Rutan2 0 Postad 1 September , 2015 Hej! Har en Storebro 340 Biscay (Fly) som jag ska vinterförvara på land. Min plan är att fälla targabågen och sedan köpa någon form av täckställning samt pressening. Min fråga är det någon här som har ett bra tips på ställning samt pressening som skulle fungera på min båt? Vill gärna ha en så smidig lösning som möjligt som inte blir allt för kostbar. Tacksam för tips! Tack på förhand! Mvh Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 1 September , 2015 Vilken mission! Vi täcker vår SRC31 och det är ett jobb som är dötrist men viktigt. Dock lägger vi alltid ett lager närmast båten av helt ny billig press för att inte riskera grus och skit att nöta under uppläggningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 1 September , 2015 Jag har en ställning från press o son,den drar jag över targan... Se bif ritning från press o son. Princess 380 press ställning.bmp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 1 September , 2015 Jag kom en gång på den mindre briljanta idén att köpa en högkvalitativ presenning på 10x6 meter... Gör inte det, om du inte är världsmästare i tyngdlyftning. Skaffa helle mindre presenningar och låt dem överlappa varandra. Jag har nu flera av Julas gröna presenningar, hyfsad kvalitet, men nu står min båt väldigt vindskyddad. Vidare har jag en NOA-ställning, som jag tycker funkar relativt bra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 September , 2015 Det finns ju inplastningsplast som man värmekrymper på som alternativ till ställningar och presenningar. http://plastkrympning.se/krympplastning-av-batar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rutan2 0 Postad 2 September , 2015 Tack alla för bra tips. En fråga till gällande presenning, hur bred tror ni den behöver vara 8m? Bör väl ha en total längd på 12m? Båten är 10,23m exlusive badbrygga samt peke samt 3,77m bred.. Kommer nog satsa på två bra PVC presenningar som överlappar. Tänkte också på det där med vikten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 38 Postad 3 September , 2015 Köpte Biltemas dyraste press. 650 gram varianten. 10x6 meter. Den är tung som bara den. Men på 2 pers så går det bra. Fördelen är att den ligger på plats, den rör sig inte, tack vare sin tyng. Vidare så har den inte släppt igenom någon vattendroppe! Håller nog längre än vad jag har båten. Nu har Biltema 180 gram press. Den har jag till styrpulpetbåt. Den har fått lite förslitningar efter 2 år, men håller bättre än väntat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 4 September , 2015 Tack alla för bra tips. En fråga till gällande presenning, hur bred tror ni den behöver vara 8m? Bör väl ha en total längd på 12m? Båten är 10,23m exlusive badbrygga samt peke samt 3,77m bred.. Kommer nog satsa på två bra PVC presenningar som överlappar. Tänkte också på det där med vikten. Det beror ju på hur högt över däck som takåsen ligger. Går säkert att räkna ut med Pythagoras sats.. Jag hade en sex meter bred presenning till en båt som är knappt tre meter bred, och kanten hamnade då i höjd med avbärarlisten. Under föregående vinter hade jag bara täckt doghouse och bakåt, lämnade fördäck och rufftaket otäckt. Men då står min båt intill en husfasad och väldigt vindskyddad. Den står också så att vatten rinner av bakåt längs däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser