Pentax 724 Postad 2 September , 2015 Är det någon som sett denna färgade cirkel innan den dök upp i en annan tråd? Kopierad i en annan tråd,utan tillstånd. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 2 September , 2015 Aldrig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 September , 2015 Nej aldrig Fast tanken är väl inte så dum. Men i stället för "gör som du vill" kanske jag skulle skriva nåt annat eller inget alls. Det är ju i den zoonen som man har möjlighet till god uppsikt på sin omgivning, göra små kurskorrigeringar för att slippa att göra nån stor väjningsmanöver i gul zoon eller en jättemanöver i den röda zoonen, när den väjningskyldiga båten inte bryr sig. Å andra sidan är det ju ibland/ofta som man är i både grön och gul och röd zoon på en gång. Men som en illustration tycker jag inte den är så dum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 497 Postad 2 September , 2015 (redigerade) Det är nog ingen som set bilden tidigare eftersom bilden är gjord just nu för att förtydliga att í närområdet (rött) ska man undvika kollision till varje pris oavsett väjningsregler, att utanför närområdet (gult) ska man tillämpa väjningsreglerna och att man inte behöver väja på långt avstånd (grönt). Tydligt och bra tycker jag. Ännu mer intressant blir det att sätta mått på cirklarna. Mackey Redigerad 2 September , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 2 September , 2015 (redigerade) Illustrationen är väl ett alldeles utmärkt underlag för en diskussion! Redigerad 2 September , 2015 av ArneRadar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 September , 2015 Ännu mer intressant blir det att sätta mått på cirklarna. Fast är egentligen målsättningen över huvud taget intressant. När man kommer inom den röda zonen, så känner man instinktivt att man måste handla och det snabbt - annars smäller det. Kom i fjol vår med en båt, som vi transportseglade för en annan persons räkning. Vi seglade för SB-halsar från "Arkösunds hållet" med kurs rakt mot Landsorts fyr. Det kom en mycket större båt seglandes för BB-halsar från havet och upp mot Bråviken. Vi såg ju den andra båten under mycket lång tid och man sitter ju alltid och kolla andra båtar som ligger på skärande kurs, speciellt om man själv är väjningsskylldig, om bäringen ändra sig. Bäringen ändrade sig inte och jag satt och funderade på om han inte snart skulle ändra kurs så att han gick akter om oss. Det hade han tydligen inte för avsikt att göra. När vi passerade min gräns mellan gul och röd zoon girade jag en aning SB så att jag passerade den andra båten på knappt en meter från hans akterspegel. Jag kan ju va ganska spydig, elak och sarkastisk i vissa läge och jag ropade till killen som satt till rors om det inte snart va dags att han lärde sig väjningsreglerna. Han ropade tillbaka; "Såg inte att ni seglade för SB-halsar". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 2 September , 2015 Har aldrig sett... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 2 September , 2015 Ännu mer intressant blir det att sätta mått på cirklarna. När vi passerade min gräns mellan gul och röd zoon girade jag en aning SB så att jag passerade den andra båten på knappt en meter från hans akterspegel. Jag kan ju va ganska spydig, elak och sarkastisk i vissa läge och jag ropade till killen som satt till rors om det inte snart va dags att han lärde sig väjningsreglerna. Han ropade tillbaka; "Såg inte att ni seglade för SB-halsar". XDSC_0075.jpg Tänk så olika man kan se på det hela. Jag skulle aldrig komma på tanken att göra situationen till en prestigefråga och gå så nära för att visa vem som har rätt. Du bör ju dessutom haft toppen på din rigg långt in över deras båt med det avståndet...Min röda cirkel är större. Det gör, tror jag, livet mer njutbart att vara pragmatIsk och inte jaga upp sig över andras misstag i onödan. Särskilt på sjön. Där är jag för att må bra. Men var det fem båtlängder som lyftes som möjligt förslag på zongräns i regel-8-tråden? Det är för kort med snabb motorbåt även om man kan ge fullt roderutslag utan