Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
yamarin650

Mercury Optimax 1999 dålig tomgång

Rekommendera Poster

Min 135 Hk Optimax håller inte tomgången utan stannar efter 10 SEK .motorn går bra vid 1500 varv och upp till 5200 varv men när jag ska lägga till eller trolla med motorn så dör den.det ser ut som det har läkt en olje dimma och den har sugits in i luft insuget(filtret borta)en beläggning på ca1 mm tjockt hade lagt sig på spjället och resten av motorn var lite oljig.

Tändstiften är oljiga !

Jag har bytt tändstift,kollat alla jordkablar,hällt i bensin tillsats,hällt i 2 dl lacknafta för rengöring av insprutning)bytt h2obränsle filter,ny soppa

Motorn har sakta blivit sämre och sämre på tomgångs körning och svårare och svårare att starta!?

Japp imorgon ska jag prova nya batterier!

Och veidec rengöring som man sprutar direkt i luft insuget?

Nån som har någon aning vad d kan vara?det behöver inte vara nåt med oljedimman , bara en ledtråd!

Mvh j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en manual HÄR.
Oljetillsatsen styrs tydligen av ECM:en och bör vara endast 1:400 till 1:300 (0,25-0,33 %) vid tomgång enligt sidan 121.
Förmodligen påverkas pumpen av ECM:en via "coil 1" i skissen på sidan 133.

Tveksamt om bara felaktig oljedosering skulle kunna orsaka motorstopp, men men? Nytt batteri låter som en bra idé.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack! Fick ett tips att det kanske kunde vara rheostaten vid gas reglaget så jag tog loss dom och försökte spruta in rengöringsmedel men det blev inget bättre tyvärr! Och jag har inte haft tid att fixa nytt batteri än! Forts följer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bytte batteri i går och det var det inte! men båten gick skitbra på tomgång ca 20 min sen tillbaka till detgamla problemet,plus att gashandtaget började pipa? så jag plockade upp olje(tråget) i motorn och inget fel där heller.ja nu skaffar jag ett intrsument och kollar upp det via datorn forts följer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag startade upp motorn idag och den gick igång men summern sätter igång,Jag har fått 261 felmeddelanden på 3ans insprutning ?och det är en nippel Brevid luftintaget som har läkt olja vilket jag har fixat nu! Jag tog upp luft insuget och där i bottenlåg 1dl olja?ska det vara så, troligtvis har det sugits in olja via luftintaget (inget filter)Summern i handtaget ljuder beep tyst beep tyst beep osv konstant , olja finns i burken ! Kan motorn gå in i nåt sparläge på grund av oljeläckaget hmm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går motorn än om lite ojämnt? Jag blåste rent en oljebakventil och bränsle backventil! Jag kopplade ur vattenfitret men summern stängdes inte av ! Jag tog upp givaren ur oljeburken men ingen skillnad! Jag tog upp sugen ur oljetanken och den sög som vanligt!! Och här kommer det !!! Motorn går inte att gasa med när summertonen är på ? varken med choken eller om jag lägger i en växel så går det inte att gasa? Nån som haft liknande problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om motorn går in i nåt safe läge så man kan puttra hem försiktigt!.

Det går som sagt inte att gasa på nåt sätt med reglagen man kan bara lägga i växeln och puttra fram!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter väl troligt att den går in i "safe mode". Men kyler den som den ska då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kyler kanon och det sitter nya packboxar plus impeller! Temperaturen är normal och stabil!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm undrar hur man får motorn att gå ur safe mode?

Tror att du måste åtgärda felet.Lämna in motorn för diagnostik så får du reda på vad det är Mvhtutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom har kollat den och som d står tidigare så har jag en massa fel mess på insprutet men att d skulle göra att den går i nåt safe läge vete17!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle de ha gjort på firman om du skulle lämnat in motorn för få dem att åtgärda trubblet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom hade så mkt att göra så jag kände mig mest i vägen! Han sa att det var 1 mån väntetid och att det kostar 800kr timme och ingen vet hur länge dom måste hålla på!:/ inget svar alltså men han var skysst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

änteligen fått lite hjälp!inte av marin plösarna i Örnsköldsvik:(

ska kolla vattentrycksgivaren som sitt på blocket och köra tryckluft på den och därefter växelgivarväljaren väljaren kontakt. sen givaren vid kompressorn sen ev om kåpan har råkat peta loss nån kabel när jag tagit av och på den!!

ska bli intressant i kväll ,återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en manual HÄR.

Oljetillsatsen styrs tydligen av ECM:en och bör vara endast 1:400 till 1:300 (0,25-0,33 %) vid tomgång enligt sidan 121.

Förmodligen påverkas pumpen av ECM:en via "coil 1" i skissen på sidan 133.

 

Tveksamt om bara felaktig oljedosering skulle kunna orsaka motorstopp, men men? Nytt batteri låter som en bra idé.

hej fick inte fram din manual,kan du skickat igen eru go:)

mvhJoakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåste rent alla slangar och startade upp motorn och det var samma fel men öppnade luftburken och där låg 1 dl olja?

Var kommer den ifrån?

Hm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåste rent alla slangar och startade upp motorn och det var samma fel men öppnade luftburken och där låg 1 dl olja?

Var kommer den ifrån?

Hm

post-101889-575927_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja då har man fått lite mer proffshjälp av en amatörmekare med intresse för Mercury !

Det datorn hade gett felsignaler på som båtfirman påstod var spridarna är rheostaten så vi ska prova med en beggad i veckan!

Nåda rheostaterna visade fel på datorn så det kanske är dom än om det var d jag var och skruvade på i höstas, ang oljan i luft burken så ska det tryckas ut överflödig oljedimma via en oljekabel!!

Varför kunde inte en firma förmedla en så enkel grej, när man frågar suck!!

Redigerad av yamarin650

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns en manual HÄR.

Oljetillsatsen styrs tydligen av ECM:en och bör vara endast 1:400 till 1:300 (0,25-0,33 %) vid tomgång enligt sidan 121.

Förmodligen påverkas pumpen av ECM:en via "coil 1" i skissen på sidan 133.

 

Tveksamt om bara felaktig oljedosering skulle kunna orsaka motorstopp, men men? Nytt batteri låter som en bra idé.

hej fick inte fram din manual,kan du skickat igen eru go:)

mvhJoakim

 

 

Hej, är ju göteborgare och sådana förväntas ju alltid vara "goa gubbar". :-)

Förmodligen använder du nåt modernt sk*t (läs: trådlös smartphone eller dito surfplatta)?

Sådana kan inte hantera äldre tiders internet-sajter lika bra som riktiga datorer. (Just min ofta länkade guldsajt "boatinfo.no" funkar nog bara på "riktiga datorer", har nåt med pop-fönster att göra?)

 

Mitt råd därför, sätt dig vid en riktig dator och sök där upp denna trådens länk igen. Nu kommer boatinfo:s  djupa guldgruva att uppenbaras även för dig!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ser det ut som jag har hittat felet!

Jag kopplade ur staget som går till rheostaterna och då fungerade motorn helt perfekt ! Inställningen mellan gashandtaget och till rheostaterna hade blivit förskjuten varvid rheostaternas givarbygel startade på mer än fullgas och troligtvis så stänger motorn ner och sätter den i safeläge! Vi pratar ett spann på 2,5 cm och är det felinställt så piper det i handtaget och varnar för olje brist? Och motorn går att köra på tomgång men inte gasa med!

Man ska alltså ta bort staget och gasa med fingret på bygeln mellan rheostaterna för att identifiera om det är justeringsfel!

Hoppas det kan hjälpa nån annan med denna info!

Mvh Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn gick 1 timme perfekt sen la den av igen En trasig Air injector ska bytas efter jag provat alla 6!

Alla klickade fint när jag kopplade på 12 volt men en var döds tyst så det kan vara det fanskapet som krånglat hela tiden! Återkommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte injector till en ny men det var inte det som gjorde den ruffiga gången på motorn men bra att få byta den för troligtvis så har motorn inte alltid gått på alla 6 burkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kom dockor båt och ( lyssnade) på motorn och kände på Railsen och som baltazar sa det voilà och han skruvade upp 2 15" muttrar och vände på insprutas railsen och skruvade upp 4 små skruvar och där i ligger ett membran som var hål i! 15

00kr och motorn går som en Gud igen! Jag har bytt impeller , drevolja, oljebivågivare, gasreglage givare,packningarna i drevet , airinjector, tändstift h2o filter! ,oljat alla nipplar.bytt reglage plast muttrar,bytt h20 slangar, bytt h2o kompressorn och lärt mig hur optimax fungerar inifrån och ut så jag är tacksam att inte fått ngn hjälp här i övik föränn Bosse båtdoctor kom hit super tack erik

post-101889-1209889_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DFI Tracker Valve/Diaphram

 

The Tracker Valve is mounted on the Starboard. fuel rail.

It's function is to reduce pulses produced by both the fuel and air pumps.

A faulty Tracker Valve will cause the engine to run rough, stall and have poor performance.

 

Early model Tracker valves were green.

Later model Tracker Valves are brownish/red in color.

 

The Tracker Valve is easy to replace with the correct size allen wrench.

 

804533 Tracker Valve Diaphram

 

Så heter prylen !

PS sök på youtube så ser du direkt om det här är ( ditt) problem också!

post-101889-1545010_thumb.jpg

Redigerad av yamarin650

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...