wicket 0 Postad 31 Augusti , 2015 Jag har precis skaffar en Ryds 510GT (97:a) Nu är frågan hur jag ska vinterförvara den. Skulle det kunna vara ett alternativ att bara dra över ett båtöverdrag från biltema http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Batoverdrag-2000033176/ och se till att lutningar etc gör att vatten och snö rinner av? Deras beskrivning säger ju "Skyddar mot solljus, smuts, regn, snö och fukt". Eller är de för klena? Finns andra nackdelar? (Hade tänkt slippa bygga jätte-bock att ha båten under. Blir sånt meck med att montera/demontera den varje vår, alternativt förvara en jättebock någonstans på sommaren (bor i villakvarter). Med vänlig hälsning Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
least 6 Postad 31 Augusti , 2015 Köp en A-ställning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wicket 0 Postad 31 Augusti , 2015 Ok, ja, ser att t.ex. mekonomen säljer för runt 3000:- Sen en press för 500kr till det. Men det är det enda rätta, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 31 Augusti , 2015 Ja du behöver något med lutning för att snö ska ramla av, annars finns risk att den går söner. Blötsnö blir tungt. Alternativt vara där och ta bort snön när det snöat. A-ställning är perfekt. Har en kollega som använda studsmattans ställning efter lite modifikation, den stod ju redan på tomten. Så vad man använder är lite upp till var och en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 31 Augusti , 2015 Är du hyffsat händig kan du spika ihop en A-ställning av lite 45x95-virke. Nackdelen är att den är svårare att förvara sommartid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 31 Augusti , 2015 Men om man tar ett sånt där biltema eller Julaöverdrag, lägger en planka eller nåt från rutan till aktern så borde ju det funka? Jag byggde en A-ställning i vintras, men det känns väldigt onödigt och bökigt om man inte ska vara i och meka under pressen,vilket jag iofs gjorde, men inte kommer att göra denna vinter. Jag kommer att göra som TS frågar + en planka eller nåt, möjligen en hink med ett durkslag sommarsalt under pressen. KIS (Keep It Simple) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 8 Postad 31 Augusti , 2015 Byggde först en A-ställning av virke men blev inte nöjd, tog även en massa plats.Köpte en täckställning (aluminiumrör) på blocket för ett bra pris. Klart mycket enklare hantering och tar ingen plats.2 pressar av enklare modell höll vatten och snö borta från båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 September , 2015 (redigerade) Aluställning som du fäster i räcket. Lätt att montera/demontera (även om du är ensam) och har du båten på vagn kan du flytta runt den på tomten utan att behöva riva täckningen. Jag har haft en NOA-ställning många år som är lätt att hitta reservdelar till eller komplettera med stöttor/fästen m.m. Som ovanstående skriver tar den liten plats när den inte används. Redigerad 1 September , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marling 2 Postad 2 September , 2015 Jag vet inte hur ett partytält klarar vintern men dom kan man få för en hyfsad peng och dessutom kan man röra sej runt båten under tak :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StaffanRW 0 Postad 4 September , 2015 Har haft ett sådant där överdrag från Jula och när jag tog av det på våren så hade jag 15cm med vatten i båten! Exakt hur det hade kommit in vet jag inte, men jag litar inte på denna typ av överdrag sen dess. Jag var där lite då och då och tog bort vatten/is som samlats ovanpå, men det räckte inte. De funkar säkert bra som täckning på sommaren när båten trailas och du har koll på den hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 4 September , 2015 (redigerade) Gjorde tre takstolar, ryggås och två stolpar av 45x45 virke för nån hundring. Står på däck. Monteras på nån minut med trallskruv och skruvdragare. Förvaras under verandan på sommaren. Har hållit i 20 år. Redigerad 4 September , 2015 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser