Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
Modesty77

takluckan läcker på min Magnifik midget

Rekommendera Poster

Hej

Takluckan läcker på min Magnifik midget. Hoppas att det är tätningslist som måste bytas! Nån som vet vilken tätninglist som passar och var jag kan köpa den?

Stort tack i förväg!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, en tanke bara, jag hade oxå läckage i min skylight på min Sunwind 26, det visade sig att det inte var tätningslisten mellan skrov och lucka utan den lilla kork (!?) listen som höll glaset i luckan, jag tätade denna med vanlig våtrumsfog och problemet försvann!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte rör ihop det så är luckan på ena midget modellen känd för att läcka. Kanske bara å dra på sig tänkarmössan å fnula till nåt som funkar bättre än original. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, en tanke bara, jag hade oxå läckage i min skylight på min Sunwind 26, det visade sig att det inte var tätningslisten mellan skrov och lucka utan den lilla kork (!?) listen som höll glaset i luckan, jag tätade denna med vanlig våtrumsfog och problemet försvann!

Samma här, dock ingen korklist. Passade på att byta glaset och för att få bort det var jag tvungen att ta bort hela luckan från båten, väldigt inbrottssäkert. Satt som berget i däcket, men ett arrangemang med domkraft löste det även om däcket sviktade betänkligt. Lade en sträng våtrumssilikon på utsidan av luckan och det håller tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du blev autocorrectad? Förlusten? det kan ha varit sikaflex jag använde när jag tätade den lilla listen mellan glas och lucka, någon form av fogmassa som tål vatten :) Det är värt att testa iaf!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe! Ja jag blev autocorrectad! Jag undrade om jag kunde sätta Sikaflex istället för tätningslist?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd ms-polymer, vilket fabrikat som helst. Sika 291 är pu... sämre elastisk beständighet, sämre uv beständighet, "giftig" pga isocyanat.

om det måste vara just "sika" så har dom med säkerhet även ms-polymerer, annars finns många potenta fabrikat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...