Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Lillis021

Nybörjare Problem med äldre mercury 40hk

Rekommendera Poster

Hallå, Nu kommer nästa tråd med motorproblem och nybörjare som inte kan något.

Har skummat igenom forumet och letat efter liknande problem och hittat lite jag ska testa. Men tänkte höra med er veteraner om ni har lite tips o trix.

 

Har en äldre 40hk Mercury motor, okänt årtal, post-104566-0-87062200-1441452219_thumb.png

Hittat en kod som är lite smått otydlig men tror det står 0C214148 eller oC214148 (Nolla Eller Bokstav O)

Nu är det så att jag haft motorn inne på service där dom bytt impeller fixat oljeläckage växelhus samt bytt tändstift.

Men jag har yttligare problem med motorn,

Motorn är svårstartad men går igång efter ett tag, fungerar bra på tomgången och tar mellan 30-60 sekunder för skvaller strålen att komma igång.

Motorn fungerar bra på gaspådrag i början men efter ca 5-10 minuters fullgas så börjar strulet. Blir som att motorn släpper all gas och dör ibland o annars bara går jätte dåligt och känns lite som att motorn "hoppar" i gången. sen efter motorn fått vila och antingen gått på lågvarv eller stängs av så fungerar den bra igen och allt börjar om från ruta 1. Har tänkt ifall det antingen kan vara kylningen o termostaten som gett upp o den värmenyper lite smått? eller något bränsle problem. Skvaller strålen ryker ganske mycket och är väldigt varm, skulle vara perfekt att sätta kaffekoppen under o blanda perfekt kaffe :P 

så nu är min fråga, är jag helt ute och cycklar eller vad tror ni felet kan ligga?

MVH Johan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstrålen ska bara bli fesljumen efter lite hård körning. Om det ryker om den så har du helt klart problem med kylningen.

Sedan tror jag det inte finns någon termostat i den där, men jag kan ha fel. Tror motorn är från början av -80 talet och tidigare motorer ( -70 tal) hade inte någon termostat.

 

Ta av kåpan och känn på motorn, ska gå att ta på där stora mantelkåpan för avgaserna sitter. Även toppens mantelkåpa ska gå att ta på. Bränner man sig så är det helt klart fel.

 

Kommer det vatten direkt ur riggens avgas utlopp? Ska spruta vatten där på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-09-05 vid 11:49 skrev Gelis:

Skvallerstrålen ska bara bli fesljumen efter lite hård körning. Om det ryker om den så har du helt klart problem med kylningen.

Sedan tror jag det inte finns någon termostat i den där, men jag kan ha fel. Tror motorn är från början av -80 talet och tidigare motorer ( -70 tal) hade inte någon termostat.

 

Ta av kåpan och känn på motorn, ska gå att ta på där stora mantelkåpan för avgaserna sitter. Även toppens mantelkåpa ska gå att ta på. Bränner man sig så är det helt klart fel.

 

Kommer det vatten direkt ur riggens avgas utlopp? Ska spruta vatten där på tomgång.

Okej, då blir han lite väl varm tror jag. han kyler bättre på höga varv och blir inte alls lika varm men inte tänkt på ifall det kommer vatten vid avgas utloppet. antar att du tänker på det som finns på riggen och inte där skvallerstrålen går ut? :) men ifall det är så att den går för varm, vad kan jag tänkas göra? eftersom impeller och liknande är bytt? har läst någonstans att skvallerstrålen bara visar tryck (att den kan ha bra stråle utan kylning) men även där kan jag ha fel :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn tycker jag ser ut att vara från tidigt -90tal. Jag vet inte hur det är på just den modellen för kylsystemen varierar, men på min Mercury V6 kommer skvallerstrålen sist efter termostaterna vilket gör att den kan ryka och vara varm eftersom termostaterna öppnar runt 60grader. Motorn går varmast på lågvarv upp till ca 12-1500varv där poppetventilen öppnar och den kyler sedan maximalt. En utombordare med denna lösning går varmast på tomgång ca60, sedan typ 30 på lågvarv och ökande igen på högvarv.

 

Ta ett kort på vart slangen från skvallerstrålen tar vägen så ser vi hur det ligger till. Termostat bör du ha på en så pass ny maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När problemen på högre varv dyker upp, pröva att se om det blir bättre av att pumpa på bränsleblåsan. Blir det bättre, pröva att byta blåsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-09-05 vid 15:00 skrev Mange249:

När problemen på högre varv dyker upp, pröva att se om det blir bättre av att pumpa på bränsleblåsan. Blir det bättre, pröva att byta blåsa.

Okej, Ska ta ett kort och se, är totalt kass på motorer så ska försöka lokalisera vart kylsladden går och ta lite kort :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dekalerna användes från 1986-88.  så jag var på fel sida om mitten på 80 talet.

 

Är motorn 4 cyl ? Är det sep. oljetank på den?

 

Vidhåller nog om motorn är från 80 talet så finns det ingen termostat.

 

Ja jag menar avgasutsläppet på riggen, där ska det komma vatten nästan direkt när du startat motorn

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-09-05 vid 19:37 skrev Gelis:

Dekalerna användes från 1986-88.  så jag var på fel sida om mitten på 80 talet.

 

Är motorn 4 cyl ? Är det sep. oljetank på den?

 

Vidhåller nog om motorn är från 80 talet så finns det ingen termostat.

 

Ja jag menar avgasutsläppet på riggen, där ska det komma vatten nästan direkt när du startat motorn

Okej, får kolla det imorgon, Motorn är 3 cylindrig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt den här är det mellan -86 och -93, men jag har inte 100 koll på vad som gäller.

 

Den 3cylindriga är samma 40-60hk och har termostat. Den bör även ha separatsmörjning. 4cyl har mycket riktigt ingen termostat.

post-92461-0-30727800-1441488312_thumb.jpg

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer med termostaten, jag trodde den var 4 cyl.

 

Dock saknas det några årsmodeller i dekorkartan här ovan. Det finns en layout som anv. 1989-1991 den är nästan snarlik den från 86-88. Det ända som skiljer är några tunna grå linjer under den sista tjock grå linjen på 86-88:ans layout. 

 

Men skit samma det är ju inte det som var huvud frågeställningen. Har motorn termostat så ligger troligtvis felet där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med info! Då har jag lite mer att gå på när jag kikar på Mercurysnurror:) De har bytt layout oftare än vissa byter kallingar och alla på blocket har inte direkt koll på vad de säljer...

 

Jag gillar Mercurys gamla 4or(innan de med cylinderavstängning) och 6or, speciellt ljudet. Den 3cyl brukar dock anses bättre och modernare.

 

Lättast är nog att ta ur termostaten och testa i kastrull med termometer. Det brukar bäcka igen rätt bra med oxid och skit i Mercurys termostater och en rengöring kan räcka, iaf för test. Konstigt nog har jag aldrig stött på en Yamaha med samma problem, kanske är en annan legering?

 

Tror som Gelis att termostaten eller poppeten kan var den felande länken. Båda är lätta att byta och inte särskilt dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla hjälpliga kommentarer :) har inte haft någon möjlighet att ta mig ner till båten och ta kort men gör det så fort jag hittar lite tid för det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paff som jag blev efter ha pratat med servicestället som sagt att motorn var 3 cylindrig ser jag att den har 4 stift vilken säger mig att den är 4 cylindrig? :/ Har konstaterat att den blir alldeles för varm, (5 minuter på tomgång o lite körning med växel i) så bränner jag mig nästan på skvaller strålen och vågade inte ens känna på cylindern när jag kände värmen några cm ifrån. Slangen som svallerstrålen kommer ifrån går rakt in i cylindern sen ser jag inte vart den går vidare. kommer inget vatten alls ifrån avgas hålen. Så nått är fel med kylningen men vad? fin stråle ny impeller osv, Bifogar några bilder där jag ritat lite (Röda strecket är slangen från hålet där strålen går ut in i cylingern, Gröna är frågan om de kan vara en termostat?)post-104566-0-22662200-1441712114_thumb.jpgpost-104566-0-42240200-1441712143_thumb.jpgpost-104566-0-56451000-1441712116_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att termostaten sitter på motorns vänstra sida om du står bakom motorn, den sitter ofta placerat högst upp på sidan av motorblocket nära kanten till topplocket.