att tappa bettet. Länge sedan jag seglade så nära andra, men det känns i närmsta laget även med segelbåt som någon slags snittsituation? Det jag är mest orolig för är att den andre som är väjningskyldig gör en tokig panikmanöver i sista sekund som ställer till det. P.S. Om du har svårt med att andra inte kan reglerna skall du absolut inte segla i t.ex. Kroatien där gissningsvis 90% av segelbåtarna är hyrbåtar med högst varierande kompetens och nationstillhörighet vid rodret. Du skulle nog få blodstörtning eller liknande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2015 Väjningsreglerna brukar inte vara så svåra att lära sig för absoluta nybörjare. Men var väjningsreglerna gäller är inte enkelt ens för erfarna. Det behöver man diskutera. Här är ett liknande diagram för radarnavigering. (Avstånden är avpassade för större fartyg) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 2 September , 2015 Det är ju en jättebra illustration. Storleken på ringarna beror ju på fart, storlek på båt etc. Klart att man går nära varandra om två kryssande seglare på skärande kurs möts! Spelar ingen roll hur stor fjärden eller havet är - inte en chans att man offrar höjd i onödan Saken är den att det är mycket enklare att bedöma framfarten av en kryssande segelbåt än en motorbåt. Motorbåtar kan ju få för sig att svänga, släppa på gasen eller helt plötsligt dra på helt utan förvarning - seglande båtars framfart är betydligt mer begränsad. Så man kan relativt riskfritt smita väldigt nära bakom. När vi kappseglade enklass för ett tiotal år sedan så var det tom så tight ibland att konkurrenterna ropade "motor?" när de föll av bakom oss på BB för att kolla om vi hade utombordaren hängande och de därmed behövde ducka en extra halvmeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 4 September , 2015 Jag tycker figuren inte har en sak som är viktig - skilnad på akter för tvers, och förenom tvers. Det gör reglerna stor skilnad på. Så det borde ochså figuren, annars ger den helt fel bild på vad som är reglerna... Och ift reglerna så borde det varit andre begrepp: man ska beholde kurs i grönt, man kan vika i gult, man ska vika i rødt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 September , 2015 Min ståndpunkt i frågan är att en liten kursändring i tidigt skede (jag skrev kursändring) när man konstaterat att man kommer att vara på samma plats som någon annan båt i framtiden, efter en sådan justering av kursen blir det ingen situation där någon ska väja (ingen av båtarna kommer då att vara i den gula cirkeln) Men så läser jag " det är lika illa att väja förtidigt som försent" skulle vara intressant att få det utvecklat lite. Jag talar nu inte om farlederna mellan Stockholm och Västervik, eller motsvarande på västkusten i semestertid, då är man ständigt i den "röda cirkeln". Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 September , 2015 Ännu mer intressant blir det att sätta mått på cirklarna. När vi passerade min gräns mellan gul och röd zoon girade jag en aning SB så att jag passerade den andra båten på knappt en meter från hans akterspegel. Jag kan ju va ganska spydig, elak och sarkastisk i vissa läge och jag ropade till killen som satt till rors om det inte snart va dags att han lärde sig väjningsreglerna. Han ropade tillbaka; "Såg inte att ni seglade för SB-halsar". XDSC_0075.jpg Tänk så olika man kan se på det hela. Jag skulle aldrig komma på tanken att göra situationen till en prestigefråga och gå så nära för att visa vem som har rätt. Du bör ju dessutom haft toppen på din rigg långt in över deras båt med det avståndet...Min röda cirkel är större. Det gör, tror jag, livet mer njutbart att vara pragmatIsk och inte jaga upp sig över andras misstag i onödan. Särskilt på sjön. Där är jag för att må bra. Men var det fem båtlängder som lyftes som möjligt förslag på zongräns i regel-8-tråden? Det är för kort med snabb motorbåt även om man kan ge fullt roderutslag utan att tappa bettet. Länge sedan jag seglade så nära andra, men det känns i närmsta laget även med segelbåt som någon slags snittsituation? Det jag är mest orolig för är att den andre som är väjningskyldig gör en tokig panikmanöver i sista sekund som ställer till det. P.S. Om du har svårt med att andra inte kan reglerna skall du absolut inte segla i t.ex. Kroatien där gissningsvis 90% av segelbåtarna är hyrbåtar med högst varierande kompetens och nationstillhörighet vid rodret. Du skulle nog få blodstörtning eller liknande... Ja tänk så olika man kan se på en situation. Det är intressant att se hur personer som inte var närvarande bestämt vet hur allt är. Min uppfattning är, att seglar man i Gul zoon och den båten som man ligger i kollisionskurs är den som enligt sjövägsreglerna är väjningsskyldig skall man behålla kurs (och om möjligt) fart. Hur den som är väjningskyldig har tänkt att agera kan ju inte jag avgöra. Man tar ju dessutom för givet att den som är väjningsskyldig väjer. Om man ändå gör nåt, skall man göra det mycket distinkt, så att din manöver absolut inte kan missförstås. Nu var det du som satte ett mått på den röda cirkel. Jag skrev; "När vi passerade min gräns mellan gul och röd zoon girade jag en aning SB så att jag passerade den andra båten på knappt en meter från hans akterspegel." Hur långt det var i båtlängder har jag ingen aning om, men jag var ju rädd om den båten vi seglade. Det visade sig ju också att den andre seglaren inte över huvud taget inte hade haft för avsikt att väja. Det finns ju en annan regel som många håller styvt på; "Störst går först" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 4 September , 2015 Ännu mer intressant blir det att sätta mått på cirklarna. När vi passerade min gräns mellan gul och röd zoon girade jag en aning SB så att jag passerade den andra båten på knappt en meter från hans akterspegel. Jag kan ju va ganska spydig, elak och sarkastisk i vissa läge och jag ropade till killen som satt till rors om det inte snart va dags att han lärde sig väjningsreglerna. Han ropade tillbaka; "Såg inte att ni seglade för SB-halsar". XDSC_0075.jpg Tänk så olika man kan se på det hela. Jag skulle aldrig komma på tanken att göra situationen till en prestigefråga och gå så nära för att visa vem som har rätt. Du bör ju dessutom haft toppen på din rigg långt in över deras båt med det avståndet...Min röda cirkel är större. Det gör, tror jag, livet mer njutbart att vara pragmatIsk och inte jaga upp sig över andras misstag i onödan. Särskilt på sjön. Där är jag för att må bra. Men var det fem båtlängder som lyftes som möjligt förslag på zongräns i regel-8-tråden? Det är för kort med snabb motorbåt även om man kan ge fullt roderutslag utan att tappa bettet. Länge sedan jag seglade så nära andra, men det känns i närmsta laget även med segelbåt som någon slags snittsituation? Det jag är mest orolig för är att den andre som är väjningskyldig gör en tokig panikmanöver i sista sekund som ställer till det. P.S. Om du har svårt med att andra inte kan reglerna skall du absolut inte segla i t.ex. Kroatien där gissningsvis 90% av segelbåtarna är hyrbåtar med högst varierande kompetens och nationstillhörighet vid rodret. Du skulle nog få blodstörtning eller liknande... Ja tänk så olika man kan se på en situation. Det är intressant att se hur personer som inte var närvarande bestämt vet hur allt är. Min uppfattning är, att seglar man i Gul zoon och den båten som man ligger i kollisionskurs är den som enligt sjövägsreglerna är väjningsskyldig skall man behålla kurs (och om möjligt) fart. Hur den som är väjningskyldig har tänkt att agera kan ju inte jag avgöra. Man tar ju dessutom för givet att den som är väjningsskyldig väjer. Om man ändå gör nåt, skall man göra det mycket distinkt, så att din manöver absolut inte kan missförstås. Nu var det du som satte ett mått på den röda cirkel. Jag skrev; "När vi passerade min gräns mellan gul och röd zoon girade jag en aning SB så att jag passerade den andra båten på knappt en meter från hans akterspegel." Hur långt det var i båtlängder har jag ingen aning om, men jag var ju rädd om den båten vi seglade. Det visade sig ju också att den andre seglaren inte över