raol 2 372 Postad 10 September , 2015 Vi har en Yamaha 9.9 fyrtaktare som när den funkar normalt tänder en grön lampa på kontrollpanelen (intill startnyckeln). Nu när jag plockat av motorn från gamla båten och ska sätta på nya, så testkörde jag här hemma i dag först. Motorn går som den ska, men den gröna lampan tänds aldrig. Eftersom jag inte lyckas avgöra om lampan funkar eller inte, så måste jag räkna med att det kan vara fel på oljetrycket/cirkulationen. Men hur ska jag kunna se om oljecirkulationen funkar eller inte? Oljenivån är god i motorn. Jag har kollat. Inte heller ändrat nåt sen motorn kördes senast, och den gröna lampan var tänd. Jag har inte lyckats hitta några sprängskisser eller nån servicemanual (bara användarhandbok) för motorn, så jag har lite svårt att bilda mig en uppfattning om hur/var jag skulle se om oljan flödar som den ska. Motorn behöver verkligen fungera nu i helgen och nästa helg. Den behöver nog inte användas mer än ett par minuter per tillfälle. Skulle det funka att blanda tvåtaktsolja i tanken för att åtminstone garantera viss smörjning i den "varma" delen av motorn, och hoppas på att lager och annat i vevhuset har tillräckligt med oljefilm på sig för att klara några minuters körning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 10 September , 2015 Jag skruvade nyss loss oljefiltret och luktade på det. Det stinker av bensin! Det förklarar varför oljesumpen är överfull och också varför oljan är så lättrinnande. Under fredag morgon byter jag olja. Förhoppningsvis löser det problemet med indikatorlampan också. Jag föreställer mig att bensin i oljan inte främjar god cirkulation. Eller vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 10 September , 2015 om du har bensin i oljan så har du ju ett fel som är trasigt nånstans, du ska ha lika bra cirkulation även om de är bensin i oljan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 10 September , 2015 Efter att ha letat runt på nätet senaste halvtimmen har jag konstaterat att det inte är nåt okänt fenomen, utan att det möjligen kommer av att förgasaren fått för mycket bensin i sig före start, dumpat överskottet in i cylindrarna, och att bensinen dels runnit förbi innan, dels tryckts förbi kolvringarna vid startkompressionen. Eller mikroläckage förbi vid normal drift på låg effekt när motorn inte är varm. Dvs väldigt typiska förhållanden för en motor som nästan enbart används för att gå några hundra meter ut och in i hamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 11 September , 2015 Oljebyte hjälpte inte, men det skadar knappast heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 11 September , 2015 Lade du motorn på sidan i samband med flytten mellan båtarna? Isf kan flottören i förgasaren hängt sig vilket resulterar i att den flödar och fyller vevhuset med soppa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 11 September , 2015 Den låg på sidan. Den sida som manualen rekommenderade. Men jag har haft isär förgasaren efter flytten, och den är helt i sin ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 11 September , 2015 Läste nyss att membranet i bränslepumpen kan ha hål som är så små att de inte syns vid en normal titt. Är det läck där så kan det förklara både tjuvluften (dras från vevhuset) och bensin i oljan (bensinen trycks ut i vevhuset och vidare ner i oljesumpen).Plus: väldigt lätt och billigt att byta.Minus: jag har inte lyckats hitta nån som säljer rätt modell av membranet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser