laand 1 Postad 9 September , 2015 (redigerade) Jag får ingen ordning på mitt backslag MS4A som läcker olja.Tätningsringen (83) och O-ringen 80) är båda bytta.http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745640-44-19764.aspxBif bilder på läckaget.Det ser ut som det läcker nästan runt hela växelhuslocket.Enl spränskissen ska det inte ju vara någon varken packning eller shim mellan locket och själva backslaget.Så vilka packningar skall man byta nu då?Om man lyfter på växelhuslocket, sitter det fast nånstans eller är det bara att lyfta efter att man tagit bort de 4 skruvarna?Under växelhuslocket, är det där bara plocka upp del för del, eller "hoppar de ut O-ringar, tätningsringar, skruvar mm okontrollerat?Diagonalt och över hela backslaget så går den grova avgasslangen, vilken också måste bort innan "operationen" tar sin början. Tacksam för svar. Med vänlig hälsningLaand Redigerad 9 September , 2015 av laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 9 September , 2015 Hej. Det ska vara både shims och en gummipackning under locket. Packningen har ett "öra" som ska täta runt skruven i främre högra hörnet. Den skruven har också en liten o-ring. Du kan inte plocka upp något av det som finns under locket utan att demontera det mesta av backslaget. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 10 September , 2015 Hej. Det ska vara både shims och en gummipackning under locket. Packningen har ett "öra" som ska täta runt skruven i främre högra hörnet. Den skruven har också en liten o-ring. Du kan inte plocka upp något av det som finns under locket utan att demontera det mesta av backslaget. Ingemar Tack för svaret Då har jag varken shims och en gummipackning under locket. Jag kan heller inte se dessa båda saker på sprängskissen. Kan jag bara lyfta på locket till backslaget och lägga dit både en shims och en gummipackning (som du beskriver) utan att hela "innanmätet" på backslaget rasar isär? Med vänlig hälsning Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 10 September , 2015 Hej. Det är inget som rasar isär när du tar av locket. Hur vet du att det inte finns varken packning eller shims om du inte har tagit av locket än? Ny packning 832669 och o-ring 955989 är det inget problem att byta, men du kan inte bara lägga dit ett shims utan att mäta in spelet. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tretjak 0 Postad 21 September , 2016 Hej! Hur gick det , fick du någon ordning på läckaget? Jag har ett backslag med samma symptom så det skulle vara bra att veta hur du löste det i så fall. Mvh Tretjak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser