Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Cannehag

Solceller, skiljerelä och sånt...

Rekommendera Poster

Hej alla, nu ska jag försöka lära mig hur jag ska lösa våra problem, hoppas någon eller några orkar förklara :)

 

Nuvarande installation:

Förbrukningsbatterier: 1st 170A + 1st 180A

Startbatteri: 1st 80A

Solpaneler som bara laddar förbrukning

Motor som bara laddar startbatteriet.

All förbrukning värmare, kyl, stereo, lampor (notera: även ankarspel) ligger på förbrukningen.

 

Önskad lösning

Solcellerna laddar förbrukningen som det är idag.

Ankarspelet ska flyttas över till startbatteriet

Landström ska ladda startbatteriet först, sen förbrukning.

Motorn ska ladda startbatteriet först, sen förbrukning.

Solpanelerna ska ladda startbatteriet först, sen förbrukning.

 

Just nu är det hela-havet-stormar på kablarna, jag vill fixa plintar till allt så jag enkelt kan lägga till ett förbrukningsbatteri i banken och bara koppla på eller av ett eller flera av dem om nåt börjar krångla...

Just nu är det endera ett av mina förbrukningsbatterier som är dåligt, eller så är det nåt galet med kompressorn till kylen för den sänker förbrukningen i botten. Har kopplat ur ett batteri som jag misstänker är dåligt nu och testar.

 

Vad ska jag köpa, hur ska jag koppla in på ett smidigt, lättförståeligt sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många olika idéer angående din frågeställning.

 

Jag har denna åsikt. Rödmarkerat

 

Hej alla, nu ska jag försöka lära mig hur jag ska lösa våra problem, hoppas någon eller några orkar förklara :)

Nuvarande installation:
Förbrukningsbatterier: 1st 170A + 1st 180A
Startbatteri: 1st 80A
Solpaneler som bara laddar förbrukning
Motor som bara laddar startbatteriet.
All förbrukning värmare, kyl, stereo, lampor (notera: även ankarspel) ligger på förbrukningen.

Önskad lösning
Solcellerna laddar förbrukningen som det är idag. Rätt
Ankarspelet ska flyttas över till startbatteriet Rätt - motorn går när ankaret lyfts.
Landström ska ladda startbatteriet först, sen förbrukning. Fel. Landströmmen skall ladda förbrukningsbanken
Motorn ska ladda startbatteriet först, sen förbrukning. Rätt och  ladda förbrukningsbanken via ett skiljerelä
Solpanelerna ska ladda startbatteriet först, sen förbrukning. Fel - solcellerna skall ladda förbrukningsbatterierna

 

Ett på våren fulladdat 80 Ah startbatteri klara att starta en normal frtidsbåtsmotor en hel sommar utan laddning - påstås det.

 

Ett par startkablar är aldrig fel att ha  ombord om starbatteriet inte skulle klara att starta motorn av någon anledning,

Just nu är det hela-havet-stormar på kablarna, jag vill fixa plintar till allt så jag enkelt kan lägga till ett förbrukningsbatteri i banken och bara koppla på eller av ett eller flera av dem om nåt börjar krångla...
Just nu är det endera ett av mina förbrukningsbatterier som är dåligt, eller så är det nåt galet med kompressorn till kylen för den sänker förbrukningen i botten. Har kopplat ur ett batteri som jag misstänker är dåligt nu och testar. 

Vad ska jag köpa, hur ska jag koppla in på ett smidigt, lättförståeligt sätt?

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om det "röda".

Vill man att startbatteriet garanterat alltid ska vara laddat, koppla in en egen 10-20W solpanel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller också med, men med tillägget att de båda förbrukarbatterierna MÅSTE vara av samma kapacitet, och helst inköpta samtidigt för att det skall fungera. I naturen och fysiken vill ju allting jämna ut sig, likaså mellan parallellkopplade batterier, från det med bäst kapacitet, det som har mest laddning kommer det att flyta ström till det som har lägre kapacitet, det blir en del förluster så i praktiken kommer du att ha en sämre kapacitet än det på 170Ah, även om det teorin borde bli 170+ 180 Ah, men det stämmer alltså inte. Om du har olika batterier få förbrukarsidan måste även dessa ha en laddningsfördelare, skiljerelä.

 

Själv har jag under många år haft två golfbilsbatterier på över 250Ah som förbrukningsbatterier, dessa är visserligen på 6 volt och 250Ah styck, men då kopplar man i serie och får 12 volt med bibehållen kapacitet, alltså 250Ah (=amperetimmar).

 

Sedan har jag alltid haft två landströmskopplade laddare, en liten C-tech till startbatterierna och en rejäl överdimensionerad 30A laddare till förbrukarbatterierna.

Jag tar visserligen sällan landström, utan har en stor solcellspanel som är kopplad över regulator och sedan över en omkopplare så om jag vill kan den ladda antingen förbrukarbanken eller startbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller också med, men med tillägget att de båda förbrukarbatterierna MÅSTE vara av samma kapacitet, och helst inköpta samtidigt för att det skall fungera. I naturen och fysiken vill ju allting jämna ut sig, likaså mellan parallellkopplade batterier, från det med bäst kapacitet, det som har mest laddning kommer det att flyta ström till det som har lägre kapacitet, det blir en del förluster så i praktiken kommer du att ha en sämre kapacitet än det på 170Ah, även om det teorin borde bli 170+ 180 Ah, men det stämmer alltså inte. Om du har olika batterier få förbrukarsidan måste även dessa ha en laddningsfördelare, skiljerelä.

 

 

Nej, det stämmer inte, det är en gammal vandringssägen. I ett parallellkopplat batterisystem kan ha batterier med olika kapacitet, efter några dagar har de "växt ihop" till en enhet.  Dock bör man ha samma typ av batterier.

 

http://www.exide.nu/batterikunskap/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tycker att Cetek dual 250 och smartpass löser det mesta i skiljerelä, solcell, urladdningsskydd och toppladdning på ett enkelt vis.

Scientologerna tycker en dylik installation ger för få utmaningar och "spänning" i tillvaron ;-)

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte krånglat så mycket. Biltemas spänningsstyrda relä så när spänning överstiger 13,3 laddas allt. Jag vet, det står Biltemas, jag vet det kostar jättelite pengar men det fungerar riktigt bra och är enkelt att koppla in. 

 

Jag hade även som din önskade lösning laddat startbatteri 'först', under laddning kommer spänning överstiga 13,3v ganska fort så kommer allt laddas. Det som är minst laddat kommer få mest laddning. Ett startbatteri är nästan alltid fulladdat om ni inte har oerhört svårstartad motor så det kommer inte 'stjäla' speciellt mycket laddning från förbrukarbanken utan den kommer börja laddas i princip direkt oavsett om det är motor eller solceller som laddar.

 

Men även solcellerna kommer då underhållsladda startbatteriet så det håller sig friskt och fräscht vilket inte är så tråkigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Sege skriver, krångla inte till det. Men solcellsregulatorn tycker nog jag att man ska koppla enbart till husbatterierna.

--

Lasse: Har du en trefasbrytare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett ny uppdaterad kunskap motsäger jag mig att det går bra att koppla ihop batterier av olika kapacitet och kondition, erfarenhetsmässigt vet jag att detta inte blir bra.

Undivik mina misstag, och parallellkoppla i samma batteribank åtminstånde likadana batterier med samma konditon och kapacitet, jag har upplevt en del strömrusning mellan olika batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömrusning, jo tack, det har jag en upplevelse av:

 

Jag skulle, en mycket kall januarikväll i Lappland, för c:a 35 år sedan hjälpa en kompis att starta hans rallybil. På grund av kylan och hög kompression behövde bilen starthjälp. Vi tog hans pappas batterikärra som var bestyckad med 2 st fulladdade 12V 218Ah batterier som dels var seriekopplade till 24V 218Ah och dels parallellkopplade 12V 436Ah. Rallybilen hade 12V 45Ah batteri. Kompisen kopplade kabelpaketet för 12V parallellkoppling till rallybilens batteri, kompisens kartläsare satt i bilen och väntade på klartecken för att trycka på startknappen. Både jag och kompisen kollade så att vi hade tagit rätt kablage, alltså 12V och inte 24V. Allt var OK. Kompisen kollade att batterikablarna var rätt kopplade och hade god kontakt mot rallybilens batteri och stod sedan kvar lutad mot framskärmen och hade batteriet 50 cm under hakan. Jag frågade om alla var beredda, fick svaret: JA, och vred om huvudströmbrytaren för 12V. PANG!!! sa de, 45Ah-batteriet for till väders i bitar och min kompis ansikte blev "lite" ommöblerat av smällen. Hans ögon fick mycket stryk och han har därför sedan dess glasögon.

 

Det som enligt en del människor inte kan hända hände. Och för att förekomma en del kunniga människor på detta forum: Nej, vi tog inte fel kablage, vi kopplade 12V mot 12V, plus mot plus och minus mot minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ingen strömrusning utan en vätgasexplosion. Knallgas som man kallar det som antändes av en gnista inuti ett trasigt batteri.

 

Ett batteri som är kraftigt urladdat tar visserligen emot ganska stor ström men det ordet strömrusning får en att tro på enorma strömmar. "Strömrusningar" är nog resultat av felkopplingar, t.ex polvändning, kortslutning, feldimensionerade kontakter, reläer och liknande.

 

Själva inkopplandet av ett hjälpstartbatteri har aldrig givit enorma strömmar det kan nog de flesta intyga.

 

Däremot är det rätt stor risk att koppla ett fräscht batteri till ett tvivelaktigt batteri. Jag kopplar alltid först sladdarna till det dåliga batteriet och vänder mig också bort när jag sätter dit sista polskon på hjälpbatteriet.

 

Ett batteri som frusit sönder och laddas upp kan ha demolerade celler med dåliga förbindningarna mellan cellerna som ger gnistor inuti batteriet. Dels vid laddning men ännu större risk när startmotorn drar stor ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömrusning kan uppstå om man kopplar ihop ett välladdat batter och ett helt urladdat eller kortslutet batteri. Är batterierna lika laddade så kan det aldrig bli någon strömrusning även om det skulle vara stor skillnad på kapaciteten. En störmrusing behöver en stor potential skillnad. Har man en batteribank och ska koppla in ytterligare batteri så ska de ha ungefär samma spänning. 

För att minska risken för strömrusning vid ihoppkoppling vid tex hjälpstart där ofta det ena batteriet har väsentligt lägre spänning så bör det finns någon form av motstånd. En kabel, lite dålig kontakt ger ett motstånd. Ett mindre batteri har ett högre inre motstånd, därför är “hjälpstartare” ganska säkra.

Det finns en fara om man har en omkopplare med möjlighet att koppla ihop det tomma startbatteriet med den stor, vällagade husbanken. En hjälpstartkabel är säkrare.

Strömrusning har inget att göra med om man har parallellkopplade batterier av olika kapacitet. Det finns hur många system som helst med parallellkopplade batterier med olika ålder/kapacitet.

 

Man brukar säga att man ska bara parallellkoppla batterie av samma typ, det är logiskt, det kan skilja i toppspänning mm mellan tex AGM och våta batterier. Men så läser man det här: http://www.batliv.se/download/2014-06_Artikel_Batbatterier.pdf

“Hopkopplingen bjöd inte på överraskningar. Skrönor påstår att det kunde bli strömrusning mellan så olika batterier i banken. Det blev det inte”

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett ny uppdaterad kunskap motsäger jag mig att det går bra att koppla ihop batterier av olika kapacitet och kondition, erfarenhetsmässigt vet jag att detta inte blir bra.

Undivik mina misstag, och parallellkoppla i samma batteribank åtminstånde likadana batterier med samma konditon och kapacitet, jag har upplevt en del strömrusning mellan olika batterier.

Generellt ska man inte parallellkoppla blybatterier med olika ålder och typ. Det är nog en bra grundregel.

 

Det finns dock undantag. Har man alltid underhållsladdning på batteripaketet sker ingen urladdning mellan olika batterier i paketet och man kan ta sig friheten att blanda gamla och nya blybatterier och även av lite olika typ.

 

Jag satte en bygling mellan startbatteriets plus och husbanken för tre år sedan för att stärka upp husbanken vid kraftig belastning för vattenkokning mm. Den sitter fortfarande kvar och jag finner ingen anledning att ta bort den. Batterierna har högre polspänning än nominellt och inget batteri lämnar ifrån sig nån energi. Ett batteri som har en kortsluten cell drar förstås ur resten av batterierna så ett trasigt batteri får ju uteslutas.

 

Så har man ständig underhållsladdning kan man blanda rätt friskt. Man får ha koll på att alla batterier tål spänningen från laddaren/regulatorn.

 

Vi har alltid laddning så fort det är dagsljus och det blir vanligare med solceller så man kan tänka om lite iom det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har man ju alltid underhållsladdning med solpanelerana men det behövs inte, efter lite användning så har de olika batterierna "växt ihop". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte låta de ihopväxta batterierna vara ihopkopplade under en vinter t.ex. Inbillar mig att något batteri ger ström till något eller några andra när batterierna börjar bli lite urladdade. Då skulle jag känna mig säkrare med isärkopplade batterier.

 

Men med solcellerna igång även vintertid är det inget jag behöver tänka på.

 

Startbatteriet har en tomgångsspänning på 12,84V och skulle börja ladda de andra som har 12,74V. Det är kanske inte värre förluster än att startbatteriet går ner sig lite och sen stannar där dvs på 12,74V. Skulle kunna testas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ingen strömrusning utan en vätgasexplosion. Knallgas som man kallar det som antändes av en gnista inuti ett trasigt batteri.

 

Ett batteri som är kraftigt urladdat tar visserligen emot ganska stor ström men det ordet strömrusning får en att tro på enorma strömmar. "Strömrusningar" är nog resultat av felkopplingar, t.ex polvändning, kortslutning, feldimensionerade kontakter, reläer och liknande.

 

Själva inkopplandet av ett hjälpstartbatteri har aldrig givit enorma strömmar det kan nog de flesta intyga.

 

Däremot är det rätt stor risk att koppla ett fräscht batteri till ett tvivelaktigt batteri. Jag kopplar alltid först sladdarna till det dåliga batteriet och vänder mig också bort när jag sätter dit sista polskon på hjälpbatteriet.

 

Ett batteri som frusit sönder och laddas upp kan ha demolerade celler med dåliga förbindningarna mellan cellerna som ger gnistor inuti batteriet. Dels vid laddning men ännu större risk när startmotorn drar stor ström.

 

 

"...antändes av en gnista inuti ett trasigt batteri."

 

Nej, batteriet var inte trasigt. Vi hade kört bilen på förmiddagen men ansåg att den inte gick tillräckligt bra och beslutade att bestycka om förgasarna, 2 st Weber 48DCOE (bra slurp-ljud i sådana...  :) ). När bilen på kvällen sedan skulle startas räckte inte strömmen till för att nöta startmotor så att bilen startade, varför vi beslutade ta batterikärran för att hjälpa till. Och nog fick vi hjälp alltid... :( 

 

""Strömrusningar" är nog resultat av felkopplingar, t.ex polvändning, kortslutning, feldimensionerade kontakter, reläer och liknande."

 

Polvändning? Nej, noga kontrollerat.

Kortslutning? Nej, batteriet var OK, bara lite trött efter hårt arbete.

Feldimensionerade kontakter, reläer och liknande? Icke, sa Nicke.

 

"Själva inkopplandet av ett hjälpstartbatteri har aldrig givit enorma strömmar det kan nog de flesta intyga."

 

Att inkopplandet av ett hjälpstartbatteri kan ge enorma strömmar kan jag och mina kompisar intyga.

 

"Ett batteri som frusit sönder..."

 

Nej, batteriet hade inte frusit sönder.

 

Några veckor därefter kom säljaren av bl.a. batterier till kompisens pappas åkeri och fick då reda på vad som hänt. Vi blev omgående idiotförklarade eftersom han aaaaaaaaaldrig hört talas om något sådant och tillverkaren ansåg att det absolut iiiiiiiiiiiiiinte skulle kunna hända. Vi kände oss som seglarna som upptäckte att jorden inte var platt, dödsdömda av förståsigpåarna. Vi erbjöd säljaren och tillverkaren att göra om vårt lilla test, fulladdad batterikärra mot tröttkört batteri i bilen. Konstigt nog ville ingen av dem deltaga, trots att ingenting skulle kunna hända (enligt förståsigpåarna).

 

Ett antal månader senare tog vi itu med bilen igen, satte dit ett nytt batteri. Gjorde samma manöver med två skillnader: 1. Ingen kille under huven och 2. Vi kopplade på batterikärran innan vi nötte slut på rallybilens batteri. Bilen startade efter några minuters nötande. Skillnad mot den olyckliga januarikvällen: Försommarvärme och inte tröttkört bilbatteri.

 

Nåväl, var och en gör vad som synes gott med sitt liv. Händelsen fick mig att inse att många inte vet ett skit. De bara tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En salig kompis till mig råkade ut för en liknande malör med sit mc-batteti. Under vintern hade det gamla urladdade batteriet troligen frusit då det var lite buckligt. Det gav ingen ström vid startförsök och han laddade det på plats i hojen. Efter laddning gjorde han ett startförsök innan han skruvade på kåporna.

 

Batteriet exploderade och stänkte ner kompis och motorcykel. Turligt nog klarade han sig från att träffas av nåt annat än batterisyran. Illa nog om det kommit i ögonen men där hade han tur.

 

Efter den malören aktar jag mig mer för batterier som kopplas in. Batteriskydd är nödvändigt och det blir det ju automatiskt i en installation oftast. Farligt alltså med batteri i jollen, vid hjälpstart och liknande.

 

Bäst att titta bort åtminstone vid första tillkopplingen av kablar och sen när man drar på startmotorn eller elmotorn. Har det funkat bra då är väl risken mindre men vibrationer kan ställa till det med ett halvdant batteri.

 

Frysta batterier är en potentiell risk tycker jag mig ana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåväl, var och en gör vad som synes gott med sitt liv. Händelsen fick mig att inse att många inte vet ett skit. De bara tror.

Kopplar man ihop en stor, laddad batteribank med ett mindre, dåligt laddat batteri så får man en strömrusning. En bank på 436Ah kan ge en enorm ström. Det borde nog funnits en säkring där ...

 

Men detta har inget att göra med parallelkoppling av batterier med olika kapacitet eller ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...