Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
saltpeter

Flatstift, spänningsfall, glapp

Rekommendera Poster

Har börjat fundera på hur jag skall kunna höja kvalitén på mina elkontakter. Har länge kört med billigaste bensinmackstången och flatstift men märker att det inte är helt pålitligt (surprise!!!) 

 

Om man vill öka tillförlitligheten, vad finns det för alternativ ? Har köpt en rejäl rulle med förtennad kabel så jag är mest intresserad av att få bättre och mer pålitlig i själva skarven mellan två kablar.  

 

I vissa fall är det permanent installation, i vissa fall vill jag kunna koppla ur - som exempelvis solcellen på vintern. 

 

Hur gör Ni som är lite mer proffsiga ? 

 

MVH

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer alla säga att du ska köpa en riktig tång med utväxling och visst är den lite bättre men ska du ha riktiga förbindningar så köper du oisolerade kabelskor och en crimptång. Det ger en helt annan pressning. Tång/skor finns numera på Biltema. Titta tex i en bil, vad sitter det för kabelskor där.

Sen kan man alltid löda det ger aldrig någon glappkontakt, framförallt tunnare kabel är bättre att löda. Förutsättningen är att man kan löda, vilket inte är svårt men man behöver träna om man är ovan. Tennet får inte dra sig långt in i kabeln, då kan den brytas även om det är ovanligt.

Förtent kabel leder inte ström bättre men den är enklare att löda.

Solpaneler kopplar man med sk MC4 kontakter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalitetskabelskor är tillverkade av förtent koppar.

Koppar är dyrt nuförtiden. Om de kabelskor du funderar på att köpa verkar billiga så är det troligen inte så mycket koppar i dem.

 

Högt presstryck är viktigt. Det åstadkoms med en kabelskotång med utväxling. Den "släpper inte" förrän presstången tryckt till ordentligt runt kabelskon.

 

Sen är det naturligtvis viktigt att använda rätt grovlek på kabelskon i förhållande till kabeln. För klen kabel i en grov kabelsko ger ingen bra kontakt hur väl den än blir pressad. (I min ungdom så trodde jag att röda kabelskor var till plusledningen och blåa till minus men riktigt så är det ju inte....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr i alla fall var flatstiftskontakter gjorda av fosforbrons.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har upptäckt att Biltemas isolerade kabelskor, flatstift, är lite för mjuka i materialet.

Har köpt dyrare kabelskor på Swedol som är litet bättre, så det är väl det med kopparpriset, man får vad man betalar för.

Jag har upptäckt att när jag grejat med elsystemet i gamla bilar från 60- och 70-talet så var det en helt annan kvalitét i flatstiftsanslutningarna, men då var det tysk kvalitet från firma Bosch.

 

Sedan om man nu vill ha väldigt säkra anslutningar skall man inte ha flatstift som i värsta fall kan vibrera loss, man skall ha ringkabelskor med en skruv i anslutningen, men det är väl inte så lätt att finna strömbrytare med sådana anslutningar.

 

Till en solcellspanel har jag bytt kabel åtskilliga gånger, då dessa drabbats av den "allmänna kabeldöden", nu seglar jag i Skagerack och Kattegatts elektrolyt, så miljön där är väl extra tuff för vanlig kopparkabel, men i alla fall så har jag märkt att kablar som finns "utomhus" ombord blir gröna av ärg en lång bit inunder isoleringen, och jag misstänker att det elektriska motståndet då ökar..? Bättre blir det ju i alla fall inte. Men de senaste gångerna har jag värmt på krympslang med smältlim inuti, hett, kladdigt och lika hudvänligt som napalm, men det tycks fungera. Möjligen hade det funkat med Dinitrol på kabeländarna också, det har jag inte provat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln kan ärga eller svartna hur mycket som helst, motståndet ändras inte. Grövre kabelskor typ batteri pressas s¨hårt att materialet i princip kallflyter, isolerad kabelskor "rullpressas" även där med ett väldigt högt tryck. Trycket blir inte lika stort när det plast mellan kontakten och käftarna. Är inte pressningen tillräckligt hårt så kan ärg i kontakten ge upphov till motstånd. En lödd förbindelse saknar  alla dessa problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att löda kontakten brukar inte rekommenderas då vibrationer lätt kan orsaka ett brott vid lödningens avslut.

 

En bra plint, pressade oisolerade kabelskor och förtent kabel. En bit krympslang med vattenfri vaselin över skarven mellan kabel höljet och kabelskon är bra men börjar bli överkurs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att inte löda är en skröna. Fel utfört kan en kabel gå av, i synnerhet om den är grov. Men det är inte fel på förbindningen utan att kabeln inte har förankrats. Det brukar finnas gott om lödda kablar inuti olika apparater. Att lödning inte används så mycket beror på att det inte är kostnadseffektivt.

Om det dög att löda i stridsflygplanen så håller det nog i en båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att inte löda är en skröna. Fel utfört kan en kabel gå av, i synnerhet om den är grov. Men det är inte fel på förbindningen utan att kabeln inte har förankrats. Det brukar finnas gott om lödda kablar inuti olika apparater. Att lödning inte används så mycket beror på att det inte är kostnadseffektivt.

Om det dög att löda i stridsflygplanen så håller det nog i en båt!

 

Att blanda flyg med fritidsbåtar när det gäller det elektriska är nog inte så relevant i detta läge. Flyget har allt så nogrant uppstyrt, kontrollerat och testat att det inte går att jämföra.  

 

Skröna eller inte ang lödning och brott får folk själva fundera på. jag rekomenderar pressade för det är lättare att få bra samt ingen värmekälla eller speciell kunskap behövs. Bra lödning är inte lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyget har alltid bättre koll men Det funkade som på så många andra ställen, metoden är användbar. Jag har sett en del båtel och inte är det lödda förbindningar som krånglar, vanligast är nog dåligt pressade flatstift.

Pressning är jättebra men det kräver både kunskap och bra grejor. Men dissa inte lödning, ibland är det minst lika bra.

Lödning är ganska enkelt men ska veta vad man gör, det finns bra lödkurser och med lite träning blir det bra. Det finns en stor fördel i att man kan kontrollera kvaliteten, man behöver bara ett förstoringsglas!

För kablar där man vill kunna koppla isär är flatstift bra, kablar som bara ska skarvas kan man löda. Linda sen med vulktejp så håller det kanske i de 1000 år alla båtägare verkar eftersträva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är kontakter i brons bättre än kontakter i koppar? Var kan man isåfall köpa sådana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är kontakter i brons bättre än kontakter i koppar? Var kan man isåfall köpa sådana?

Många flatstift verkar vara gjorda av aluminium.

Typ dessa har jag använt: http://www.ebay.com/itm/6-3F-6-3mm-0-25-Female-Brass-Terminal-GTC-20-12-AWG-Wire-Connector-x-100-pcs-/200718445033?hash=item2ebbc069e9

De du länkar till är gjorda av mässing. Bra kabelskor är gjorda av förtent koppar. Tennet skyddar mot svarta döden och kopparn säkerställer att man får bra ledningsförmåga och bra presstryck i anslutningen. Mässing går sönder lättare och fjädrar tillbaka mer efter pressning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De du länkar till är gjorda av mässing. Bra kabelskor är gjorda av förtent koppar. Tennet skyddar mot svarta döden och kopparn säkerställer att man får bra ledningsförmåga och bra presstryck i anslutningen. Mässing går sönder lättare och fjädrar tillbaka mer efter pressning.

 

 

Jag vet, men de är bättre än de i aluminium. I bilar mm sitter det ofta mässing. Kvaliteten har inte varit några problem. En sprayning med vaseline eller kontaktskydd skadar inte.

 

Anderson Power, med crimpta skor. Oförväxlingsbara. Fyll hylsorna med vaselin och de blir IP67-skyddade.

 

Finns bla hos Elfa:

https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?sq=anderson+power&cat=0

Anderson PowerPole är en utmärkt kontakt, trots att de ser enkla ut så fungerar de. Hermafroditer dvs röd kan alltid kopplas till röd men inte till svart. Man kan sätta ihop kontakterna för att tex få 6 poliga mm. Finns i olika storlekar, jag kör 30A modellen för lödning eftersom det krävs specialtång. Mycket bra även i svåra miljöer fast IP67 blir det nog inte.

AndersonPowerpole2.jpg

 

--

En annan kontakt som jag blivit väldigt förtjust i är XT60, egentligen en kontakt för batterianslutning i modellflyg mm. Kontakttypen är inte omgärdad av patent därför blir den billig, på eBay betalar man 30 spänn inkl allt frö 10 par. Kablarna löds fast och skyddas med krympslang. Vill man skydda en skarv så lindar man med vulktejp.

post-80529-0-34266600-1441807875.jpg

 

--

Bra kontakter är även dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Kontaktdon-2000031729/avsedda för 0,75 - 1,5 mm2 dvs inte så höga strömmar. Finns 1-8 pol på eBay och kostar nästan inget. Tex:http://www.ebay.com/itm/10pcs-2Pin-Way-Sealed-Waterproof-Electrical-Wire-Connector-Plug-Car-Auto-Kits-SG-/331611514590?hash=item4d359626de

$_12.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol har bra kabelskor i förtent koppar med större sortiment än tex Erlandsons och Sea Sea. Tyvärr (för en hempulare) väldigt stora förpackningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

De du länkar till är gjorda av mässing. Bra kabelskor är gjorda av förtent koppar. Tennet skyddar mot svarta döden och kopparn säkerställer att man får bra ledningsförmåga och bra presstryck i anslutningen. Mässing går sönder lättare och fjädrar tillbaka mer efter pressning.

 

 

Jag vet, men de är bättre än de i aluminium. I bilar mm sitter det ofta mässing. Kvaliteten har inte varit några problem. En sprayning med vaseline eller kontaktskydd skadar inte.

 

Anderson Power, med crimpta skor. Oförväxlingsbara. Fyll hylsorna med vaselin och de blir IP67-skyddade.

 

Finns bla hos Elfa:

https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?sq=anderson+power&cat=0

Anderson PowerPole är en utmärkt kontakt, trots att de ser enkla ut så fungerar de. Hermafroditer dvs röd kan alltid kopplas till röd men inte till svart. Man kan sätta ihop kontakterna för att tex få 6 poliga mm. Finns i olika storlekar, jag kör 30A modellen för lödning eftersom det krävs specialtång. Mycket bra även i svåra miljöer fast IP67 blir det nog inte.

AndersonPowerpole2.jpg

 

--

En annan kontakt som jag blivit väldigt förtjust i är XT60, egentligen en kontakt för batterianslutning i modellflyg mm. Kontakttypen är inte omgärdad av patent därför blir den billig, på eBay betalar man 30 spänn inkl allt frö 10 par. Kablarna löds fast och skyddas med krympslang. Vill man skydda en skarv så lindar man med vulktejp.

attachicon.gifXT60.jpg

 

--

Bra kontakter är även dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Kontaktdon-2000031729/avsedda för 0,75 - 1,5 mm2 dvs inte så höga strömmar. Finns 1-8 pol på eBay och kostar nästan inget. Tex:http://www.ebay.com/itm/10pcs-2Pin-Way-Sealed-Waterproof-Electrical-Wire-Connector-Plug-Car-Auto-Kits-SG-/331611514590?hash=item4d359626de

$_12.JPG

 

 

Jag kan garantera att de blir helt vattenskyddade, även mot saltvatten, om du fyller kontakthusen med vitt vaselin (finns på apoteket).

Redigerad av K_Haddock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...