Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
calle_p40

Motorseglare eller motorbåt med mast?

Rekommendera Poster

Jag undrar vilken kategori min går in under, det går bara stödsegla med den. Dvs det går knappt att segla. Motorn måste vara igång hela tiden. Vad tycker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåt med mast om man får tro dina erfarenheter. Det finns alla sorter, jag har sett Albin 25:or med mast...

Vad är det för båt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min far har också en som Jag tycker är väldigt lik min. Han har en trålaren 29 fot. Men han har dubbla master.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en segelmotare, Adagio 27.

Segelbåten Allegro som fått ny däcksöverbyggnad.

Alltså mer segelbåt än motorbåt.

http://lasselundell.se/adagio.html

attachicon.gifAdagio.jpg

Jaha - är det så man skall kalla dom motorseglarna som seglar ganska skapligt.

Fast jag skulle nog haft den masten som min motormekaniker köpte av en kille nere från Göteborg - Lasse nånting - så man kunde öka segelytan väsentligt  ;)

Min motorseglare är ingen blekskenare direkt. Trivs bäst i vindar över 10 m/sek. Kryssar skapligt.

Men vad katten skall man kalla en båt med segel som nästan inte går att segla med under förliga vindar!?

Frågan är bara - varför går inte det!? Segla med vinden kan väl alla båtar!?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segla med vinden det kan min Nimbus också, men jag trodde det kallades "driva vind för våg" :D

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en segelmotare, Adagio 27.

Segelbåten Allegro som fått ny däcksöverbyggnad.

Alltså mer segelbåt än motorbåt.

http://lasselundell.se/adagio.html

attachicon.gifAdagio.jpg

Jaha - är det så man skall kalla dom motorseglarna som seglar ganska skapligt.

Fast jag skulle nog haft den masten som min motormekaniker köpte av en kille nere från Göteborg - Lasse nånting - så man kunde öka segelytan väsentligt  ;)

Min motorseglare är ingen blekskenare direkt. Trivs bäst i vindar över 10 m/sek. Kryssar skapligt.

Men vad katten skall man kalla en båt med segel som nästan inte går att segla med under förliga vindar!?

Frågan är bara - varför går inte det!? Segla med vinden kan väl alla båtar!?

Jo det var av mej han köpte masten.

Skulle ha den som ersättning för masten som klantiga hamngubbar skadade.

Tyvärr var den för "stor".

Varför en mast på Lidingö köptes.

Bara att åka upp, lägga den på taket och köra hem.

Hoppas att han blev nöjd med den.

Trevlig kille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bekväm?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar vilken kategori min går in under, det går bara stödsegla med den. Dvs det går knappt att segla. Motorn måste vara igång hela tiden. Vad tycker ni?

Hej! jag har också en finnsailer 29. Ok den är seg under 4-5m/s men en ganska trygg och klassisk motorseglare. Mer åt motorbåts sida än segelbåts dito. Blåser lite mer än 7-8m/s så går hon fint och det går faktiskt att kryssa !!En sån båt blir alldrig en snabb seglare trots längre mast och djupare köl som en del har försökt på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det var av mej han köpte masten.

Skulle ha den som ersättning för masten som klantiga hamngubbar skadade.

Tyvärr var den för "stor".

Varför en mast på Lidingö köptes.

Bara att åka upp, lägga den på taket och köra hem.

Hoppas att han blev nöjd med den.

Trevlig kille.

Jo han verkar nöjd.

Har legat ute vid hans verkstad några dar. Han har bl.a. hjälpt mg med att montera ett nytt toppmonterat motorreglage på rattpeidistalen plus en ny växel. Har ju motorreglage både ute och inne och växeln för fram och back var sliten så det hände ibland att propellern snurrade när man trodde att man lagt motorn i friläge efter att man backat.

Låg  på utsidan av hans båt och såg ett par märke på däcket som jag funderade på. Hade glömt att han bytat mast, så jag frågade vad det var. Då talade han om att han bytt till den masten han köpt av dig. Fast det visste jag ju egentligen redan.

Man kanske skulle ta över hans gamla mastheadmast.  :rolleyes: Segelyta kan man aldrig få för mycket av under de flesta dagarna - när man seglar en "pråm" :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finnsailern påminner om en gammal BM77 jag hade för många år sedan. De fanns med mast men var i grunden en snipa.

Det finns ju ingen riktig köl på båten så jag antar att vid kryss och vindar över halvvind ger en ganska rejäl avdrift. Seglet är nog mest tänkt så som du beskriver det, som stöd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riggat snipan med stödsegel.

http://lasselundell.se/mast.html

attachicon.gifCaramast 015.jpg

Oj. Varför masten "där framme"?

Hon måste då vara xtrem fallgirig? (Både med och utan segel uppe )

Håller med om att den sitter "för" långt fram.

Men det är ett stöttesegel, för liten yta fölr att kunna segla.

Ville inte få bommen över doghouset där det är en massa "bråte" och mitt huvud ibland.

Allternativet med "rätt" placerad mast skulle bomen komma för högt för att gå klar.

:huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...