Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
fredriklindell

Pris och förhandling

Rekommendera Poster

Vi letar segelbåt, relativt ny och av känt märke men ingen värsting.

Hur fungerar båtmarknaden med prisförhandling, exvis i utannonserat pris för en ny båt eller begagnad båt (både privat och hos broker).

Den bilmarknad jag själv känner bättre har en prutmån på uppemot 10 % på en ny bil (från bruttopris ink all utrustning). Begagnad på Blocket råder väl ungefär samma prutmån. Men båtmarknaden har jag ingen uppfattning om. Har köpt en begagnad motorbåt med viss rabatt på utannonserat pris samt leverans. Men det utgör knappast ngt användbart statistiskt underlag.

Är det 10 % eller ngt annat?

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den perfekta av världar, så kan man säkert ha en fix prutmån. Men så riktigt funkar det inte. Båtar är lite svårare än bilar, bilar blir åtminstone testad och teknisk godkänt regelbundet. Jo äldre båt desto svårare att ge ett korrekt värde. Båtar är allmänt ett svart hål där man kan och får slänga en in en massa Cash. Så inköpspriset i den sammanhangen är över tid underordnad..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt pris är vad Du tycker båten är värd. Ser man till alla röda pilar på annonserna på Blocket så finns det prutmån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns definitivt prutmån. Speciellt på större och äldre båtar av "okänt" märke. Många säljare har fortfarande inte hängt med i den massiva prisnedgången de senaste 5 åren. (Jag sålde en Albin Express för 8 år sedan för 105.000, såg en likadan på Blocket igår för 29.000!)

Om du inte absolut måste ha en "märkesbåt" och kan tänka dig något som är äldre än 20-25 år i bruksskick så behöver du inte betala mycket, kanske inget. Fina, populära båtar med bytta motorer är dock en annan historia - den senaste jag köpte var vi tre som ville ha och priset slutade på 5% under utrop på Blocket. Den jag sålde samtidigt behövde jag bli av med snabbt så den släppte jag för 20% under utsatt pris (såldes på 3 dgr...).

Gillar vad tidigare inlägg sa - båten är värd vad du vill betala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är införstådd med skillnad i värde och pris (enligt Warren Buffet valuen s what you get price is what you pay). Men givet att man är intresserad av en båt "värdemässigt", även till utropspris, så skall man inte betala mer än nödvändigt. Det är den frågeställningen jag klurar på. Alltså dimensionen pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratar vi nu båt av större modell som måste beställas så är det ofta bra rabatter vid beställning på hösten. Vid senare beställning är det enligt min erfarenhet 0 eller några få % rabatt som gäller.

Vid begköp är det en viss skillnad om det är en vanlig modell som det finns många till salu av eller om man siktat in sig på en modell som det bara finns enstaka av och som t ex även är rätt attraktiv. Allt beror ju på hur angelägen säljaren är av att bli av med båten (många som inte är jätteangelägna om att sälja ligger ute med höga priser och testar lite om någon vill köpa dyrt). Samt hur angelägen du är av att köpa just den modellen/exemplaret. Vill du ha  t ex en HR 372 med en viss motor och grön klädsel i salongen och en Garmin 5080 och inget annat.. då kanske det bara finns en båt att välja på och inte 100 som i bilvärlden.. kanske dåligt exempel, men iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden mellan båtar och bilar är väl att för bilar finns riktpriser på begagnat. Beg. båtar känns mer som en "hästhandlarbransch". Det har ju gjorts några försök att online lista priser som betalts för olika beg. båtar men statistiken känns tunn och skick/utrustning är svår att ta hänsyn till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bevakar några modeller (av nyfikenhet bara). Märkesbåtar från 70/80-talet. På ett år har priserna fallit med runt 25%. Kommer det att fortsätta så? En bekant tittade på en båt förra året, säljaren kunde inte tänka sig att pruta ens 10% trots att den låg ut flera månader. Nu ligger samma båt ute men med 25% lägre pris.

I år verkar många ha trott att det skulle bli en fin sommar och med höga priser. Så blev det inte, under augusti verkar priserna ha fallit rejält och ändå säljs få båtar!

Jag tycker man ska fundera över hur mycket man ska betala och vad man då kräver. Sen kan man minska priset med kostnaden för det man saknar.

Det enda viktiga är att man känner sig nöjd när man köpt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

70/80 tals båtarna kommer nog fortsätta nedåt sakta men säkert. vi talar ändå om 25-45 år gamla båtar. Är det inte redan gjort så är det snart dags med motorbyte, byta elsystem mm. Det är en bekräftad sanning att majoriteten av de som kommer in i båtlivet idag inte är intresserade av sådant jobb. Undantag finns såklart, men de som vill mecka är betydligt färre nuförtiden.

När nybåtsförsäljningen minskat så har ändå efterfrågan på service, vinterförvaring o dyl ökat markant. Man vill åka båt när det passar och inte ägna flera helger på höst/vinter/vår åt båten. Denna omsvängning förbättrar inte direkt läget för äldre båtar på marknaden. Vad jag förstått så bekräftas även den delen av att priserna på fräscha båtar med rätt motorer som är max 10 år gamla inte alls sjunkit lika mycket på sistone. där finns det ett större intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lustiga är att äldre båtar även med ett par år gamla motorer är billiga. Men folk vill ha det bekymmersfritt. Jag tror de tänker "bil".

Bra om man kan tänka sig en äldre båt med en nyare maskin. Kvaliteten på skrov och inredning var hög, tjockt plast mm. Man får en båt som kommer att hålla längre än de flesta här till löjligt lågt pris. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...