SeaMaster560wa 23 Postad 30 Augusti , 2015 Hej i det underbara vädret! Har lite funderingar på att så småningom byta båt till något större. Inte mycket utan bara några fot Vi har idag en båt som är 20 fot och kan ibland uppleva den som lite smal. Har nu funderat och kollat lite på följande båtar. Lite feedback från Er som har någon av dessa eller bara vill lämna några smarta råd vore tacksamt! - AMT 230 dc - Denna har jag kollar en del på och är väl kanske den som jag är mest sugen på, dock verkar det inte ha sålts speciellt många sedan 2012 då den kom så det känns som att det kan väldigt svårt att hitta någon bättre begagnad när det väl ska bytas båt. - Yamarin 68 dc - Denna har jag tittat på några ggr men inte riktigt tänkt på den som intressant båt då. Tilltalar mig till utseendet men lite tveksam till förvaringsutrymmen samt att man sitter bredvid varann hela tiden - Finnmaster 68 dc - Har jag inte riktigt tittat på egentligen och den känns kanske inte riktigt rätt med bara 11 cm bredare än vad jag har idag. Men det kanske är fel tänkt av mig. Tacksam för Era synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 31 Augusti , 2015 Min far har en Finnmaster 68 DC från 2008. Uttagen 2009. Med en Yamaha 200 hk. Riktigt trevlig båt! Sneglade även på Yamarinen när han skulle slå till. För han var det ett bra erbjudande, som gjorde att det blev affär. I Sverige såldes den med ett comfortpaket. Det kännetecknas på dubbla torkare, styrbord och babord sida. Kyl med frysfack och kokplatta. Var säkert mer saker än så. Båten går i mitt tycke riktigt bra i sjön. Är lite tyngre och längre än min MV-Marin 6600 FC. Det gör skillnad tycker jag. Motorn har bra kraft, skulle säkert räckt bra med en lite klenare. Vår båt har gula sidor, först så tyckte jag det var irriterande fult, men nu tycker jag det ger lite stil och igenkänning av båten. Bra stuvfack överlag i båten. Kapell som rätt lätt går ner i sitt garage, så länge du tar bort sidorna. Torr toa i ruffen, tror nyare modeller fick vattentoalett som tillval. Trimplanen strulade en gång, men lite pill på säkringarna, så fungerade de bra igen. MV-Marinen är 2,6 m bred, tror Finnmastern är 2,48 eller liknade. Märker inte skillnaden. Sitter bra i soffan med bord uppe. Ruffen är en klassisk DC ruff, men fördelen att man kan plocka loss dynor, så kan man "gå ner i ruffen" är även under en av dynorna som toan (i detta fall torr toan) som gömmer sig. Tycker kvalitet på båten är hög. Minst i klass som Bella 620, som vi hade tidigare. Du kan säkert välja vilken som av ovanstående båtar och bli nöjd. Låt pris och skick avgöra vilken det kan bli! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrillelille 0 Postad 19 Maj , 2020 Jag väcker liv i denna tråd. Jag gjorde ett inlägg innan men det verkar inte ha kommit med. Jag är på jakt efter en DC, strax under 7 meter. Vill ha utombordare och övernattningsmöjligheter. Fastnad för Yamarin 68 DC, Flipper 670 DC, AMT 230 DC och Finnmaster 68 DC Just nu Yamarin och AMT mest skarpt läge då vi hittat exemplar under 500tkr. Någon som har åsikter om främst AMT då det finns minst skrivet? Spontant känns kvaliteten högre i Yamarinen och att den möjligtvis håller värdet bättre. Det finns ett test, men där jämför de äpplen och päron i min mening då de jämför AMT 230 och Yamarin 68 DC med t.ex. Flipper 760 snarare än 670. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 19 Maj , 2020 Tycker amt känns enklare i sitt utförande men verkar som kvalitén är god. Jag hade nog hållit en slant på yamarin och finnmaster. Men inte åkt i någon av dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrillelille 0 Postad 19 Maj , 2020 Finnmaster verkar fin, men bara hittat äldre exemplar med 150hk. Just nu står det mellan Yamarin 68 DC med 250 hk yamaha från 2011 för 490tkr och AMT 230 DC med 250 HK Honda 2013 för 475tkr. AMTn är lite mer utrustad. Finns även en Yamarin 2011 med 225hk för 250tkr, men den ligger på västkusten och det sliter mycket mer på båten vad jag förstår. Helst skulle jag vilja ha en Flipper 670 DC, men de är svåra att hitta för rätt peng - det låg en ute för 410tkr men den rök snabbt. Tankar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mikael-F 0 Postad 19 Maj , 2020 Själv har jag AMT 230 med Honda 250 och är väldigt nöjd med den. Bra utrumme, går väldigt snålt och stiligt. Inget onödigt ingår, allting väl tänkt utan krumelurer. de andra alternativen är säkert också bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrillelille 0 Postad 19 Maj , 2020 32 minuter sedan skrev Mikael-F: Själv har jag AMT 230 med Honda 250 och är väldigt nöjd med den. Bra utrumme, går väldigt snålt och stiligt. Inget onödigt ingår, allting väl tänkt utan krumelurer. de andra alternativen är säkert också bra. Stort tack! Vad jag sett på filmer så känns den lite plastigare och lösare i konstruktionen, inget du upplevt? Tänker främst på locken som inte sitter fast utan lyfts av samt kapellgarage. Samt saknar steg till aktern. Är fönster i ruff öppningsbara? Hur landade du på amt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrillelille 0 Postad 28 Maj , 2020 Bump på denna tråd för att se om någon annan har någon input. Tack Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
en_finne_igen 4 Postad 29 Maj , 2020 AMT är bäst byggd mellan AMT/Yamarin/Flipper (eller så brukar man tänka i Finland), men jag gillar Flippers layout mest. Känns rymlig och modern och det är lätt att röra sig mellan olika utrymme i båten. Man sitter inte så djup ”inne” i båten (lägre fribord, särskilt på aktern) som minst till mig är en plus i denna typ av båt. Men Flipperns vindruta är också något lägre som för längre människor (>185 cm, kanske) kan känna lite obekvämt och förhindra sikt. Min kompis har dock AMT och han är väldigt nöjd med den. Sedan har du ett val mellan Honda/Yamaha/Mercury också men i stort tror jag att dom alla funkar lika bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser