Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
crabfish

Byta glykol i Mercruiser

Rekommendera Poster

Jag ska byta glykol i färskvattendelen i en Merceriser 4.3L, alltså den slutna kyldelen.

 

Hur många liter glykol behövs för detta?

 

Hittar inget direkt om det i handbok eller manual.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat något som anger nästan 20 liter glykol i slutna systemet.

Låter väldigt mycket men kanske är så.

 

Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du byta glykol? Om det är för att korrosionsskyddet avtar med åren så är det nys. Ett slutet system blir med tiden i det närmaste syrefritt och således behövs inget korrosionsskydd alls.  Jämför med värmesystemet i ett hus.  Förra året bytte jag en radiator som hade fått ett rosthål, den var från 1919.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrosionsskyddet avtar med tiden vilket kan demonstreras med åtskilliga trasiga bilar.

 

Eller menar du att det är en jättekonspiration att alla motortillverkare rekommenderar byte av kylarvätskan med ett visst intervall?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du byta glykol? Om det är för att korrosionsskyddet avtar med åren så är det nys. Ett slutet system blir med tiden i det närmaste syrefritt och således behövs inget korrosionsskydd alls.  Jämför med värmesystemet i ett hus.  Förra året bytte jag en radiator som hade fått ett rosthål, den var från 1919.

Intressant faktum.

 

I radiatorsystemen används vanligt vatten utan korrosionsskydd.

Då kan det ju inte vara det syftet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motortillverkare rekommenderar vissa saker är skumt.

Båten var inne för bälgbyte i år och kostade 18.000 kr (inkl växelvire samt strul)

De ska enligt tillverkaren bytas vart 5:e år och vissa servicefirmor tycker vart 4:e år är bäst för att undvika problem.

Mina var drygt 10 år och i perfekt skick. (byttes 2005 och nu 2015)

Suck.

 

Däremot hade hylsa för växelvire ärgat fast och fick borras bort. Aluminium och stål brukar ge problem i saltvatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 liter !!?? det är ingen lastbilsmotor :P   Har för mig runt 6 liter om det är halvsystem.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska byta glykol i färskvattendelen i en Merceriser 4.3L, alltså den slutna kyldelen.

 

Hur många liter glykol behövs för detta?

 

Hittar inget direkt om det i handbok eller manual.

 

Manualen säger 19 liter glykolmix i slutna delen (14.1 liter i sjövatten kretsen), 4.3 liter olje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och i hus som inte värms upp på vintern bör man blanda i glykol.... Båtar är normalt inte uppvärmda på vintern, det är skillnaden.

 

Sedan finns fler ämnen i glykol än korrosionsskydd. En grej som händer är att kokpunkten blir högre. Det är bra för annars riskerar man att förlora lite vatten när man kör. ( också en skillnad mot landbackens element, där blir sällan riktigt varmt, de har dessutom nästan alltid helt täta rör till elementen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt glykol i motorn.

Specen säger nästan 20 liter vilket jag köpte och hade med mig.

 

Fick ut ca 9 liter !!!

Lossade plugg på sidan av block (under limpan på motorns vänstra sida)

Lossade och tog bort påfyllnadslock till värmeväxlare

Lossade och tog bort luftningsnippel i termostathus

 

Men blev inte så mycket.

Då lossade jag högra grova slangen på vattenpumpen den som sitter mitt på motorn i fram.

Grov slang som jag ryckte loss från pumpen. 

Då kom lite till

Maximalt 9 liter.

Tippade båten framåt och bakåt för att luta motorn så mer skulle komma ut..

 

Skumt

Men stämmer bättre med egen uppskattning vad det borde vara i ett halvsystem. Limpor kyls ju med sjövatten så där finns inget sådant.

För att få in 20 liter borde man behöva fylla vevhus och cylindrar också. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart fyller man på sen? Måste man köra med motorn ett tag efteråt för att göra detta innan upptagning? Eller kan jag göra detta på land? Antar att det inte körs runt överallt då eller och blir luft?

 

Ska ta upp i övermorgon så börjar bli ont om tid. Kanske får göra det i vår när båten ligger i vattnet istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fyller som på en bil, dvs genom värmeväxlarens lock. Sedan måste du köra så termostaten öppnar för att få bort luften och sedan efterfylla.

Jag brukar ta bort termostaten och fylla upp motorn den vägen + att fylla värmeväxlaren. Lite omständigare och fodrar ny termostathus packning. Men blir väldigt lite att efterfylla och knappt någon luft som ska bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok låter besvärligt för den oinsatte. Skjuter nog upp det till nästa säsong igen och hoppas den klarar vintern. De enkla glykolmätarna kan man ju aldrig lita på känns det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte bytt glykol. Tänkte göra nytt försök i år...

 

Gelis skriver varmköra så att luften försvinner. Hur går detta till konkret? Ska jag hela tiden fylla på via värmeväxlarens lock? Stänga av motorn, fylla på? Starta igen, köra, stänga av, öppna lock, fylla på lite till? Man ska väl inte ens öppna locket när vätskan är varm?

 

Kan jag köra med luft i systemet ett tag alltså?

 

Eller kan jag fylla på via expansionskärlet istället och göra allt detta medan motorn går?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet nåt om detta. Om man vill skruva så lite som möjligt... Kom på att jag hade en Seloc-manual men inte står det nåt där inte!

 

Kan man efterfylla medans motorn går? Eller måste lockt va stängt? Såg en som gjorde så på sin bil.

 

Kan man inte bara efterfylla via expansionskärlet medan motorn går? Fylla så att det hela tiden finns bra med nivå där? Låter ju smidigt om det skulle funka. Luften kanske letar sig ut där med som är högsta punkt?

Redigerad av Pontus_pf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du fyllt på expansionskärlet startar du motorn, efter ett tag kommer nivån i expansionskärlet sjunka, då fyller du efter, när termostaten öppnat kan det sjunka ytterligare, då fyller du på så det kommer till maxnivån. Sedan brukar jag ta en tur och låta motorn få komma i arbets temp, kolla nivån är den ok så är allt klart. Finns ingen nivå efterfyller jag expansionskärlet till rätt nivå. Men akta dig om motorn är körd och varm, vänta lite låt den sjunka i temp öppna locket försiktigt du har nu ett övertryck i burken, öppnar du för fort kan kylarvätskan busa ur med högt tryck och du bränner dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infå då låter det lite hopfullt att man kan försöka.

 

Hur låter följande procedur?

1. Töm systemet enligt crabfish sätt tidigare i ämnet. Då får jag iaf ut hälften av vätskan. Har också läst i manualen annars att det är hela 19 liter.

2. Återanslut allt igen. Även luftningsnippeln som tydligen ska finnas vid termostathus?

3. Fyll så mycket det går i locket på värmeväxlaren. Stäng sedan lock.

4. Fyll upp expansionskärlet en bit.

5. Starta motorn och fyll vid behov på mer i expansionskärlet medan motorn är igång. (Locket på kärlet öppet hela tiden).

6. Förmodligen fyll på ännu mer när motorn blir så varm att termostaten öppnar.

7. Kontrollera efteråt att kylvätskan är på bra nivå i expansionskärlet både varm och kall.

 

klart?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Pontus_pf:

Tack för infå då låter det lite hopfullt att man kan försöka.

 

Hur låter följande procedur?

1. Töm systemet enligt crabfish sätt tidigare i ämnet. Då får jag iaf ut hälften av vätskan. Har också läst i manualen annars att det är hela 19 liter.

2. Återanslut allt igen. Även luftningsnippeln som tydligen ska finnas vid termostathus?

3. Fyll så mycket det går i locket på värmeväxlaren. Stäng sedan lock.

4. Fyll upp expansionskärlet en bit.

5. Starta motorn och fyll vid behov på mer i expansionskärlet medan motorn är igång. (Locket på kärlet öppet hela tiden).

6. Förmodligen fyll på ännu mer när motorn blir så varm att termostaten öppnar.

7. Kontrollera efteråt att kylvätskan är på bra nivå i expansionskärlet både varm och kall.

 

klart?

 

Blir kanon det där. 👍 

Har du tillgång till en färskvattenslang så kan du ju spola ur systemet också. 

Brukar kunna komma en hel del bös. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt kylarvätskan. Gick åt 12 liter åtminstone.

 

Någon plugg vid sidan av motorn hittade jag inte som crabfish skrev om, å andra sidan är det omöjligt att se nåt i det trånga utrymmet.

Jag lossade slangarna nere vid det som jag tror kallas limpor, på båda sidor av motorn. Slangarna kommer från termostathuset, den nedersta på varje sida. Sen lossade jag slangen mellan värmeväxlaren och det jag tror är en pump.

 

Sen vid påfyllning gick det mycket lättare än förväntat. Jag hällde långsamt i vid locket på värmeväxlaren och kunde fylla på allting direkt! Vätskan passerade alltså termostaten trots att den var helt kall. Luftnippeln på termostathuset var öppen hela tiden. När det var fullt hällde jag i expansionskärlet till ”kalla” nivån. Sen stängde jag luftnippeln, startade motor och öppnade luftnippeln då och då tills det bara kom vätska. Märkte att det gick ut lite luft ur expansionskärlets slang i början med. Sen klart. Om jag gjort rätt...

 

Att fylla allt från expansionskärlet försökte jag först men det går inte för öppningen från kärlet är jättelitet, mindre än slangen ut.

 

Luftningen i termostathuset luftade båda sidor så att säga, jag klämde lite på alla slangar jag hittade och det märktes hur det kom luft/vätska då.

 

Jag vet inte om det är normalt att man kan fylla hela systemet direkt? Det man läst innan är ju att termostaten måste bli varm först. Just detta moment var jag lite orolig för, angående hur fort termostaten öppnar om det bara är luft i kanalerna, men det behövde jag alltså inte fundera mer på sen. Min termostat funkar iaf för motortempen stannar jämt vid 60+ grader. Edit: Eller uppåt 70, minns ej nu.

 

Redigerad av Pontus_pf
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...