Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
BSven

Grunda med epoxi före fernissa

Rekommendera Poster

Jag har sett på nätet att man kan lägga ett par lager epoxi för att bygga lite djup och sedan ett par lager fernissa istället för 8-10 lager fernissa. Jag håller på att testa men jag får mycket bubblor när jag blandar epoxin och som sedan blir kvar i ytskiktet och ger en ojämn yta. Åter igen enligt nätet så skall man värma så försvinner de. Jag provar med varmluftspistol och en del spricker men de flesta blir kvar.

Är det någon som har erfarenhet att dela med sig?

Jag har provat med West Marine men imorgon skall jag prova med NM och se om det är annorlunda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktig när du blandar in härdaren i epoxin. Lungna rörelser så du inte piskar in luft........det är ju inte maräng du skal laga ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En populär metod för 10/15 år sedan, även jag föll för den,

Jag fick mycket krackelering i epoxyn, så jag återgick till traditionell fernissning.

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också med traditionell fernissning, avslipning och ett nytt lager varje år på allt utvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!
Alltid skall det vara någon hake...
Det är på skotten invändigt så jag hoppades att kunna göra en stor del av arbetet innan de plastas fast och sedan antingan lackas eller målas med lackfärg, beroende på var de sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också med traditionell fernissning,

Av samma orsak som Pentax eller av annan anledning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av samma anledning. Men jag förstår faktiskt inte vad du menar med att förarbeta, när du laminerar skottet skall det ju vara trärent för maximal vidhäftning..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...eller egentligen är anledningen till att jag inte grundar med epoxy att jag inte kan se nyttan att göra det, bara en massa negativa effekter såsom onödig exponering till allergiframkallande ämne, dyrt, onödigt... jag kör med olja på mahogny, inget på teak som grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av samma anledning. Men jag förstår faktiskt inte vad du menar med att förarbeta, när du laminerar skottet skall det ju vara trärent för maximal vidhäftning..?

Tanken är att istället för att försöka måla 8 lager fernissa, utan rinningar, på ett skott vertikalt monterat i båten så kan jag lägga två lager epoxi när skottet ligger plant inne i garaget och sedan två lager fernissa när det är monterat i båten. Det torde spara mycket tid och arbete.

 

Nog fäster väl epoxi bra på epoxi om man slipat och tvättat med aceton?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, epoxy fäster inte lika bra på uthärdad epoxy som på trä.

Att fernissa vertikalt åtta lager utan rinningar är enkelt. Tricket är att rolla ut fernissan och sedan efterstryka med pensel. Eftersom du ändå måste mellanslipa åker eventuella rinningar med då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall jag använda skumroller då eller något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med korthårig roller eller filtroller. Skumgummiroller smälter om man har otur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för epoxi kan man ha tvåkomponentlack, den brukar vara lite mer flexibel. På ett plant underlag kan hälla och dra ut med en "raka". Ett par lager ger ett djup utan dess like, lacken är tålig mot repor mm. Men förr eller senare blir det flackar mm. Att då skarpa och slipa är ett rent h-vete och man lovar sig själv att aldrig mer använda tvåkomponentlack.

Fernissa är trots allt en ganska trevlig sysselsättning.

Epoxi ska man nog helst undvika, ångorna är inte så farliga men kontakt med hud är farligare. För några år sedan kunde man måla vattentankar med epoxi, idag är det otänkbart vad jag förstår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

2-komponents lack är min absoluta favorit. Resultatet blir helt outstanding.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-komponents lack är min absoluta favorit. Resultatet blir helt outstanding.

Hur många lager ska man lägga på för att det ska bli bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft bra resultat med West 105 epoxi + 207 specialhärdare: 2 strykningar epoxi 'nästan wet on wet', därpå 3 lager 2-komp. lack (använde Hempel Diamond Varnish). Stått ut bra i sittbrunnen nu för 4 år.

Redigerad av jussi_h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter i denna tråden med en relaterad fråga: En eller tvåkomponents lackfärg?
När/ var och på vilket underlag bör man välja det ena eller det andra?
Jag avser då pigmenterad och inte klarlack.
 

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du måla alltså..?

Allt som är i plast, ovan vattenlinjen och aldrig målat med enkompfärg - kör med tvåkomp. Trä, sådant som blir blött (t ex kölfickan mm) är enkomp som gäller. Plywood kan funka med tvåkomp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du måla alltså..?

Allt som är i plast, ovan vattenlinjen och aldrig målat med enkompfärg - kör med tvåkomp. Trä, sådant som blir blött (t ex kölfickan mm) är enkomp som gäller. Plywood kan funka med tvåkomp.

Tack!

Kan du utveckla varför?

Tål inte tvåkomp. vatten? Vilket skall man ha i sittbrunsstuvarna där man har blöta rep, fendrar mm? Ankarboxen?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som slits, blir skitigt och som behöver fräschas upp då och då kan man ha vanlig färg på. Vill man ha en tålig yta är tvåkomp bäst.

I min båt är durkarna i stuvarna, britsbottnar mm målat med tvåkomp. Vattenlinjen målar jag med vanlig lackfärg, det är nog enda stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina stuvar och ankarbox är målade med Biltemas tvåkomp, det håller jättefint. Körde med den grå-gröna (den heter grå, men sticker åt grönt), rollat en sväng efter avslipning och avtorkning med aceton. Tvåkomp tål inte att vara helt under vatten, dvs t ex kölfickan där det så gott som alltid är blött eller under vattenlinjen, man får som regel blåsor då.

 

Jag delar inte alls bhemacs uppfattning om att vattenlinjen skall målas med lackfärg; det funkar jättefint med tvåkomp - så länge man inte målar vattenlinjen för djupt så den är under vattnet för jämnan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag delar inte alls bhemacs uppfattning om att vattenlinjen skall målas med lackfärg; det funkar jättefint med tvåkomp - så länge man inte målar vattenlinjen för djupt så den är under vattnet för jämnan.

 

Tvåkomp till vattenlinjen skulle nog fungera bra men då måste jag först göra ett ordentligt underarbete. Med tvåkomp ska man inte fuska med underarbetet då släpper det bitvis och andra delar sitter som berget. Någon gång ska jag fixa det ordentligt. 

I nuläget tvättar jag, går runt med ett sandpapper lite snabbt och sen målar jag över missfärgningar mm.

 

Antingen ska man göra jobbet ordentligt med ett riktigt underarbete eller så fuskar man rejält med något som är enkelt att få bort om man tröttnar.

--

Peter: Vad har du för roller och hur stor yta kan du rolla på en sats?

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag körde stuvfacken hade jag en korthårig mohair-roller och en pensel för hörnorna. Jag jobbar snabbt i stuvfacken och är inte så noggrann där och klarar ett par-tre kvadratmeter, dvs en halv burk, på en sats. Ingen maskeringstejp, på med färgen bara.

 

Har min vattenlinje målad med tvåkomp, tre lager med De Ijssel; inga tendenser till släpp eller så. Tvättar och vaxar bara, inga behov av bättring. Jag har valt att måla en vit rand innan den grå vattenlinjeranden, tycker det är snyggt och det är lättare att hålla rent en gelcoat. Dessutom är min epoxy från botten uppdragen c:a 10 cm på skrovet, och rand/ränderna döljer det, visst - det är lite ojämnt, men det syns bara när båten är på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Med tvåkomp ska man inte fuska med underarbetet då släpper det bitvis och andra delar sitter som berget."

 

Vilket underarbete är rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grovslipad, avfettad, spacklad, finslipad, avfettad. Typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stuven räcker det med grovslipad och avfettad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...