Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Gram

Aquador 28 DC med sprickor i gelcoaten

Rekommendera Poster

Hur många fler än jag har problem med stora sprickor i gelcoaten på min Aquador 28 DC 2007 uttagen 2009!

Hösten 2014 när jag tog upp båten märkte jag dessa sprickor, tog kontakt med mitt försäkringsbolag Pantaenius som konstaterade följande: 

 

”Vi kan inte se att skadan är ett resultat av en plötslig och oförutsedd händelse utan snarare att hänvisa till en brist i konstruktionen av båten från när denna blev tillverkad”

 

Tog kontakt med Flipper Marin som lovade tala med fabriken och se om man kunde hjälpa mig med att få ordning på båten. Efter ca 6 månaders påtryckning så får jag ett mail från Flipper Marin där dom hänvisar mig till Bella Boats i Finland. Tog kontakt med dom och dom svarade att båten är för gammal för ett goodwill åtagande och att mina sprickor kan bero på sol mm. ( Skall inte en båt tåla sol?) men man kunde få hjälp att åtgärda skadorna om man betalar. Jag vet att ett flertalet båtar som är lika gamla som min gått tillbaka till Finland får åtgärd utan att kunden fått betala något skrev jag i ett mail, fick då till svar att man skulle se på mitt ärende som enskilt fall om jag kom in med högupplösta bilder samt var sprickorna satt. Svaret från Finland blev att dom skulle se över saken och återkomma snarast. Sedan har all kontakt från Finland tystnat helt trots flera påminnelser via mail med kopia till Flipper Marin så har jag inget hört! Tycker att varken Bella Boats eller Flipper Marin tar något som helst ansvar för sina kunder. Flipper marin ägs till 37% av Bella Boats i Finland.

Så en Aquador kommer jag då aldrig rekommendera någon att köpa mera då man inte tar något som hels ansvar för det man sålt.

Tacksam om flera med mig har samma problem att Ni kontaktar både Flipper marin samt Bella Boats och kräver att få hjälp!

Bifogar lite bilder på mina sprickor.

 

post-107593-0-11624800-1441612443_thumb.jpg

post-107593-0-07667500-1441612464_thumb.jpg

post-107593-0-07755900-1441612456_thumb.jpg

post-107593-0-26875500-1441612469_thumb.jpg

post-107593-0-42574000-1441612513_thumb.jpg

post-107593-0-27436000-1441612545_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickor i gelcoat orsakade av flex i konstruktionen. Detta gäller nog de flesta båtar, men syns tidigare och tydligare på en blå/mörk båt. Troligen svårt att få lagat (goodwill) på en så "gammal" båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att det finns en till tråd om detta problem? Men då var det någon som var spekulant på en båt med problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att se sprickorna i din båt. Jag lider verkligen med dig.

 

Jag tittade på många beg Aquadorer innan vårt köp och har aldrig sett något liknande.

 

Jag får det till tre trådar på MG om samma problem. En intressant omständighet är att alla tre trådarna rör DC-modeller; 23, 26 och 28 DC. Signaturen Least skriver ovan om att hans bedömning är att sprickorna beror på flex i konstruktionen. I sådant fall funderar man ju förstås på om DC-modellerna flexar mer än HT-modellerna som har styva takkonstruktioner? I bilvärlden har ju många tillverkare problem med cabbar som inte blir nog vridstyva. Vill minnas en bekant som hade en Saab 900 cab på vilken bakluckan brukade sprätta lös vid hård rondellkörning.

 

Jag kan inget om konstruktion av plastbåtar, men antar att det kan finnas mängder av andra förklaringar till sprickorna; hårdkörning i hög sjö eller slarv vid tillverkningen m.m.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en mindre bra designad cab på landbacken, dvs man har gjort grunddesignen med tak och sedan skapat en cab / dc utan att göra hemläxan helt när det gäller den brist i hållfastheten som uppstår.

 

Ärligt talat är det lite väl mycket om kvaliteten på Aquador sistone (även om det har förekommit viss kritik genom åren). Lägg till de trådar som finns, uttalanden från besiktningsmän/besiktningsrapporter, samt båttester som pekar på en högst medelmåttig faktisk kvalitet om man bortser från vissa finnishdetaljer som är gjorda för att utstråla kvalitetsbåt och därmed kunna ta betalt för det med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Tråkigt att höra om sprickorna.

 

Angående bilcabbar så är dom altid flexigare och tyngre än en normal bil, sedan är det ont om bilar som byggts uteslutande som cab.

 

Låda med lock är vridstvare än låda utan lock, det hjälper inte att man sätter locket under lådan.

 

911 cabben är mjuk, targan är mycket styvare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan man kan ställa till både Flipper Marin och Bella Boats är varför man tar en del reklamationer på  garanti och inte alla, även om båtarna är lika gamla!

Det är kanske den som skriker högst som lyckas bäst..........

 

När till och med ett försäkringsbolag går in säger följande:

 

”Vi kan inte se att skadan är ett resultat av en plötslig och oförutsedd händelse utan snarare att hänvisa till en brist i konstruktionen av båten från när denna blev tillverkad”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att försäkringsbolagets uttalande är till dig som kund till försäkringsbolaget, så att du ska förstå att de inte täcker detta i sin försäkring.

 

Uttalandet har ingen "tyngd" gentemot tillverkaren av båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att försäkringsbolagets uttalande är till dig som kund till försäkringsbolaget, så att du ska förstå att de inte täcker detta i sin försäkring.

 

Uttalandet har ingen "tyngd" gentemot tillverkaren av båten.

Uttalande har självklar en viss "tyngd" då det var en opartisk besiktningsman som bolag använder sig av.

 

Åker man till någon av de stora firmorna i Stockholm som utför plast reparationer på båtar och frågar vad är det för signifikativt med Aquador så svarar dom sprickor på babord sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gram läste dit mail. Jag fick min båt lagad på Henåns marin på västkusten,Jag skrev i min skadeanmälan att jag inte visste vad som skett om båten fått en tryckare i hamn eller om vad som hade hänt.Min 21WA-04 hade sprickor efter hela BB sida.Efter att dom tagit bildder på sprickorna som var ända inn i laminatet tog Sveriges bästa försäkrings bolag IF skadan mot självrisk avgift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill gärna veta hur detta slutade. Min Bella 530 excel har fått precis likadana sprickor efter att ha stått uppställd i vinter. Det är en 07.a... 

vet inte hur tusan jag ska gå vidare... vad beror det på att de uppkommer?? Lackar man om den blir det väl kanske likadant igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefanius,

 

Ring mig på 0708-831117 så berättar jag mera.

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar upp tråden för att dela med mig av mina erfarenheter.

 

Köpte en Aquador 23 HT 2008/2009 förra sommaren. Kanonskick och välutrustad. Vid torrsättningen upptäckte jag ca fem sprickor i den blå gelcoaten, både på styrbords och babords sida. Sprickorna utgick från genomföringar och mätte upp till ett par decimeter. I botten på sprickorna lyste den vita gelcoaten/plasten så det var mer en kosmetisk skada än påverkade sjövärdigheten.

 

Säljaren menade att det var vanligt förekommande på Aquadorer och inget att bry sig om. Talade även med besiktningsmän, etablerade firmor som jobbar med båtskador och olika marinor, de var samtliga av en annan uppfattning.

 

Jag fick många förklaringar till varför sprickorna kan uppstå på mörka fribord. Här är några:
+ Det blå ytskiktet är för tjockt på vissa exemplar och därmed inte tillräckligt följsamt i skrovets rörelser.
+ Den mörka ytan blir onormalt het vid direkt solbelysning vilket skapar spänningar i materialet. Uppemot 80grader hade uppmätts vid ett exempel
+ Skrovet har pressats samman under onormalt höga belastningar

Fick även lära mig att reparera professionellt kunde gå på i storleksordningen 20-30 tusen. Dessutom inga garantier för att nya liknande sprickor skulle uppkomma efter reparation. Tydligen har försäkringsbolagen tidigare åtagit sig kostnaden reparera liknande skador men numera har de en mer kritisk hållning.

 

Hade jag från början känt till skadorna skulle jag kunna ta med dem i bedömningen av priset. Nu var det här inget säljaren informerade om och jag själv fick upptäcka. Med konsumentköplagen i ryggen och allmänna reklamationsnämnden som nästa steg valde säljaren köpa tillbaka båten. Det var den bästa lösningen för båda parter.

 

Aquadoren är en mycket bra och vacker båt. Hade jag dock vetat vad jag vet nu hade jag besiktigat friborden mer grundligt innan jag valde mitt exemplar förra sommaren. Förhoppningsvis kan det här inlägget även vara till nytta för andra, innan ni slår till på sommarens pärla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gärna sedan info kring hur de lagat... Gelcoatspackel + en dremel är ju inte dyrt om man bara vill få bort sprickorna på snabbaste sätt;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...