Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Nim26

Motorolja till Diesel

Rekommendera Poster

Det börjar bli dax nu igen att byta oljan och det har säkert skrivits om det tidigare här men orkar inte leta!

Jag skall ha 9L till min TAMD31 volvo penta och man vill ju ha en så bra som möjligt,

OCH billig :) men vågar inte bara ta den billigaste

Är det nån som har koll på vad som är prisvärt och inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol handlar jag mina oljor, tycker dom har hyggliga priser.

Jag brukar köpa stordunk och literpriset blir då bättre samt att det räcker till några byten.

Redigerad av jojjeblom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanlig mineralolja(diesel) 15W-40 passar fint till din motor

Tex den som nämns tidigare från Swedol

Att köpa en likvärdig olja från Penta är enbart att kasta pengarna i sjön

Redigerad av Capitan
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dom svaren.

Swedol ser lovande ut men på denna står det inget om turbo! men det kanske går ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag kan inte se att det står MARIN-Diesel någonstans på denna olja från Swedol!!

hoppas på fler inlägg om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag kan inte se att det står MARIN-Diesel någonstans på denna olja från Swedol!!

Varför skulle det göra det?

Täcker den in maskintillverkarens specefikation så är det ok.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Du behöver definitivt inte köpa olja som är märkt MARIN till Din motor. Den olja som t.ex. Swedol säljer i dunk är lika bra som de som säljs i småflaskor av VP. Dessutom kostar ju Swedol-oljan en bråkdel av VP-oljan.

Olja, filter och liknande förbrukningsvaror köper jag i parti på Swedol. Alla våra båtar som inte har utombordare har VP-motorer och ingen av dessa har under alla år uppvisat något som helst tecken på att krokna.

(Men jag kanske provar att göra affärer med Capitan någon gång...)  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Du behöver definitivt inte köpa olja som är märkt MARIN till Din motor. Den olja som t.ex. Swedol säljer i dunk är lika bra som de som säljs i småflaskor av VP. Dessutom kostar ju Swedol-oljan en bråkdel av VP-oljan.

Olja, filter och liknande förbrukningsvaror köper jag i parti på Swedol. Alla våra båtar som inte har utombordare har VP-motorer och ingen av dessa har under alla år uppvisat något som helst tecken på att krokna.

(Men jag kanske provar att göra affärer med Capitan någon gång...) :)

Om du som jag uppfattar det antyder att de grejer jag säljer skulle få motorer att "krokna" så är du ute på väldigt lågt vatten

Hoppas jag har fel men du får gärna förklara dig ifall det inte är förtal du sysslar med

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

(Men jag kanske provar att göra affärer med Capitan någon gång...) :)

Om du som jag uppfattar det antyder att de grejer jag säljer skulle få motorer att "krokna" så är du ute på väldigt lågt vatten

Hoppas jag har fel men du får gärna förklara dig ifall det inte är förtal du sysslar med

Capitan, läs mitt inlägg en gång till och läs inte in något som jag inte skriver.

Vi pratar om MARIN-oljor kontra Swedol-oljor. Jag nämner att jag köper oljor, filter m.m. på Swedol och att dessa fungerar bra. Var har jag nämnt Dig och Dina produkter i de meningarna?

Är det förtal att skriva att jag kanske köper dessa varor av Dig någongång?

Redigerad av Volvo_Penta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Agrol på Lantmännen/Granngården är ett prisvärt alternativ. Står inte Marin på den heller och då blir det billigare men inte sämre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar och jag har även varit i kontakt med swedol som hänvisade mig till OK/Q8 där dom bara bekräftade det ni redan sagt.

så billigt OCH helt ok olja gillar vi:)

Verkar som att det kan vara värt och kolla priser på allt det andra man skall ha med! kanske swedol har dom med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du ha filter, impeller anoder mm så kan jag rekomendera Martin Axelssons i strömstad, billig och leverans dan efter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du ha filter, impeller anoder mm så kan jag rekomendera Martin Axelssons i strömstad, billig och leverans dan efter

Kan du specifiera dig lite hur man hittar denna Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Axmarin.se
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Axmarin.se

Jag tackar för denna länk. Har nu varit inne och köpt diverse filter och anoder :) Ser fram mot att få göra servicen på hösten denna gång, istället för att stressa till våren :) :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag kör oljan från Swedol,man får 20l till nästan samma pris som för 5l volvopenta olja,

och den täcker vds3 som pentaoljan.

http://www.swedol.se/of-619506.html

Jag tackar för denna länk. Smyger in på Swedol på väg hem från jobbet idag, och köper en 20-litare :) :)

Detta och Ivan65´s länktips till axmarin.se var kanoners :) :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mailat till axmarin och frågat om dom kan plocka ihop det man behöver för en service och det var inga problem:) bara skriva vilken motor man har så plockar dom ihop det och skickar.

Vitsen med det kände jag var att det va lite bökigt att hitta det som passa just min motor medans dom kan sitt system mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, så slipper man att gissa och billigt dessutom!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag köpt OK/Q8 20L olja på swedol (vilken bra affär:))för 633kr ink moms. tack för tipsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter jag läst tråden så har ni fått en till att köpa Swedol`s olja. Tackar gör även jag för tipset. Har alltid köpt dyr VP-olja tidigare.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...