Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Piscovery

Ankarspel till Flipper 670 DC/ST

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en Flipper 670 ST och har funderat på att sätta in ett ankarspel. Önskar att få tips/synpunkter om det fungerar bra att sätta ankarspel på denna båttyp (samma skrov som 670 DC). Ankarboxen är ca 35 cm hög och har en diagonal på 50 cm. Hade tänkt att använda mig av blyad lina och deltaankare med ankarspelet, har idag tallriksankare på 8 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

35 cm är litet om du tänkte ha spelet dolt. Jag monterade ett spel dolt i ankarboxen på min Flipper 666. 45 cm har jag från toppen på spelet ner till botten. Jag valde kätting eftersom den lättare ramlar ner. 40m kätting blev det eftersom jag anser att jag behöver det och om allt är ute och jag börjar spela in måste jag välta omkull högen med kätting minst en gång för att få plats. I änden sitter ett ankare på 7,5 kg. Alltsammans väger runt 40 kg som kommer långt bak i båten vilket har gett en långsammare acceleration. Nu gör det inte så mycket på våran båt men det är något att tänka på. Mitt spel går att styra med både en vippknapp och en fjärr som jag brukar ha runt halsen när jag hoppar av båten för att förtöja i naturhamn. Att lägga till ensam har plötsligt blivit enkelt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Kanske det är möjligt att sätta spelet ovanpå ankarboxen, det blir trångt att ha det i. Låter bra att lägga till ensam blivit enklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att kätting väger en hel del!

Din båt får kanske en del oönskade sjöegenskaper med en massa vikt på ena sidan akterut?

På en 27 fots båt (8,50m) satte jag in ett Ancharomatic bandankarspel för tjugo år sedan. På den båten fick det plats på insidan av akterspegeln. Och jag har varit relativt nöjd med detta spel hela tiden. Jag har ingen kätting och en brucekopia på 10 kg.

På senare år då miljön blivit bättre och ålgräset växt till sig har jag upplevt att ankaret inte trycks ned ordentligt utan bara glidit ovanpå dessa långa alger. Men det har avhjälpts genom att släppa ut en blytyngd på ankarbandet. Det är ju nackdelen med att inte ha någon kätting.

Jag har ibland irriterat mig på båtägare med ankarspel och många meter kätting, som kommer eller skall lämna hamn sent på kvällen eller tidigt på morgonen, då denna kätting för ett himla oväsen, det rasslar rätt så bra då man släpper ut kättingen, eller tar in den... Därför valde jag ett spel med band som är mycket tystare.

Om jag idag hade köpt ett nytt ankarspel hade jag nog valt ett med band igen, eller ett för blyad lina med omkring fem meter kätting längst ut.

Brucekopian har behandlats med vinkelslipen, jag har vässat flyna en hel del, det blir bättre, men man slipar samtidigt bort galvaniseringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilder på ankarboxen i båten

post-107919-0-33991200-1441387060_thumb.jpg

post-107919-0-35130100-1441387070_thumb.jpg

Ankarboxen är endast 35 cm djup och som nämnts tidigare 50 cm på diagonalen. Tanken jag hade var att sätta ett spel ovanpå luckan, men det kanske inte blir så bra. Kanske skall sätta dit en ankarhållare åtminstone för att kunna använda deltaankaret (vill inte ha ankaret i båten) då detta inte får plats i boxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hei. Vekker litt liv i denne tråden. Fikk du montert ankarspel på din Flipper? I såfall kan du legge ut noen bilder av hvordan dette er utført.

Hilsen John Espen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...