 

Du skrivet att skvallerstrålen är fin men att det tar ca 30-60 sekunder innan skvallerstrålen kommer igång. Även om termostaten krånglar så ska du ha skvallerstråle direkt efter start ! Det ska inte ta 30-60 sekunder.

-Kontrollera så att kylkanalerna inte är täta.
-Är det rätt impeller firman monterat om du/firman inte var säkra på om det var 3 eller 4-cylindrig motor?

-Sitter ofta en spårkil som låser impellern på axeln så den roterar med axeln, är den borttappad eller inte monterad så snurrar impellern med axeln om friktionen är nog hög men stannar vid motstånd vilket medför dålig cirkulation. Bara mina funderingar...

Hoppas det löser sig och skriv gärna vad det är när du hittar felet så vi andra för veta   :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-09-12 vid 10:14 skrev Micke_Boat:

Tror att termostaten sitter på motorns vänstra sida om du står bakom motorn, den sitter ofta placerat högst upp på sidan av motorblocket nära kanten till topplocket.

 

Du skrivet att skvallerstrålen är fin men att det tar ca 30-60 sekunder innan skvallerstrålen kommer igång. Även om termostaten krånglar så ska du ha skvallerstråle direkt efter start ! Det ska inte ta 30-60 sekunder.

-Kontrollera så att kylkanalerna inte är täta.

-Är det rätt impeller firman monterat om du/firman inte var säkra på om det var 3 eller 4-cylindrig motor?

-Sitter ofta en spårkil som låser impellern på axeln så den roterar med axeln, är den borttappad eller inte monterad så snurrar impellern med axeln om friktionen är nog hög men stannar vid motstånd vilket medför dålig cirkulation. Bara mina funderingar...

Hoppas det löser sig och skriv gärna vad det är när du hittar felet så vi andra för veta   :)

Hej micke :) tack för svaret, ska försöka få hem motorn så fort jag har tid o börja skruva lite. har fått lite o kolla efter nu och självklart berättar jag hur det gått :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej båtfolket :) har nu fått lite tid och skruva, inte hittat någon termostat och försökt spola rent kylkanalerna. hittar inget som säger varför motorn blir varm but still så blir han stekhet :/ blir ny motor till nästa säsong så jag ger upp med denna :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd på en sån motor om den ska gå till motorhimlen. Har motorn hydrauliskt tilt ?

Kan ju gå att rädda en del reservdelar. Men synd att du inte lyckades lösa problemet med kylningen, hade varit både intressant och roligt om du hade hittat felet. Risken kan ju vara att motorn gått för varm för länge och tagit skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-09-24 vid 20:45 skrev Micke_Boat:

Synd på en sån motor om den ska gå till motorhimlen. Har motorn hydrauliskt tilt ?

Kan ju gå att rädda en del reservdelar. Men synd att du inte lyckades lösa problemet med kylningen, hade varit både intressant och roligt om du hade hittat felet. Risken kan ju vara att motorn gått för varm för länge och tagit skada.

Mjo, det är tråkigt, men kan tyvvär inget om motorer så svårt att se om något är fel eller inte. Den har trim tilt osv så nog finns de reservdelar :) sen har växelhuset fått sig en fin renovering inne på firma så får försöka hitta någon motorkunnig som vill köpa denna motor som renoverings objekt annars går han tyvvär såsmåning om till skroten. ska försöka mig på den när det är upptagning av båt :D så efter de projektet kanske den inte funkar alls eller fungerar bättre :P men tack för alla hjälpliga svar och kommentarer jag fått :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med din varma motor? Har du köpt ny inför denna säsongen?
Om du inte sålt båtmotorn till Mange249 så kanske det kan vara ett objekt att skruva med för att lära sig lite mer och se om det går att fixa till.    :) 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...