_Frippe_ 1 Postad 3 September , 2015 Mina batterier står i motorrummet (en Ryds 23 DC). Idag upptäckte jag att det finns en extern avluftningsslang för batteri som går ner i motorrummet. Hur gör jag när det står två batterier där men det bara finns en slang? Sätter man dit en T-koppling och kopplar in båda batterierna? Det verkar inte ha funnits tidigare utan åtminstone det ena batteriets luftslang har bara gått ut i motorrummet. Eller spelar det ingen roll att den gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Frippe_ 1 Postad 3 September , 2015 Fel i rubriken... Luftning menar jag såklart (damn you auto correct) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 September , 2015 (redigerade) Har man dålig rygg, så är det nog större problem att lyfta batterierna än att lufta dem. Vad har du för typ av motor. Jag har ju bara haft dieslar och jag har aldrig haft nån luftningslang ansluten till batterierna. De har fått ventilera i samma utrymme som motorn. Fast egentligen kanske jag borde ha flugit i luften varje dag under de senaste 50 åren Redigerad 4 September , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Frippe_ 1 Postad 4 September , 2015 Det är en bensinare. Mercruiser 4.3 MPI. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ElHokko 4 Postad 4 September , 2015 Vad är det för slags batterier? Jag har för mig att nyare gel-batterier inte behöver luftning, men det kan ju vara fel..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Frippe_ 1 Postad 4 September , 2015 Osäker på exakt modell men det är Tudor Marinebatterier på 80 Ah. Dom har en lite luftslang på sidan så jag antar att det inte är gel? Frågan är som sagt om jag ska bemöda mig att koppla ihop båda batterierna med någon form av T-koppling till den externa luftslangen eller bara låta det vara. Det kan väl inte bli något knas om man kopplar ihop två batteriets avluftning till en slang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 September , 2015 För att det ska bli en explosion måste dels laddningen upp en bit över 14,4V för att det ska börja bubbla och sedan måste det vara en rätt hög koncentration... Om slangen mynnar i motorrummet så blandas knallgasen med rätt mycket luft direkt. Däremot, om man har batterier i helt slutna lådor, ska man leda ut slangarna utanför lådan. Risken för dig förefaller låg tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 4 September , 2015 Ett försök till räkneexempel, rätta gärna. Knallgas består av två delar väte och en del syre. Luften innehåller 21% syre En motor på 4,3 L som gör 3600 varv/min fyller cylindrarna 30 ggr/sekund dvs 30x4,3=129 liter/sekund (ok kanske inte 100% fyllnadsgrad) Av dessa 129 liter är alltså 26 liter syre, då ska batteriet läcka 52 liter vätgas per sekund för att det ska bli knallgas. Jag tar risken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 4 September , 2015 Jag bytte en gång batterier i en större 40 fots Nimbus, där hade man (troligtvis hos tillverkaren) samlat alla avluftningsslangarna med buntband och sedan stoppat ned dem i en grövre armerad PVC-slang som leddes ut i det fria genom en bordsgenomföring. Vid anslutningen av de klena slangarna med den grövre hade man tätat med Sikaflex eller liknande. Jag föreslåt att du går till Biltema eller likande butik och köper genomskinlig billig slang till vindrutespolning och T-, eller Y-kopplingar och kopplar ihop avluftningsslangarna och leder ut dem på något bra ställe där en klen slang kan ledas ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 4 September , 2015 Luftningen är väl till lådan och inte till separata batterier? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Frippe_ 1 Postad 4 September , 2015 Det är en låda till varje batteri. Dom står på varsin sida i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 4 September , 2015 Ett försök till räkneexempel, rätta gärna. Knallgas består av två delar väte och en del syre. Luften innehåller 21% syre En motor på 4,3 L som gör 3600 varv/min fyller cylindrarna 30 ggr/sekund dvs 30x4,3=129 liter/sekund (ok kanske inte 100% fyllnadsgrad) Av dessa 129 liter är alltså 26 liter syre, då ska batteriet läcka 52 liter vätgas per sekund för att det ska bli knallgas. Jag tar risken. Även om motorn står still när batterierna gasar kraftigt så stiger ju vätgas uppåt och försvinner ut genom motorrumsventilationen. (Till skillnad från bensinångor som sjunker och samlas längst ner.) Slangar kan möjligen göra nytta om batteriet kokar så att det svämmar över och syra rinner ut. Då kan man ju styra var syran hamnar med slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser