Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
seerikand

Motorstyrka till Uttern D55 (el. Motsv. modell. )

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är det snart dags!! Efter åtskilliga timmar på detta forum och blocket börjar det närma sig ett köp.

Jag är spekulant på en uttern D55 (el. Motsv modell/storlek) och funderar kring val av motorstorlek.

Som total nybörjare önskar jag en utombordare (4-takt) men känner mig osäker på vad som är tillräckligt i motorstyrka.

Jag har inget behov av att "tävlingsköra" men vill givetvis kunna vara 4-5 personer och ändå få båten att plana.

Räcker det med 90hk motor på en båt av denna storlek?

Tänker också på förbrukning, andrahandsvärde etc.

Tacksam för svar!

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite snabbt och de flesta verkar ha motorer över 100hk så 90hk är nog i minsta laget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu är det snart dags!! Efter åtskilliga timmar på detta forum och blocket börjar det närma sig ett köp.

Jag är spekulant på en uttern D55 (el. Motsv modell/storlek) och funderar kring val av motorstorlek.

Som total nybörjare önskar jag en utombordare (4-takt) men känner mig osäker på vad som är tillräckligt i motorstyrka.

Jag har inget behov av att "tävlingsköra" men vill givetvis kunna vara 4-5 personer och ändå få båten att plana.

Räcker det med 90hk motor på en båt av denna storlek?

Tänker också på förbrukning, andrahandsvärde etc.

Tacksam för svar!

Erik

Hej Erik! 90hk är för lite på denna båt tycker jag. Jag har 115hk fyrtakt och den är perfekt, drar 0,7 liter/distans i 25 knop.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vänta nu? det kan väl inte vara så mycket som krävs... Då jag jobbade på seglaskola så körde vi fisherman 20 med 40 hästare, planade bra i 20 knop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

115hk är det minsta man bör ha på en Uttern D55.
Hade en själv med 115Hk. Dock med 2-takt förgasare och den gick riktigt bra, planade direkt och runt 37 knop i maxfart. Tuffade bra i 25 knop.

4-takten är tyngre och då är 115 att föredra.

Personligen hade jag letat efter en med 135Hk 2-takt typ Optimax. Jäkla bra klipp i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för bra svar! Summa-summarum; Jag kommer sikta in mig på en 115 hk fyrtakt vilket jag tror blir det bästa alternativet.

Hur ställer ni er till om det finns dokumenterad servicehistorik eller inte?

Är det vanligt att det inte finns?

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...