huvud taget inte hade haft för avsikt att väja. Det finns ju en annan regel som många håller styvt på; "Störst går först" Självklart vet jag inte hur det var i din situation, det försökte jag inte heller framställa det som. Jag hade däremot inte valt att gå "knappt en meter" bakom en väjningsskyldig båts akterspegel med risk för att egen rigg (gissningsvis - var inte där vet självklar inte säkert) kan komma otäckt nära. Just med den poängen att eftersom den väjningsskyldige inte väjt kan ju det bero på en massa orsaker, kanske skepparn sitter på dass och en total novis bakom rodret blir överraskad av dig och gör en panikmanöver i sista sekund, t.ex. tok-faller så att riggarna krokar i varandra. Jag är möjligen feg eller dum, men jag tänker i större marginaler - särskilt när omgivningen gör fel. Jag tror det är en vana sedan tiden som yrkeschaufför. Skall väl tillägga att i situationer där omgivningen gör rätt vägar jag ha mindre marginaler eftersom jag bedömer dessa situationer som mer förutsägbara. Det var det ena. Det andra är att jag inte hade valt att vara spydig elak och sarkastisk. Det var dessa två saker jag avsåg med att man kan se olika på situationen. Men du gjorde väl säkert rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2015 Den gula sektorn är det området där väjningreglerna gäller dvs det finns en "Risk för kollision" enl regel 7. I den grön gäller inte väjningreglerna. I den röda sektorn är risken så stor för kollision att kan göra vad som helst för att undvika detta. Det händer att fartyg gör en kursändring på ett stort avstånd. Om de väjer eller bara ändrar kurs för att de tänker gå någon annan väg kan vara svårt att avgöra. Tex man möter en segelbåt som ska väja för mig. Jag ser att han ändrar sin kurs, fine tänker jag. Men han har bara ändrat kurs för att få bättre vind, i själva verket har han inte sett mig! Illustrationen är bara till för att man ska tänka på i vilken sektor är jag, den kan aldrig bli en instruktion till hur man ska väja, det är mer eller mindre omöjligt. Crockcroft-Lameijer diagrammet är något helt annat radarn ger exakta avstånd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 September , 2015 Självklart vet jag inte hur det var i din situation, det försökte jag inte heller framställa det som. Jag hade däremot inte valt att gå "knappt en meter" bakom en väjningsskyldig båts akterspegel med risk för att egen rigg (gissningsvis - var inte där vet självklar inte säkert) kan komma otäckt nära. Just med den poängen att eftersom den väjningsskyldige inte väjt kan ju det bero på en massa orsaker, kanske skepparn sitter på dass och en total novis bakom rodret blir överraskad av dig och gör en panikmanöver i sista sekund, t.ex. tok-faller så att riggarna krokar i varandra. Jag är möjligen feg eller dum, men jag tänker i större marginaler - särskilt när omgivningen gör fel. Jag tror det är en vana sedan tiden som yrkeschaufför. Skall väl tillägga att i situationer där omgivningen gör rätt vägar jag ha mindre marginaler eftersom jag bedömer dessa situationer som mer förutsägbara. Det var det ena. Det andra är att jag inte hade valt att vara spydig elak och sarkastisk. Det var dessa två saker jag avsåg med att man kan se olika på situationen. Men du gjorde väl säkert rätt. Om man gör rätt eller fel - det är ju frågan Jag anser ju att jag hade full koll på läget hela tiden. Eftersom den betydligt större båten inte väjde, var jag tvungen att göra det till sist för att inte bli påseglad. Det är ju i det ögonblicket som den röda zoonen inträffar. Nu tror jag dessutom inte killen som satt till rors var orutinerad novis. Men man kanske lite yngre än jag. Fast man kan ju va novis ändå. Det kan tom va så att han över huvud taget inte hade sett oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 September , 2015 Om man gör rätt eller fel - det är ju frågan Jag anser ju att jag hade full koll på läget hela tiden. Eftersom den betydligt större båten inte väjde, var jag tvungen att göra det till sist för att inte bli påseglad. Det är ju i det ögonblicket som den röda zoonen inträffar. Nu tror jag dessutom inte killen som satt till rors var orutinerad novis. Men man kanske lite yngre än jag. Fast man kan ju va novis ändå. Det kan tom va så att han över huvud taget inte hade sett oss. Det låter kanske inte så snyggt men det är nog helt ok, inget hände ju. Regel 17b: "Finner det fartyg som skall hålla kurs och fart, att det, av vad orsak som helst, kommit så nära det andra fartyget, att kollision ej kan undvikas enbart genom åtgärd av det fartyg som är skyldigt att hålla undan, skall det förstnämnda fartyget vidta sådana åtgärder som bäst kan tjäna till att undgå kollision." Eller hur, en meter räckte, det blev ingen kollision och den andra båten kanske lär sig att något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 September , 2015 Den gula sektorn är det området där väjningreglerna gäller dvs det finns en "Risk för kollision" enl regel 7. I den grön gäller inte väjningreglerna. I den röda sektorn är risken så stor för kollision att kan göra vad som helst för att undvika detta. Det händer att fartyg gör en kursändring på ett stort avstånd. Om de väjer eller bara ändrar kurs för att de tänker gå någon annan väg kan vara svårt att avgöra. Tex man möter en segelbåt som ska väja för mig. Jag ser att han ändrar sin kurs, fine tänker jag. Men han har bara ändrat kurs för att få bättre vind, i själva verket har han inte sett mig! Illustrationen är bara till för att man ska tänka på i vilken sektor är jag, den kan aldrig bli en instruktion till hur man ska väja, det är mer eller mindre omöjligt. Crockcroft-Lameijer diagrammet är något helt annat radarn ger exakta avstånd. Jag är fortfarande nyfiken på en förklaring angående när det är förtidigt att väja. Vad jag kommer ihåg från sjöbefälsskolan skulle man väja i god tid och med en tydlig manöver. Att rent generellt skriva att man bara får väja i det gula området tror jag inte du har några belägg för! Som jag ser det kan det aldrig bli förtidigt att väja. Skulle det vara så illa att "motparten" inte observerar manövern, ja va då, vi kommer inte att komma in i "röd"cirkel tillsammans. Jag är tillockmed orolig att cirklarna kan ställa till det för ovana båtförare, vilket jag förstått att du utbildar, då cirklarnas storlek avgörs av förarna på båtarna som är inblandade i väjningssituationen, och då per automatik kommer att bli olika stora, en kommer att bedöma att han är i "gul" cirkel, nästa att han är i "grön" och efter "din" modell " gör vad han vill". Änn värre kan det bli när en kommer in i "röd cirkel". Kanske var det en av dina gamla elever jag väjde för i veckan på Hallanskusten, han bedömde säkert att han var i "grönt" område eftersom han inte gjorde något, och jag bedömde det som "rött" enligt ditt sätt att se på saken, jag hade kanske 200 meter till piren där jag skulle in, motparten passerar framför mig och lägger kursen mot som jag bedömmer det nästa hamn söder ut. Hade han ändrat sin kurs en grad vid ett tidigare tillfälle skulle det aldrig uppstått någon situation med risk för sammanstötning. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 5 September , 2015 Grekisk väjningsplikt. Den som har mest att förlora på en kollission väjer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 5 September , 2015 He he... Sedan man införde båtskatt i Grekland 2013 finns där inte något att väja för längre. Inga båtar existerar (officiellt i alla fall). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 6 September , 2015 Har aldrig sett illustrationen tidigare tack och lov. Förstår inte vad den förväntas visa heller? Kanske den funkar mellan två likartade fartyg i öppen sjö? Min röda sektor är till att börja med inte cirkelformad ens i öppen sjö. Spelar väl ingen roll om någon passerar nära akter om egentligen? I en skärgårdsled formas den röda sektorn efter "point of no return". Ofta kan ju även risk för kollision vara att föredra framför att sätta till exempel en tankbåt på grund. Sjövägsregeln gäller fartyg i sikte av varandra. Ingenting annat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser