Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Hakan111

Hjälp en vilsen själ att hitta i båtdjungeln!

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Tänkte köpa mig en båt och är helt borta med vilken modell, storlek, osv så tänkte vända mig till er för lite tips och erfarenheter då jag inte har så bra koll och inte riktigt vet vad jag ska leta efter!

 

Jag tänker mig en båt som är

snabb/sportig, rolig och snål vilket Låter fantasifullt kanske men snålarE blir den iaf genom att jag ska bygga till ett system där man kan åka på gammal frityrolja. Så det ska vara en diesel typ äldre modell?

 

Hur stor behöver båten vara? Den får inte vara för stor så att den blir tråkig att köra med men tillräckligt för att den ska klara sig ute i lite hårdare vatten. Sen ska två kunna övernatta i den.

 

Några tips på båtmodeller och längd? Hur stor motor, typ av motor? Osv.

 

Tusen tack för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du försöka köra den på frityrolja så kommer du bara bli solbränd på baken.

 

(Du kommer stå med huvudet ner i motorrummet och ändan i vädret hela sommaren medan du försöker få motorn att gå.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du verkligen har så bråttom. Det kan vara riktigt kul att guppa fram i sakta mak och då uppfyller väldigt många båtar dina krav.

 

Deplacementbåtar dvs icke planade båtar klarar sig med mindre än en tiondels så stor motor av vad en planade båt behöver. Det kan finnas en del gamla dieselstånkor som klarar frityrsåsen.

 

Som bonus blir du lite miljövänligare än den som tankar jordoljan. Du kör upp matrester som inte ens grisen vill ha alltför mycket av gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du försöka köra den på frityrolja så kommer du bara bli solbränd på baken.

 

(Du kommer stå med huvudet ner i motorrummet och ändan i vädret hela sommaren medan du försöker få motorn att gå.)

Jag har en vän som kör de systemet på bilen o det funkar felfritt, de borde ju gå lika bra på en båt tycker man

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla om du verkligen har så bråttom. Det kan vara riktigt kul att guppa fram i sakta mak och då uppfyller väldigt många båtar dina krav.

 

Deplacementbåtar dvs icke planade båtar klarar sig med mindre än en tiondels så stor motor av vad en planade båt behöver. Det kan finnas en del gamla dieselstånkor som klarar frityrsåsen.

 

Som bonus blir du lite miljövänligare än den som tankar jordoljan. Du kör upp matrester som inte ens grisen vill ha alltför mycket av gissar jag

 

Måste plana!!!! Helst flyga nästan! finns bilar upp till 2005 som klarar av frityroljan, borde ju mer eller mindre vara samma system? Mindre avancerat tom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har du så stor tillgång på frityrolja,   det lär ju gå åt ganska många liter i timmen. Skulle gissa att hittar du en sportigare båt som klara 15- 20 knop så lär du nog göra åt 15-20 liter i timmen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äldre snabbgående med diesel är ingen vanlig förekommande kombo. Kan bli svår att hitta något objekt. Åsikten har iofs redan framförts.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du så stor tillgång på frityrolja, det lär ju gå åt ganska många liter i timmen. Skulle gissa att hittar du en sportigare båt som klara 15- 20 knop så lär du nog göra åt 15-20 liter i timmen.

Absolut man kommer ju överens men något/några gatukök att man kommer o hämtar oljan någon gång i veckan eller månaden så slipper dom betala för att bli av med oljan. De blir win-win :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äldre snabbgående med diesel är ingen vanlig förekommande kombo. Kan bli svår att hitta något objekt. Åsikten har iofs redan framförts.

Joo men den kanske inte behöver vara så mycket äldre misstänker jag då bilar upp till 2005 klarar av detta system så länge man är noga med att filtrera oljan innan man kör med den

Redigerad av Hakan111

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt minne av frityrolja, efter många år på en av de stora kedjorna, är att oljan "stelnar" ´när vi tömde den på tunnor + att där var redigt mycket "bös" i den som inte hör hemma i en motor, så oljan måste rensas. Till saken hör också att vi filtrerade oljan i ett mjölliknande filtreringssystem som ytterligare förorenade oljan på ett sätt som jag tror är olämpligt för en motor. Detta är säkert saker du tänkt igenom, men jag ville bara yttra mina tvivel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har en bekant som körde sin husbil på friösolja, motorn peugoet motsvarande md21.  I en bil kan det nog vara ok men en båt tar upp till 5 ggr mer per samma körsträcka och tankar är inte lika lätt att tömma ute på vattnet om det korkar igen, vissa äldre bilar har haft förvärmnings slinga vid filtren kan vara en stor fördel att ha en sån filterhållare eller bara göra en värmeväxlare på soppaledningen, så oljan håller sig så tunt som möjligt. Har du tänkt köra blandat eller 100% olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Tänkte köpa mig en båt och är helt borta med vilken modell, storlek, osv så tänkte vända mig till er för lite tips och erfarenheter då jag inte har så bra koll och inte riktigt vet vad jag ska leta efter!

 

Jag tänker mig en båt som är

snabb/sportig, rolig och snål vilket Låter fantasifullt kanske men snålarE blir den iaf genom att jag ska bygga till ett system där man kan åka på gammal frityrolja. Så det ska vara en diesel typ äldre modell?

 

Hur stor behöver båten vara? Den får inte vara för stor så att den blir tråkig att köra med men tillräckligt för att den ska klara sig ute i lite hårdare vatten. Sen ska två kunna övernatta i den.

 

Några tips på båtmodeller och längd? Hur stor motor, typ av motor? Osv.

 

Tusen tack för alla svar

 

Innan du ens funderar på frityrolja i en båt skall du nog kolla lite på vilka problem dagens båtägare har med vanlig miljövänlig diesel. Glöm den biten och välkommen till båtlivet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt minne av frityrolja, efter många år på en av de stora kedjorna, är att oljan "stelnar" ´när vi tömde den på tunnor + att där var redigt mycket "bös" i den som inte hör hemma i en motor, så oljan måste rensas. Till saken hör också att vi filtrerade oljan i ett mjölliknande filtreringssystem som ytterligare förorenade oljan på ett sätt som jag tror är olämpligt för en motor. Detta är säkert saker du tänkt igenom, men jag ville bara yttra mina tvivel

Ok men nått sånt filter känner jag inte igen!

Man får ha en separat tank för fritöroljan som värms upp med hjälp av kylvatten, så man får köra på vanliga diesel ett tag först innan man slår om till fritöroljan, samma sak innan man slår av motorn så har man vanlig diesel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan!

 

Tänkte köpa mig en båt och är helt borta med vilken modell, storlek, osv så tänkte vända mig till er för lite tips och erfarenheter då jag inte har så bra koll och inte riktigt vet vad jag ska leta efter!

 

Jag tänker mig en båt som är

snabb/sportig, rolig och snål vilket Låter fantasifullt kanske men snålarE blir den iaf genom att jag ska bygga till ett system där man kan åka på gammal frityrolja. Så det ska vara en diesel typ äldre modell?

 

Hur stor behöver båten vara? Den får inte vara för stor så att den blir tråkig att köra med men tillräckligt för att den ska klara sig ute i lite hårdare vatten. Sen ska två kunna övernatta i den.

 

Några tips på båtmodeller och längd? Hur stor motor, typ av motor? Osv.

 

Tusen tack för alla svar

Innan du ens funderar på frityrolja i en båt skall du nog kolla lite på vilka problem dagens båtägare har med vanlig miljövänlig diesel. Glöm den biten och välkommen till båtlivet.

Får kolla upp de.

Tackar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bekant som körde sin husbil på friösolja, motorn peugoet motsvarande md21. I en bil kan det nog vara ok men en båt tar upp till 5 ggr mer per samma körsträcka och tankar är inte lika lätt att tömma ute på vattnet om det korkar igen, vissa äldre bilar har haft förvärmnings slinga vid filtren kan vara en stor fördel att ha en sån filterhållare eller bara göra en värmeväxlare på soppaledningen, så oljan håller sig så tunt som möjligt. Har du tänkt köra blandat eller 100% olja?

100%

Oljan ska värmas upp med kylvatten innan. Så separat tank blir det för den oljan. Så man får ju köra på vanlig diesel först

Och absolut, riktigt noggrann filtrering innan blir det också, sen har den tanken ett separat filter för sig också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man får ha en separat tank för fritöroljan som värms upp med hjälp av kylvatten, så man får köra på vanliga diesel ett tag först innan man slår om till fritöroljan, samma sak innan man slår av motorn så har man vanlig diesel

... och den dagen man glömmer att köra en stund på diesel när man hittat den trevliga viken långt ute i havsbandet, kommer man att få extra mycket jobb att starta en motor där allt stelnat - i filter, insprutningspump och spridare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man får ha en separat tank för fritöroljan som värms upp med hjälp av kylvatten, så man får köra på vanliga diesel ett tag först innan man slår om till fritöroljan, samma sak innan man slår av motorn så har man vanlig diesel

... och den dagen man glömmer att köra en stund på diesel när man hittat den trevliga viken långt ute i havsbandet, kommer man att få extra mycket jobb att starta en motor där allt stelnat - i filter, insprutningspump och spridare.

Joo men sånna dagar stannar båtar för andra anledningar också.

Fast ja, de lär bli riktigt jobbigt hehe :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man får ha en separat tank för fritöroljan som värms upp med hjälp av kylvatten, så man får köra på vanliga diesel ett tag först innan man slår om till fritöroljan, samma sak innan man slår av motorn så har man vanlig diesel

... och den dagen man glömmer att köra en stund på diesel när man hittat den trevliga viken långt ute i havsbandet, kommer man att få extra mycket jobb att starta en motor där allt stelnat - i filter, insprutningspump och spridare.

Joo men sånna dagar stannar båtar för andra anledningar också.

Fast ja, de lär bli riktigt jobbigt hehe :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...