seerikand 2 Postad 30 Augusti , 2015 Hej! Nu är det snart dags!! Efter åtskilliga timmar på detta forum och blocket börjar det närma sig ett köp. Jag är spekulant på en uttern D55 (el. Motsv modell/storlek) och funderar kring val av motorstorlek. Som total nybörjare önskar jag en utombordare (4-takt) men känner mig osäker på vad som är tillräckligt i motorstyrka. Jag har inget behov av att "tävlingsköra" men vill givetvis kunna vara 4-5 personer och ändå få båten att plana. Räcker det med 90hk motor på en båt av denna storlek? Tänker också på förbrukning, andrahandsvärde etc. Tacksam för svar! Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 30 Augusti , 2015 Googlade lite snabbt och de flesta verkar ha motorer över 100hk så 90hk är nog i minsta laget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 31 Augusti , 2015 Hej! Nu är det snart dags!! Efter åtskilliga timmar på detta forum och blocket börjar det närma sig ett köp. Jag är spekulant på en uttern D55 (el. Motsv modell/storlek) och funderar kring val av motorstorlek. Som total nybörjare önskar jag en utombordare (4-takt) men känner mig osäker på vad som är tillräckligt i motorstyrka. Jag har inget behov av att "tävlingsköra" men vill givetvis kunna vara 4-5 personer och ändå få båten att plana. Räcker det med 90hk motor på en båt av denna storlek? Tänker också på förbrukning, andrahandsvärde etc. Tacksam för svar! Erik Hej Erik! 90hk är för lite på denna båt tycker jag. Jag har 115hk fyrtakt och den är perfekt, drar 0,7 liter/distans i 25 knop. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 31 Augusti , 2015 Men vänta nu? det kan väl inte vara så mycket som krävs... Då jag jobbade på seglaskola så körde vi fisherman 20 med 40 hästare, planade bra i 20 knop... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 8 Postad 31 Augusti , 2015 115hk är det minsta man bör ha på en Uttern D55.Hade en själv med 115Hk. Dock med 2-takt förgasare och den gick riktigt bra, planade direkt och runt 37 knop i maxfart. Tuffade bra i 25 knop. 4-takten är tyngre och då är 115 att föredra. Personligen hade jag letat efter en med 135Hk 2-takt typ Optimax. Jäkla bra klipp i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikandersson87 1 Postad 2 September , 2015 Hej, tack för bra svar! Summa-summarum; Jag kommer sikta in mig på en 115 hk fyrtakt vilket jag tror blir det bästa alternativet. Hur ställer ni er till om det finns dokumenterad servicehistorik eller inte? Är det vanligt att det inte finns? //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser