Gå till innehåll
torsdag 20 mars 2025
Riro

Avgasläckage

Rekommendera Poster

Har problem med avgasläckage men kan inte lokalisera var. Det läcker så det blir synlig rök i hytten efter några minuter och jag har försökt känna runt alla skarvar utan resultat. Någon som har ett bra knep hur man hur man kan göra för att lokalisera läckan? Motorn är en MD96B.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett generellt tips för att hitta gasläckor på rör, motordelar och annat är att stryka på tunt diskmedel eller liknande, och se var det bubblar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer inget från vevhusventilationen?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Osannolikt, men jag upptäckte att de "läckande" avgaserna i själva verket virvlade in från avgasutsläppet i aktern.

Ett verkligt avgasläckage från grenröret visade sig genom lite vatten och sot på fel ställe. Är väldigt uppmärksam på sånt nu, att städa bort sot är inte kul, tränger in överallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer inget från vevhusventilationen?

Kalle

Det ska jag definitivt kolla, men ska/kan det komma så mycket avgaser den vägen?

Jag har en rörstump på motorn som kan vara vevhusventilationen. Den är inte ansluten till något, den borde väl i så fall vara ansluten till luftfiltret, så ev. avgaser går tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På gamla bilmotorer var inte vevhusventilationen ansluten till luftfiltret men det brukar vara så på marinmotorer. Det blir en hel del gas som också luktar en del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag provat att koppla en provisorisk slang mellan vevhusventilationen och luftfiltret Och lukten är helt borta.  :)

Ska ta upp båten på fredag, så det blir ett av vinterprojekten att fixa en permanent lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...