Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Rutan2

Mängd kylarglykol för vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej!

Då är det dags att vinterkonservera mina TAMD 60C, någon som vet hur många liter 50/50 vatten/glykol jag behöver köra igenom varje motor? 30L?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en TMD 40b, och genom den kör jag 12 liter... 6 liter glykol och 6 liter vatten... Har jag fått hör att det räcker...

Vet inte om det behövs mer per motor för dig, men det kan väl inte vara så himla mycket mer tänker jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör så länge att det kommer glykol ut med avgaserna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Kör så länge att det kommer glykol ut med avgaserna.

Korrekt men det är ju ingen hit att inte veta hur mycket som behövs innan blandningen tar slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför blanda 50/50 med glykol/vatten? Den blandningen klarar -40 om motorn ska köras.

Jag minskar miljöbelastningen genom att blanda 33/66 glykol/vatten. Den blandningen klarar ca - 20 om motorn ska köras, vilket jag aldrig gör på vintern....

En glykolvattenblandning med den mängden glykol blir mer tjockflytande om det passerar -20 men den har ingen sprängkraft och spräcker inte motorn.

Testa gärna i frysboxen om ni inte tror mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför blanda 50/50 med glykol/vatten? Den blandningen klarar -40 om motorn ska köras.

Jag minskar miljöbelastningen genom att blanda 33/66 glykol/vatten. Den blandningen klarar ca - 20 om motorn ska köras, vilket jag aldrig gör på vintern....

En glykolvattenblandning med den mängden glykol blir mer tjockflytande om det passerar -20 men den har ingen sprängkraft och spräcker inte motorn.

Testa gärna i frysboxen om ni inte tror mig.

Tänk på att glykolblandning späs ut en del med vattnet som står i motorn om man inte kör på väldigt mycket.

Men annars har du rätt , det behövs inte så mycket glykol för att vattnet skall förlora sin sprängkraft (det blir 'sörja' istället). Man behöver mindre glykol än det behövs i ett system där kylvätskan måste fungera i alla temperaturer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att glykolblandning späs ut en del med vattnet som står i motorn om man inte kör på väldigt mycket.

Men annars har du rätt , det behövs inte så mycket glykol för att vattnet skall förlora sin sprängkraft (det blir 'sörja' istället). Man behöver mindre glykol än det behövs i ett system där kylvätskan måste fungera i alla temperaturer.

Jag ska kanske komplettera med att jag har färskvattenkyld motor. Så det är bara impellerpump, värmeväxlare och avgassystemet som körs igenom med den koncentrationen. Där är inte så mycket fickor som spär ut blandningen.

Inne i motorns färskvattensystem så kör jag 50/50. Mest för att få så bra korrosionsskydd som möjligt. Använder dessutom avjoniserat vatten (destillerat) när jag blandar det som hälls inne i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.Jag har thamd 70.jag pytsar i en 10l hink med 50-50 blandning.

Har du inte oljekylare till backslaget ? Men suger du in blandningen ordinarie vägen så täcker du allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mät den glykol som kommer ut via avgassystemet med glykolmätare för att kolla hur mycket Du har tappat i frysskydd på grund av utspädning. Om gradtalet ändrat sig för mycket så är det bara att spetsa med mer glykol och köra igenom blandningen en gång till.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som några tidigare skrivit att vattnet förlorar sin expanderande effekt med små mängder glykol inblandat. Vattnet fryser men har ingen sprängkraft då de bildar långa iskristaller som växer på längden så det blir som isen sent på våren. Ser ut som is men är egentligen bara issörja som faller isär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Jag köper helt enkelt med mig gott om kylarglykol så får jag hellre spara på hyllan till nästa år. Köper 20L så verkar jag ha hängslen och livrem :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd, som skrivits, propylengrlykol för att skona omgivningen något. Om möjlighet finnes så samla upp glykolvattnet och återanvänd. Jag brukar få toppa med en halvliter varje år, resten är återvunnet från förra året. Bra för miljön och för plånboken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...