jsbtango 23 Postad 1 September , 2015 Ang. en husbåt i Stockholm , underbart att han orkar stå emot dom som "vet och kan" Domstolen - friad eller fälld?Finns på Svtplay 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 1 September , 2015 Nu är han ju friad och troligen glad. Han vet ju dock att han begått brott genom att ankra med en husbåt olovligen. Hur skulle det se ut om alla åkte omkring med flytande kåkar och blev långliggare där de kände för? Jag ställer mig gärna på den lille mannens sida men det den här gubben håller på mig är inte rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 1 September , 2015 Nu är han ju friad och troligen glad. Han vet ju dock att han begått brott genom att ankra med en husbåt olovligen. Hur skulle det se ut om alla åkte omkring med flytande kåkar och blev långliggare där de kände för? Jag ställer mig gärna på den lille mannens sida men det den här gubben håller på mig är inte rätt. Ni har uppenbart mera kunskap en mig, som bara har sett det som visades på TV. Då har Åklagaren tydligt visat en dålig kompetens att få fram sakliga bevis till en fällande dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 1 September , 2015 (redigerade) Nu är han ju friad och troligen glad. Han vet ju dock att han begått brott genom att ankra med en husbåt olovligen. Hur skulle det se ut om alla åkte omkring med flytande kåkar och blev långliggare där de kände för? Jag ställer mig gärna på den lille mannens sida men det den här gubben håller på mig är inte rätt. Ni har uppenbart mera kunskap en mig, som bara har sett det som visades på TV. Då har Åklagaren tydligtvisat en dålig kompetens att få fram sakliga bevis till en fällande dom. Jag skriver att HAN vet att han begått ett brott. Att åklagaren hade för dåligt på fötterna är också helt uppenbart då hovrätten ändrade domen. Att inte bli dömd för ett brott är inte samma sak som att vara oskyldig till brottet. Redigerad 1 September , 2015 av sigge_1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 2 September , 2015 De hade likväl kunna driva det som ett brott mot strandskyddslagen eller ett svartbygge enligt plan- och bygglagen. Hade ju varit betydligt lättare. Sen vid varje enskilt ställe där han legat längre än en "normal semesterperiod" så kan de förbjuda honom från att göra samma sak igen med hot om vite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 2 September , 2015 Svartbygge?? Det är ju en båt som inte står fast. Vem bestämmer vad En normal semesterperiod är. Och vem säger att man bara får ankra en semesterperiod. Sen har han varit ute på turer också, så han har ju flyttat sig. Liksom vissa parkerar om bilen efter 7 dygn, tar en repa så ventilerna ändrat läge. Tror man kan säga att han hade rätt då han fick rätt i hovrätten. Sen förstår jagm svenska avundsjukan då "nisse" har betalt 20 miljoner för sin strandtomt 5 mil utanför stan. Stark jobbat. Ö-laget vann över A-laget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 2 September , 2015 För det första kan man väl knappast kalla farkosten för fritidsbåt? För det andra är det hans hem, inte hans fritidshus. För det tredje var säkert hovrättsdomen korrekt med tanke på vad han var åtalad för. Det förändrar ju dock inte saken. Killen gör fel. Hade det varit lagligt det han gör och man fått lägga en flytande villa vart som helst så hade jag köpt ett flytande hus DIREKT och aldrig bott någonannanstans. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 2 September , 2015 För det första kan man väl knappast kalla farkosten för fritidsbåt? För det andra är det hans hem, inte hans fritidshus. För det tredje var säkert hovrättsdomen korrekt med tanke på vad han var åtalad för. Det förändrar ju dock inte saken. Killen gör fel. Hade det varit lagligt det han gör och man fått lägga en flytande villa vart som helst så hade jag köpt ett flytande hus DIREKT och aldrig bott någonannanstans. Oroa dig inte. Köp en skuta och skaffa kajplats, du är i gott sällskap. Om det är OK för landets miljöminister så är det OK för dig också. Miljöministerns skuta är ute på resor vid semestertid också sägs det, och förtöjer lite varstans då med. https://www.flashback.org/p50630525 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 3 September , 2015 Svartbygge?? Det är ju en båt som inte står fast. Vem bestämmer vad En normal semesterperiod är. Och vem säger att man bara får ankra en semesterperiod. Sen har han varit ute på turer också, så han har ju flyttat sig. Liksom vissa parkerar om bilen efter 7 dygn, tar en repa så ventilerna ändrat läge. Tror man kan säga att han hade rätt då han fick rätt i hovrätten. Sen förstår jagm svenska avundsjukan då "nisse" har betalt 20 miljoner för sin strandtomt 5 mil utanför stan. Stark jobbat. Ö-laget vann över A-laget Enkelt Tugge. Rättsinstansen har lämnat prejudikat och rättspraxis på vad som är en normal semesterperiod. Det är bara att gilla läget och ingenting du kan argumentera mot. Minst jag rätt är det en ca 8 veckor. Du kan dra parallellerna till vad som gäller för husvagnar. En husvagn som står på din tomt är inget svartbygge, men om du använder den som bostad under en längre period än en normal semesterperiod så är den juridiskt att betrakta som en byggnad med bostad i och bostäder kräver bygglov. Du kan läsa mer om det i t ex. boverkets boken om lov, tillsyn och kontroll sida 17: http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2004/boken_om_lov_tillsyn_och_kontroll.pdf husvagn som står uppställd på sammaställe under en längre tid än en normal semester och används för bostadsändamål är således att betrakta som en byggnad för vilken bygglov krävs. Rättsfall finns hänvisade. Enliga plan- och bygglagen är en byggnader definierad enligt följande: En varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den. Alltså är hans hus en byggnad även om det flyter. Står han på samma ställe längre än en semesterperiod så kräver den bygglov. Simpelt. Också brott mot strandskyddslagen i många fall om det inte finns en detaljplan som upphävt det på platsen. Kommunen försöker dock här driva frågan utifrån fastighetsbestämmelser, typ jordabalken, vilket kan tyckas vara onödigt komplicerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 3 September , 2015 Jag såg programmet igår och jag kunde verkligen bli lika glad som killen när HD sagt sitt. Därmed tycker jag att vi också sagt vårt. Låt killen förbli glad och ta hand om de verkliga problemen i livet. Med HD-beslutet känns det som om det finns hopp för mänskligheten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 3 September , 2015 Nu är han ju friad och troligen glad. Han vet ju dock att han begått brott genom att ankra med en husbåt olovligen. Hur skulle det se ut om alla åkte omkring med flytande kåkar och blev långliggare där de kände för? Jag ställer mig gärna på den lille mannens sida men det den här gubben håller på mig är inte rätt. Ni har uppenbart mera kunskap en mig, som bara har sett det som visades på TV. Då har Åklagaren tydligtvisat en dålig kompetens att få fram sakliga bevis till en fällande dom. Jag skriver att HAN vet att han begått ett brott. Att åklagaren hade för dåligt på fötterna är också helt uppenbart då hovrätten ändrade domen. Att inte bli dömd för ett brott är inte samma sak som att vara oskyldig till brottet. Jo det är just vad det är! En vanlig formulering i brottmål är "brott kan ej styrkas", det betyder just att en person - av någon anledning - inte kan ställas till svars för ett brott även om handlingen i sig är styrkt. Sedan kan vi moraliskt och personligt ha en annan syn på hur det borde vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 September , 2015 Åklagaren hade nog inte "för dåligt på fötterna", han vann ju i TR dessutom. Fallet handlar om det är "egenmäktigt förfarande" att förtöja vid något som saknar ägare. Det var därför HR tog upp fallet. Utfallet är intressant, hittar man en dykdalb eller kanske t o m en brygga utan ägare så kan man lugnt förtöja där. Man kan tycka det var kul för killen men orättvist mot alla som får betala för att ha sin båt liggande. Sen störde det mig att de pratar om "dyk-dalber" vilket kan verka som det har något med dykning att göra vilket det inte har. Ordet kommer av Duc d'Albe dvs Hertigen av Alba. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 4 September , 2015 Uttrycket "bara för att någon får det lite bättre betyder inte att jag får det sämre" känns väldigt applicerbart. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 4 September , 2015 Uttrycket "bara för att någon får det lite bättre betyder inte att jag får det sämre" känns väldigt applicerbart. Vilket är lätt att säga till dess ett gäng båtar ankrar utanför ens egen brygga eller strandtomt (man betalat dyrt för?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 4 September , 2015 (redigerade) HD har sagt sitt. Allt annat är kontraproduktivt och jävligt gnälligt. Gå vidare nu! Redigerad 4 September , 2015 av MaxSchmeling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 Oktober , 2015 Nu är han ju friad och troligen glad. Han vet ju dock att han begått brott genom att ankra med en husbåt olovligen. Hur skulle det se ut om alla åkte omkring med flytande kåkar och blev långliggare där de kände för? Jag ställer mig gärna på den lille mannens sida men det den här gubben håller på mig är inte rätt. "Tänk om alla skulle" ...en av dom fånigaste förklaringarna, top 10 i allafall ungefär som "tänk om det skulle bli krig", då förstår du väl att alla ska ha uppkavlat eller nedkavlat.. Om alla skulle, göra så som jag gör när jag får den kommentaren... Ja då skulle jag förmodligen inte.. eftersom det förmodligen är just därför, att ingen annan, jag gör just det just då.... Kanske lyckas vrida tråden lite =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 26 Oktober , 2015 Ja låt oss vrida tråden så att verkligheten överträffar dikten men var beredd på att det kommer att bli ett sjuhelvetes liv. Detta stör mig inte det minsta, helt förvissad om att vi väljer att sila mygg men svälja elefanter. Den svenska modellen är helig men skit samma. Nu kör vi! Han begick enligt en och annan ett brott och detta brott skulle rendera långa förläggningar i både tingsrätt och HD. Staten fick kostnader och allt ställdes på sin spets. Det gäller att hålla rätt för rätt och fel för fel. Tänk om alla skulle ankra där de vill. Hur skulle vårt samhälle se ut och inte bara det; tänk som många som skulle vilja ankra precis där de vill... Våra gränser är öppna och samhället är på väg mot kortslutning men att få ankra där man vill... Ånej, någon jävla ordning får det ju vara! Sedan denna händelse befinner vi oss i ett fritt fall. Samhället håller på att dra på sig kostnader som kommer att få oerhörda konsekvenser och dagligen får vi veta att vi är på väg över kanten. Praktiskt och ekonomiskt. Ungdomarna har inga jobb och inga lägenheter och nu hamnar de i strykklass och drömmen kommer allt längre bort. Vi skall rädda så många som möjligt, sa man, men nu håller man på att få totalt hjärnsläpp. Ni som såg Agenda igår med den patetiska Löfven måste nog ha svårt att hålla sig för skratt. Är man politiskt intresserad och intresserad över statens kostnader så inser man att livbåten som styrs av denna S-regering håller på att sjunka och men försöker nu febrilt att få ihop det utan att totalt tappa ansiktet. Statens måste låna mer och satsningar kommer att fördröjas och försenas och permanenta behovsbesparingar kablas ut. Livbåten är på väg att sjunka och övriga EU vrider sig av glädje över att det finns ett så dumt land som Sverige som helt släppt sina gränser så till den milda grad att andra länder slipper. Nu får Löfven panik och Agenda igår var verkligen ett bevis på hur illa det kan gå i mellanmjölkens land. Nej, jag är INTE emot asylinvandring men jag är emot politisk dumhet där kostnaderna skenar och regeringen får panik. Jo, jag har mina kontakter inom bl a Migrationsverket och tro mig; läget är kaos och kostnaderna rusar. Polisen meddelar idag att deras kostnader rusar och att man nu också måste prioritera bort sin huvudsakliga uppgift. Herregud; är detta ett skämt? Förbli naiv, kalla mig rasist men håll i minnet; hur fan skulle det se ut om alla kunde ankra sin båt precis var de skulle vilja... Titanics livbåtar undvek att ro tillbaka för en styrman som insåg att den skulle sjunka om alla fick en möjlighet att ta sig ombord. Så, sug på den twisten om vad som är viktigt då det gäller att med stora kostnader förhindra någon att ankra där man vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 27 Oktober , 2015 (redigerade) Åklagaren hade nog inte "för dåligt på fötterna", han vann ju i TR dessutom. Fallet handlar om det är "egenmäktigt förfarande" att förtöja vid något som saknar ägare. Det var därför HR tog upp fallet. Utfallet är intressant, hittar man en dykdalb eller kanske t o m en brygga utan ägare så kan man lugnt förtöja där. Man kan tycka det var kul för killen men orättvist mot alla som får betala för att ha sin båt liggande. Sen störde det mig att de pratar om "dyk-dalber" vilket kan verka som det har något med dykning att göra vilket det inte har. Ordet kommer av Duc d'Albe dvs Hertigen av Alba. Nu är ju visserligen härkomsten av ordet dykdalb viss mån omtvistad, men den tolkningen som du anger kanske inte helt orimlig. Finns det dykdalber som inte har nån ägare!? Dom måste ju va byggda av nån!? och av någon anledning. Hade, vid ett tillfälle, med mig en afrikansk man i båten. Mannen var inte speciellt framstående när det gällde att tala det svenska språket. Försökte lära honom några av de mest betydelsefulla orden. När vi gick genom Sotekanalen blev det just ordet "Dykdalb" som stod i fokus. Det finns ju ganska många sådana i kanalen - som åskådning. I länken nedan, en av dem. http://4.bp.blogspot.com/-VfW0tnXZH2A/VH9Tj7LsUGI/AAAAAAAAEsQ/bKQgP_KHZOE/s1600/IMG_6465%2B1.jpg Han hade en viss humor. När jag träffade honom - säkert ett halvår senare - kunde han fortfarande ordet "Dykdalb" och visste vad det betydde. Redigerad 27 Oktober , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Oktober , 2015 Svartbygge?? Det är ju en båt som inte står fast. Vem bestämmer vad En normal semesterperiod är. Och vem säger att man bara får ankra en semesterperiod. Sen har han varit ute på turer också, så han har ju flyttat sig. Liksom vissa parkerar om bilen efter 7 dygn, tar en repa så ventilerna ändrat läge. Tror man kan säga att han hade rätt då han fick rätt i hovrätten. Sen förstår jagm svenska avundsjukan då "nisse" har betalt 20 miljoner för sin strandtomt 5 mil utanför stan. Stark jobbat. Ö-laget vann över A-laget Enkelt Tugge. Rättsinstansen har lämnat prejudikat och rättspraxis på vad som är en normal semesterperiod. Det är bara att gilla läget och ingenting du kan argumentera mot. Minst jag rätt är det en ca 8 veckor. Du kan dra parallellerna till vad som gäller för husvagnar. En husvagn som står på din tomt är inget svartbygge, men om du använder den som bostad under en längre period än en normal semesterperiod så är den juridiskt att betrakta som en byggnad med bostad i och bostäder kräver bygglov. Du kan läsa mer om det i t ex. boverkets boken om lov, tillsyn och kontroll sida 17: http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2004/boken_om_lov_tillsyn_och_kontroll.pdf husvagn som står uppställd på sammaställe under en längre tid än en normal semester och används för bostadsändamål är således att betrakta som en byggnad för vilken bygglov krävs. Rättsfall finns hänvisade. Enliga plan- och bygglagen är en byggnader definierad enligt följande: En varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den. Alltså är hans hus en byggnad även om det flyter. Står han på samma ställe längre än en semesterperiod så kräver den bygglov. Simpelt. Också brott mot strandskyddslagen i många fall om det inte finns en detaljplan som upphävt det på platsen. Kommunen försöker dock här driva frågan utifrån fastighetsbestämmelser, typ jordabalken, vilket kan tyckas vara onödigt komplicerat. What a f is en "normal" semester?? lagen säger väl att du har rätt till 5 veckor men det finns väl egentligen inget tak??? HAr du råd och lust så kan du väl ha hur lång semester du vill? "normal"... fråga en japan, so "gör" europa på 3,5 dgr, hur han skulle palla att ha semester i två veckor. Jag var ledig nästan ett år och reste runt i asien, hade planerat ev. australien, mm. men hann inte.. HAde hur lätt som helst "drivit runt" (haft normal semester) i ett par år till om inte mitt resesällskap haft endast ett år tjänstledigt. Sen 14-15 år tillbaka är min "normala" semester, eller ledighet... 15 veckor om man räknar bort helgledigheter... visserligen är 9 veckor tjänstledighet. Nu tar jag ju inte ofta allt på en gång utan en vecka då och då.. men i princip 15-17 veckor är helt normalt för mej eftersom jag haft det så länge. Man utgår väl från den som har sin normala semester, när RÄTT SKA VARA RÄTT och REGLER ÄR REGLER eller????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser