Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
seglarfralla

Dubbla roder på ny segelbåt ....

Rekommendera Poster

Det kommer en del nya segelbåtar med dubbla roder bland annat dufour och elan mfl. Jag har läst att styrförmågan i låg fart i skall var mycket dålig med dubbla roder. 

Någon som har erfarenhet och kan dela med sig över hur illa är det ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl två skäl att ha dubbla roder? Eller tre om du räknar in mindre segelbåtar som vill ha en utbordare centrerad.

Dels så finns det de som vill kunna stå på köl och roder när tidvattnet drar sig tillbaka. Dels finns så breda båtar att ett roder får svårt att räcka till, att nå ner vid krängning.

Min egen erfarenhet är begränsad till några timmar, med två roder, i ganska frisk vind. Så jag kan inte svara på om det är ett problem i låga vindstyrkor. I den vind vi hade tyckte jag det var en klar fördel med två roder och skulle jag köpa den båten valde jag tveklöst två roder före ett roder (Jeanneau 379)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det verkar ont om erfarenheter så...

Jag kan tänka mig att manöverförmågan med motor blir sämre eftersom man inte kan styra propellerströmmen. Samtidigt kan jag tänka mig att egenskaperna vid backning blir bättre.

Vid segling har jag svårt att se att det skulle vara ett problem med två roder ens i låg fart, men det TS har hört talar ju mot detta.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har litet förstahandsinformation i ämnet dubbla roder:

Propellerströmmen passerar inte rodren, så det kan vara svårt att vända på en femöring från stillastående, en ny erfarenhet för mej.

Men en halv knop framåt räcker för att rodren tar, det är en vanesak.

När man seglar så ligger alltid minst ett roder djupt och ger bra grepp och bra känsla, rodren är i vårt fall förhållandevis grunda(2 x 0,7 meter) vilket minskar skaderisken vilket jag gillar också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Chansen eller risken att fastna i din egen eller grannens bojlina när du ska backa ut ökar väsentligt. Jag har sett det hända fler än en gång denna sommar. Det brukar ju inte vara några höga farter vid dessa manövrar så skadorna blir väl ringa om ens några, men så kul verkar det inte se ut när de sitter där på tvärsen mellan två andra båtar som helst inte vill bli repade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man råkar backa ut så att grannens bojlina ligger mot rodret så har man nog problem även med ETT roder, det sitter ofta en propeller innanför rodret...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...