douakh 15 Postad 7 September , 2015 Jag har en Suzuki DF 140hk och i manualen står det rekommenderat SAE90 växelhusolja. Biltema säljer sådan (http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Vaxelhusolja-EP-SAE-90-2000022017/) och min fråga till er är om det är någon risk med deras växelhusolja eller bör jag köpa märkesolja typ Suzukis egna eller Quicksilver? HA det gott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 7 September , 2015 Klart du ska köpa den dyraste till din Suzuki så att handlaren tjänar så mycket som möjligt på dig och din motor. Växelhusolja är ju ingen kärnfysik direkt så Biltemas duger nog alldeles utmärkt å andra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 7 September , 2015 Biltema fungerar säkert i normala fall. Det kan dock vara skillnad om värme eller vatteninblandning kommer in i bilden. Vissa oljor klarar bättre att smörja även när det börjar gå snett... En del kommer att hävda att det inte spelar någon roll, medan andra att det visst är skillnad. Själv kör jag på märkesolja i finsnurrorna och biltemakladd i de som är på väg ut:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 7 September , 2015 jag kör då biltemas olja utan problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 7 September , 2015 Biltema. Varför betala mer för samma skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LillGunnar 0 Postad 8 September , 2015 Jag har en Suzuki DF 140hk och i manualen står det rekommenderat SAE90 växelhusolja. Biltema säljer sådan (http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Vaxelhusolja-EP-SAE-90-2000022017/) och min fråga till er är om det är någon risk med deras växelhusolja eller bör jag köpa märkesolja typ Suzukis egna eller Quicksilver? HA det gott! Hej Hörde på ett radioprogram där VDn erkände att all olja kommer från Statoil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 8 September , 2015 Hurvida det är samma skit är just där åsikterna går isär. Tillräckligt bra skit är nog närmare sanningen om du frågar mig. Många verkar tro att oljeklassningen säger att produkterna är samma lika, men så enkelt är det tyvärr inte. Klassningen bör nog snarare ses som ett minimikrav. Motuls oljor är ett bra exempel på detta när man kör enduro. När motorerna är kalla eller inom avsedd drittemp, fungerar Biltema eller Statoil(var samma iaf under en period tidigare) utan några som helst problem. Sen när motorerna blir leriga och går varma, fortsätter Motulen att ge smörjning hyffsat, medan de "billigare" oljorna tappar och motorerna går ner sig. En annan sida av det hela är att vissa oljor inte är lämpliga med gulmetaller i växelhus. Vet att Yamaha har rekommendationer kring detta. Man får nästan alltid det man betalar för. För de flesta räcker säkert Biltema hur bra som helst, men samma skit är det nog inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 September , 2015 Uppfyller oljan specefikationen för maskinen, så är det ju OK, man vinner eller tillför inget extra med en olja med högre specefikation. Detta med gulmetall ar helt riktigt, men med en olja som uppfyller specen. för den aplikationen så är det ju OK. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 8 September , 2015 I serviceboken står det: SUZUKI Outboard Motor Gear Oil (SAE #90 hypoid gear oil) Biltema: EP SAE -90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 September , 2015 Biltema har hypoidolja. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 8 September , 2015 Biltema har hypoidolja. Kalle Vad är egentligen hypoidolja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 September , 2015 Enklaste svaret; olja för snedskurna kuggar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 8 September , 2015 Hypoidolja är väl så kallad EP-olja (Extreme Pressure) med ganska mycket tillsatser för att klara höga tryck, i praktiken oljor klassade API GL4 eller GL5. Nackdelen med dessa tillsatser är att de kan vara aggressiva mot gulmetaller (mässing, brons, osv.). GL4 brukar anses vara säker för gulmetaller medan GL5 kan vara för aggressiv. De flesta hypoidoljor för fordonsbruk brukar vara GL5, så även växelhusoljor till utombordare vilket är förvånande då många äldre och även nyare, mindre motorer har glidlager av gulmetall i växelhusen. Biltemas växelhusolja är en EP SAE 90 GL4 så den borde faktiskt vara att föredra om man är osäker på vilka metaller som finns i ens växelhus om det nu inte är ett krav på GL5-olja från motortillverkaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bambina 4 Postad 8 September , 2015 Hej! Det är otroligt vad många får för sig att allt med Biltema är skit och Volvos sortiment är bäst! Volvo har ingen "egen olja" utan får sin ifrån Nynäshamn precis som Biltema! Volvo byter olika oljebolag hela tiden och slår det sedan på "sina" dunkar och tar det dubbla priset! Med tanke på de kvalitets problem Volvo Penta har på sina nya motorer och drev så kan man verkligen ifrågasätta deras produkter som kunden sedan får betala dyrt för när det rasar! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 8 September , 2015 Enligt min gamla tes "om det är billigare än en tank bensin så är det inget att snåla på" så brukar jag inte snåla på kvaliteten på oljor och reservdelar. Att byta olja i min gammelbåt med en Volvo Aq 120 med hydraulisk koppling kostar mig ungefär 75 Euro (ca 700 kr) om jag skaffar märkesoljor av medelkvalitet. En tank bensin kostar ungefär det dubbla, alltså inget som får mig att surfa runt på nätet eller trava runt i stadens affärer för att leta fram absolut billigaste oljan...Men å andra sidan, när det gäller oljor så framgår skillnaderna mellan de olika kvaliteterna i extrema förhållanden. Och extrema förhållanden uppstår knappast för en normalanvändare, speciellt om man byter olja varje säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 8 September , 2015 För min del handlar det mest om bristande förtroende för företaget (biltema). Genom åren har jag köpt ganska mycket prylar där, och i de allra flesta fall ångrat mig sen för att produkterna i regel är rent skit. Varför skulle oljorna skilja sig från resten av sortimentet? Bara för att man inte ser eller märker om den gör sitt jobb eller ej. En lanterna märker jag om den går sönder efter 10 minuter. Om oljan är kass märks det snarare om 10 år när maskinen är slut 20 år i förtid. Därför köper jag märkesoljor istället. Men även av principskäl för att BT vägrar uppge var och vem som tillverkar produkten, vilket jag anser att vi konsumenter har rätt att veta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 9 September , 2015 För min del handlar det mest om bristande förtroende för företaget (biltema). Genom åren har jag köpt ganska mycket prylar där, och i de allra flesta fall ångrat mig sen för att produkterna i regel är rent skit. Varför skulle oljorna skilja sig från resten av sortimentet? Bara för att man inte ser eller märker om den gör sitt jobb eller ej. En lanterna märker jag om den går sönder efter 10 minuter. Om oljan är kass märks det snarare om 10 år när maskinen är slut 20 år i förtid. Därför köper jag märkesoljor istället. Men även av principskäl för att BT vägrar uppge var och vem som tillverkar produkten, vilket jag anser att vi konsumenter har rätt att veta. Har du frågat Volvo vem som tillverkar deras olja? Jag är helt övertygad om att Biltema inte fuskar när det gäller en produkt som har en spec. att uppfylla. Att mycket annat inte håller måttet är en annan sak. Där finns ingen spec. som ska uppfyllas för att produkten ska vara godkänd. Men var och en är salig i sin tro och det är det viktigaste. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 9 September , 2015 Jo de uppfyller säkert specarna. Men som någon sa tidigare så är dessa att se som ett minimikrav, självklart kan oljor vara bättre än vad som krävs för att klara en spec. Varför köpa en ny merca när en opel från 91 uppfyller besiktningens krav? En kompis och hans kollegor på en bilverkstad blev förresten nýfikna på varför BTs oljefilter var så billiga. Så de satte vinkelslipen i det å plockade isär det. Varken övertrycksventil eller backventil fanns, vilket det borde gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 10 September , 2015 (redigerade) Hej! Det är otroligt vad många får för sig att allt med Biltema är skit och Volvos sortiment är bäst! Volvo har ingen "egen olja" utan får sin ifrån Nynäshamn precis som Biltema! Volvo byter olika oljebolag hela tiden och slår det sedan på "sina" dunkar och tar det dubbla priset! Med tanke på de kvalitets problem Volvo Penta har på sina nya motorer och drev så kan man verkligen ifrågasätta deras produkter som kunden sedan får betala dyrt för när det rasar! Volvo Penta använder Mobil1 GL5 i sina drev. De monterar ihopp dem 60M från min arbetsplats. Kan kolla sae om någon har intresse... Vad de använder på servicen när det är eftermarknad så är det troligen någon GL5 olja som har rätt spec... Redigerad 10 September , 2015 av Pezz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 10 September , 2015 Ingen tillverkare gör en olja med högre spec än vad som är nödvändigt för att uppfylla specen. (Pga Kostnad) Så innehållet i burken uppfyller specen som står på burken. Spelar ingen roll om det står Castroll eller Helix på burken. Att hälla in en mycket bättre motorolja än vad motorn är specad för är knappast bra för motorn heller. Eftersom Biltema köper in sina oljor och sätter på sin egen logga så har de givetvis beställt vad de vill ha för spec på oljan, varken mer eller mindre. De skulle knappast våga sälja en olja som inte uppfyller specen då det troligen skulle stå dem dyrt. Varken Mobil1 eller Castroll häller i dyrare olja än nödvändigt i sina burkar Så det är altid minimikravet på specen som uppfylls. Så uppfyller BT oljan specen så kan man lugnt hälla i den. Min Suzuki DF 90 A ska förövrigt ha en GL5 olja och jag är tämligen säker på att det ska vara en sådan även i din motor. Om det sedan står SAE 70 istället för 90 kommer inte att göra så den havererar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 11 September , 2015 (redigerade) Allt är inte specat i klassningen. Finns det exvis med hur oljan smörjer med säg 50% vatteninblandning? Eller hur den smörjer vid 20 grader högre temp än normalt? Motul(igen, då det är det exemplet jag kan mest om) klassar inte alla sina oljor pga att man då låser sin produktion för att uppfylla klassningen. Du får inte förbättra oljan utan att klassa om, vilket såklart kostar pengar. Klassningen säger mycket, men inte allt om en olja. Man brukar också prata om tillsatser. Man kan uppnå önskade egenskaper genom tillsatser som enligt de jag pratat med har lite olika livslängd. Kanske är inte Biltemaoljan lika bra som en märkesolja i slutet av bytesintervallet? Tcw3 klassade oljor är ett annat exempel. De luktar olika och ryker olika mycket, det är väl då tämligen uppenbart att något skiljer. Om det vore så att alla oljor är lika och enbart etiketten skiljer, borde inte Volvo och alla andra tillverkare köra Biltema om den nu är billigast även om man köper större mängder och eller har samarbeten? Jag blir ofta förvånad att så många tror på mirakelmedel typ Slick50, men samtidigt inte tror på att oljors kvalitet skiljer sig åt. I närmast alla typer av tillverkning och produktframtagning finns olika kvaliteter representerade. Tänk Tv, mobiler mm. Varför skulle inte det gälla Oljeproduktion? Redigerad 11 September , 2015 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 11 September , 2015 Tror att mange har sina poänger. Faktum är att jag också kör motorcykel och jag tror att ni andra som gör det också upplevt vilken skillnad det gör att hälla olika såser i maskinerna. Man är inte alls lika isolerad från motor och drivlina på en mc som man är i en bil eller båt. Självklart skulle jag aldrig hälla något annat än rätt klassade oljor i min hoj, men har provat det mesta från castrol, mutul till bel ray genom åren. Tro mig man känner och hör skillnad på olika oljor trots att de alla uppfyller specarna! Ventilslammer och kopplingskänsla (våtkoppling) gör att ett skifte mellan olika oljor nästan kan kännas som att byta hoj. Även olika bensin kan kännas i viss mån. Shell v-power (finns den kvar?) t.ex gör min hoj så ettrig på låg belastning så krypkörningen blir svår. Jag säger inte att jag vet att biltemas oljor är dåliga, men jag tror absolut det är skillnad på olika fabrikats oljor trots samma klassning. Och biltema är helt enkelt ett företag jag har lågt förtrende för samtidigt som jag tror att bra smörjmedel är viktigt, därför väljer jag annat. Volvos olja tas upp som jämförelse. Men jag ser nog inte det som en märkesolja heller. Det är en emv-produkt som biltemas (egna märkes varor) där nån annan tillverkar och man sätter egen logga på flaskan. Förknippar man volvo med skit köper man väl inte den flaskan heller? Med märkesolja menar jag castrol, mobil etc, alltså tillverkare som sätter egen logga på egen produkt. Shell, bp och satoil kan man kanske vilja undvika av miljöskäl? Vad vet jag... Ligger deras såser i biltemas å volvos flaskor? Ingen aning... Motorer och växelhus etc är dyra grejer som man vill ska hålla länge. Jag häller rätt specade vätskor från företag jag har förtroende för i mina maskiner. Helt enkelt för att det är för lite pengar att spara på att inte göra det. Varför spara lite, för att kanske förlora mycket? Som ett omvänt lotteri ungefär, å jag köper sällan lotter heller 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser