar igen, vissa äldre bilar har haft förvärmnings slinga vid filtren kan vara en stor fördel att ha en sån filterhållare eller bara göra en värmeväxlare på soppaledningen, så oljan håller sig så tunt som möjligt. Har du tänkt köra blandat eller 100% olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 11 September , 2015 Hejsan! Tänkte köpa mig en båt och är helt borta med vilken modell, storlek, osv så tänkte vända mig till er för lite tips och erfarenheter då jag inte har så bra koll och inte riktigt vet vad jag ska leta efter! Jag tänker mig en båt som är snabb/sportig, rolig och snål vilket Låter fantasifullt kanske men snålarE blir den iaf genom att jag ska bygga till ett system där man kan åka på gammal frityrolja. Så det ska vara en diesel typ äldre modell? Hur stor behöver båten vara? Den får inte vara för stor så att den blir tråkig att köra med men tillräckligt för att den ska klara sig ute i lite hårdare vatten. Sen ska två kunna övernatta i den. Några tips på båtmodeller och längd? Hur stor motor, typ av motor? Osv. Tusen tack för alla svar Innan du ens funderar på frityrolja i en båt skall du nog kolla lite på vilka problem dagens båtägare har med vanlig miljövänlig diesel. Glöm den biten och välkommen till båtlivet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakan111 0 Postad 11 September , 2015 Mitt minne av frityrolja, efter många år på en av de stora kedjorna, är att oljan "stelnar" ´när vi tömde den på tunnor + att där var redigt mycket "bös" i den som inte hör hemma i en motor, så oljan måste rensas. Till saken hör också att vi filtrerade oljan i ett mjölliknande filtreringssystem som ytterligare förorenade oljan på ett sätt som jag tror är olämpligt för en motor. Detta är säkert saker du tänkt igenom, men jag ville bara yttra mina tvivel Ok men nått sånt filter känner jag inte igen! Man får ha en separat tank för fritöroljan som värms upp med hjälp av kylvatten, så man får köra på vanliga diesel ett tag först innan man slår om till fritöroljan, samma sak innan man slår av motorn så har man vanlig diesel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakan111 0 Postad 11 September , 2015 Hejsan! Tänkte köpa mig en båt och är helt borta med vilken modell, storlek, osv så tänkte vända mig till er för lite tips och erfarenheter då jag inte har så bra koll och inte riktigt vet vad jag ska leta efter! Jag tänker mig en båt som är snabb/sportig, rolig och snål vilket Låter fantasifullt kanske men snålarE blir den iaf genom att jag ska bygga till ett system där man kan åka på gammal frityrolja. Så det ska vara en diesel typ äldre modell? Hur stor behöver båten vara? Den får inte vara för stor så att den blir tråkig att köra med men tillräckligt för att den ska klara sig ute i lite hårdare vatten. Sen ska två kunna övernatta i den. Några tips på båtmodeller och längd? Hur stor motor, typ av motor? Osv. Tusen tack för alla svar Innan du ens funderar på frityrolja i en båt skall du nog kolla lite på vilka problem dagens båtägare har med vanlig miljövänlig diesel. Glöm den biten och välkommen till båtlivet. Får kolla upp de. Tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakan111 0 Postad 11 September , 2015 Har en bekant som körde sin husbil på friösolja, motorn peugoet motsvarande md21. I en bil kan det nog vara ok men en båt tar upp till 5 ggr mer per samma körsträcka och tankar är inte lika lätt att tömma ute på vattnet om det korkar igen, vissa äldre bilar har haft förvärmnings slinga vid filtren kan vara en stor fördel att ha en sån filterhållare eller bara göra en värmeväxlare på soppaledningen, så oljan håller sig så tunt som möjligt. Har du tänkt köra blandat eller 100% olja? 100% Oljan ska värmas upp med kylvatten innan. Så separat tank blir det för den oljan. Så man får ju köra på vanlig diesel först Och absolut, riktigt noggrann filtrering innan blir det också, sen har den tanken ett separat filter för sig också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 11 September , 2015 Man får ha en separat tank för fritöroljan som värms upp med hjälp av kylvatten, så man får köra på vanliga diesel ett tag först innan man slår om till fritöroljan, samma sak innan man slår av motorn så har man vanlig diesel ... och den dagen man glömmer att köra en stund på diesel när man hittat den trevliga viken långt ute i havsbandet, kommer man att få extra mycket jobb att starta en motor där allt stelnat - i filter, insprutningspump och spridare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakan111 0 Postad 11 September , 2015 Man får ha en separat tank för fritöroljan som värms upp med hjälp av kylvatten, så man får köra på vanliga diesel ett tag först innan man slår om till fritöroljan, samma sak innan man slår av motorn så har man vanlig diesel... och den dagen man glömmer att köra en stund på diesel när man hittat den trevliga viken långt ute i havsbandet, kommer man att få extra mycket jobb att starta en motor där allt stelnat - i filter, insprutningspump och spridare. Joo men sånna dagar stannar båtar för andra anledningar också. Fast ja, de lär bli riktigt jobbigt hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hakan111 0 Postad 11 September , 2015 Man får ha en separat tank för fritöroljan som värms upp med hjälp av kylvatten, så man får köra på vanliga diesel ett tag först innan man slår om till fritöroljan, samma sak innan man slår av motorn så har man vanlig diesel... och den dagen man glömmer att köra en stund på diesel när man hittat den trevliga viken långt ute i havsbandet, kommer man att få extra mycket jobb att starta en motor där allt stelnat - i filter, insprutningspump och spridare. Joo men sånna dagar stannar båtar för andra anledningar också. Fast ja, de lär bli riktigt jobbigt hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser