Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
odysseus65

Manövrering av Amigo.. Igen!

Rekommendera Poster

Häromdan när jag skulle ta mig tillbaks till min båtplats i stark vind upplevde jag återigen stora problem. Eftersom backverkan är minimal så går det ju inte att blåsa på hela vägen in för att bromsa sista metrarna. Alltså är det låg fart som gäller men trots fullt styrutslag på både motor å roder var scenariot, med i min värld den lätt overkliga känslan, att båten ändå styrde i motsatt riktning. Efter tre försök gav jag upp å backade in till änden på bryggan där jag hade möjlighet att säkra fören i en markeringsboj.

 

Tittar man på bilder av båten i profil så känns problemet logiskt. Kölen börjar en bit bak å båten är följdaktligen bara stadig i bakändan. Samtidigt har vi ett rätt smalt roder som försvinner in diagonalt under båten å får då minimal chans att påverka dels pga liten yta men även kortare avstånd (hävarm) till båtens rotationscentrum.

 

Detta ger mig två alternativ. Antingen flytta rodret bakåt å det enklast genom att vinkla ut nederdelen till att stå mera lodrätt ner, eller förlänga det smala rodret bakåt för både större styryta samt bättre hävstångseffekt.

 

Någon som hört talas om eller har erfarenhet av nån sådan lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... rodret räcker väl till på öppet vatten, så att ändra på det kan göra att du får problem. Medicinen är att lära sig manövrera båten, vilket påtalats tidigare. När det är kraftig sidvind tar jag hänsyn till avdriften, båten får gå på diagonalen ibland med nosen delvis mot vinden osv. Att låsa rodret och bara köra med motorn ökar manöverförmågan också.

 

Det är ju liksom inte som att köra in i parkeringsfickan med en bil, och ändrat roder kommer inte att påverka detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ligger med Y-bommar kan man spänna ett par tampar i kors längst in, då kan man kör in med bra fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-08-31 vid 11:25 skrev bhemac:

Om man ligger med Y-bommar kan man spänna ett par tampar i kors längst in, då kan man kör in med bra fart.

Man kan även om man har brygga och med akterstolpar ta två tampar från stolparna och utefter båtsidan, där stäven kommer drar man tamparna till en knut och sedan i kors upp till fästena på bryggan. blir samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för illustrationen Peter. Jag förstår vad du menar men det verkar väldigt svårt att få till det å även vanskligt att träna på. Du har glömt att rita ut de dyra båtarna som ligger bredvid.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-08-31 vid 11:49 skrev pseudonym:

 

  2015-08-31 vid 11:25 skrev bhemac:

Om man ligger med Y-bommar kan man spänna ett par tampar i kors längst in, då kan man kör in med bra fart.

Man kan även om man har brygga och med akterstolpar ta två tampar från stolparna och utefter båtsidan, där stäven kommer drar man tamparna till en knut och sedan i kors upp till fästena på bryggan. blir samma sak.

Hmm.. Låter himla bra faktiskt! Ett rejält fångstnät är vad jag behöver om jag ska ha en chans att komma in med styrfart.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-08-31 vid 11:51 skrev odysseus65:

Tack för illustrationen Peter. Jag förstår vad du menar men det verkar väldigt svårt att få till det å även vanskligt att träna på. Du har glömt att rita ut de dyra båtarna som ligger bredvid. ;)

 

Finns ingen annan väg. Bygga om båten kommer inte att hjälpa. Så fort du har en motor som sitter akter om rodret saknar du propellerström över rodret, och då får det sämre effekt - spelar ingen roll hur du bygger om hit eller dit. Bara öva... sedan har det kommit bra tips på hjälpmedel, men det är ändå lära sig att använda båten som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-08-31 vid 11:49 skrev pseudonym:

 

  2015-08-31 vid 11:25 skrev bhemac:

Om man ligger med Y-bommar kan man spänna ett par tampar i kors längst in, då kan man kör in med bra fart.

Man kan även om man har brygga och med akterstolpar ta två tampar från stolparna och utefter båtsidan, där stäven kommer drar man tamparna till en knut och sedan i kors upp till fästena på bryggan. blir samma sak.

 

 

Ja med stolpar blir det ännu bättre.

 

Jag hade en tillfällig plats med stolpar, jättebra. Men så en dag var båda båtarna på sidorna bort. De brukade spänna upp rejält tydligen för jag kom nästan inte ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du förstått hur "skovelverkan" fungerar? Om inte så kan det upplevas som att båten inte lyder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som har haft en Amigo 23. Han körda alltid med god fart in mot bryggan och hade precis som jag själv numera ett antal fendrar i bryggkanten som tog den värsta smällen.

Jag har en Viggen och brukar också numera komma in med ganska god fart för att just undvika att båten driver och blir mer eller mindre svårstyrd. Några fendrar gör att vare sig brygga eller båt tar skada när man dunsar (lite lätt till lite lagom) i bryggkanten. En gång när jag lade till lite väl hårt så klagade dock båtgrannarna som stod på bryggan och påpekade att de höll på att ramla av bryggan :-) Man ska inte ta i alltför häftigt, i alla fall inte om det står folk på bryggan

 

Gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-08-31 vid 17:08 skrev BSven:

Har du förstått hur "skovelverkan" fungerar? Om inte så kan det upplevas som att båten inte lyder.

Skovelverkan är marginell på utombordare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-08-31 vid 19:06 skrev Peter_K:

 

  2015-08-31 vid 17:08 skrev BSven:

Har du förstått hur "skovelverkan" fungerar? Om inte så kan det upplevas som att båten inte lyder.

Skovelverkan är marginell på utombordare

 

Skogsmatroser har större inverkan-------------eller mindre.................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2015-08-31 vid 20:05 skrev Oldtimer:

 

  2015-08-31 vid 19:06 skrev Peter_K:

 

  2015-08-31 vid 17:08 skrev BSven:

Har du förstått hur "skovelverkan" fungerar? Om inte så kan det upplevas som att båten inte lyder.

Skovelverkan är marginell på utombordare

 

Skogsmatroser har större inverkan-------------eller mindre.................

 

Missade att det var utombordare.

Men vad är en skogsmatros?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...