Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Bluewater

Vilken segelbåt kan det vara?

Rekommendera Poster

Jag ska byta segelbåt och eftersom en båt är en kompromiss på många sätt så är det inte helt lätt att veta vilken segelbåt jag ska rikta in mig på?

Det skadar inte att höra på erfarenheter och råd från andra som seglar.

Viktiga önskemål är (som inte alltid går hand i hand)

1. Snabb
  2. Sjösäker och trygg (båten kommer seglas i Medelhavet för det mesta)
  3. Lämplig för shorthand - ensamsegling
  4. Rymlig och bekväm för att leva längre perioder för fyra personer
  5. Prisspannet 1-2 milj kr

Vad för segelbåt uppfyller detta bäst?  :unsure:

/Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En HR37 vore inte helt fel.

Absolut en bra båt!

Men hur seglar den i jämförelse med ex. Beneteau Oceanis 473?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning men den borde vara något långsammare eftersom den är 10 fot kortare. HR:en har jag seglat och den går bra och den går att segla ensam. Ensam i en 473 låter, ensamt och stort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du ska leta i Medelhavet efter de typiska Medelhavsbåtarna, Beneteau, Bavaria, Jeanneau mfl. Det är ofta båtar som är väl avpassade för ändamålet, hyggliga seglingsegenskaper, bra att leva i. Många däcksluckor för att få in lite mer luft är det är varmt. Ofta välutrustade, större båtar har elvinschar för att kunna seglas enkelt. Rejäla kök med frys mm. Ofta AC/elverk mm.

På Medelhavet seglar många på dagen och ligger i hamn på nätterna, under segling är man mest utomhus, köken är inte optimerade för att laga mat i dag efter dag under gång, stora öppna ytor inne, effekt i hamn men inte lika bra till havs.

En bekant jagade HR eller liknande men slutade med en Hunter 450 - något som han aldrig skulle kunnat tänkt sig innan han provade. Nu är han odrägligt nöjd.

Den här typen av båtar har ofta haft ägare som inte "fixat själva" utan låtit varven sköta/utrusta båten.

En ska som kan vara värt att fundera på är storleken. Det är inte bara det att hamnpriserna ökar radikalt med storleken utan även att tillgången är begränsad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg en fin HR 45 i övre kanten av din budget. Inte så snabb kanske men i övrigt alla krav uppfyllda?

Dessutom är det väl så på Medelhavet att det antingen blåser antingen för lite eller för mycket...

Generellt tror jag du har guldläge eftersom västra delen av Medelhavet har dyra hamnplatser så den som vill sälja kan inte vänta på rätt köpare hur länge som helst... Pruta så får du förr eller senare drömbåten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...