Mackey 4 498 Postad 13 September , 2015 Så populärt som mindfullness har varit och är så borde båtpriserna ligga på betydligt högre nivåer om det var nödvändigt att ha en båt så jag tror inte båten är nödvändig. Segelbåten är tystare, lugnare och mindre krävande än en snabb motorbåt så egentligen borde en riktigt bullrig och snabb motorbåt automatiskt ge någon sorts medveten närvara i nuet. Mackey Är en segelbåt alltid tystare?Jag håller inte med. Min motorbåt är tystare men inte snabbare.... Edit: Ok, vid plattläns kan segelbåten vara tystare. "Segelbåtar är tystare, lugnare och mindre krävande än snabba motorbåtar ..." Segelbåtar är absolut inte alltid tystare än alla typer av motorbåtar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 14 September , 2015 (redigerade) Jag tycker verkligen att Mackey har en poäng här, men jag anser att han inte tog upp det ljudet från segelbåtar som är totalt onödigt men ack så vanligt: SLAMRANDE FALL! Hur svårt kan det vara att fixa till? Hur bedövad från eget ansvar och bedövad från sina egna missjud kan man bli? Men nu är det som det är, så då gäller det väl ändå att försöka finna någon ro i det. Ändå tycker jag att denna miljö och etikettfråga är värd att tas upp lite då och då. Förhoppningsvis är det väl någon seglare i alla fall som vaknar upp ur sin slammer. Redigerad 14 September , 2015 av seglarfreaken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 14 September , 2015 Slamrande fall kan i själva verket vara till hjälp när man övar sin mindfulness. Det går ju trots allt ut på att vara tillfreds, närvarande och vid god inre hälsa trots yttre störande faktorer. Så nästa gång du noterar slamrande fall och att de stör din inre frid, tacka din båtgranne och ta tillfället att öva :-) Cpt Nils Nobbing 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 14 September , 2015 I princip så har du så rätt så Cpt Nils Nobbing! Segling är för mig en form av berusning motsvarande jag kan tänka mig att alkohol och droger kan vara för andra. Det kan ge både positiva och negativa effekter. Det positiva är att jag blir mera harmonisk, avslappnad och störs mindre av skit, elände och dumheter som jag annars får konfronteras eller klura ut hur jag ska förhålla mig till. De slamrande fallen kanske är ungefär samma sak som en baksmälla för de som som börjar vakna upp efter att ha festat lite väl hårt. Men vi måste lära oss och stå ut med att leva i den värld som vi lever i även då vi har nyktrat till 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 14 September , 2015 SLAMRANDE FALL! Hur svårt kan det vara att fixa till? Det är enkelt. Det är bara att lägga loss fallet och hissa upp shacklet i masttoppen så blir det tyst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser