Micke_Boat 8 Postad 29 Augusti , 2015 Tar tacksamt emot tips på hur man enklast och bäst gör rent ett kapell som tyvärr har varit ovårdat längre tid. Det sitter på en båt som jag nyligen köpte. Har hört man inte ska använda klorin och att man hellre ska lägga det i blöt i ett eller två dygn i ljummet vatten och borsta försiktigt. Ska man ha något tvätt/rengöringsmedel i vattnet eller ska man prova ljummet vatten först och ha tvättmedel i nästa bad om inte smutsen släpper ? Tips och råd ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 29 Augusti , 2015 (redigerade) Klorin ska du inte använda det är ett blekmedel, risken är stor att det blir fläckigt och det är rätt otrevligt att handtvätta med. Finns speciellt kapelltvätt och en del andra rengöringsmedel så att du får bort grönmögel etc. Jag tog loss kapellet och rengjorde det i en lång tvättrännan och använde vanlig diskborste att gnugga med där det var värst. Bla finns ett medel som finns på pumpflaska som skummar upp rengör effektivt. Sedan viktigt att skölja noga. Det blev rent, impregnerade sedan. Åtgången av impregneringsmedel var större än jag räknat med och kapellet blev något mörkare än tidigare. Redigerad 29 Augusti , 2015 av Hasse_O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 30 Augusti , 2015 Jag har flera gånger tvättat med Galltvål och det har även tagit bort de små svarta prickarna av mögel. http://www.clasohlson.com/se/Galltvål/Pr342109000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Augusti , 2015 Och framförallt montera kapellet efter tvätt på båten och låt det torka där. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 458 Postad 30 Augusti , 2015 Borsta inte på rutorna, de blir lätt repiga. Torka bort impregnering från rutorna. När kapellet är tort kan du tvätta bort kvarvarande impregnering på rutorna med lysfotogen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 31 Augusti , 2015 på en båt jag hade där kapellet hade möglat så tog jag en borste och varmt vatten blandat med tvättmedel och sen skrubbade jag hela kapellet och till sist tog jag högtryckstvätten och spola rent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 31 Augusti , 2015 Tack till alla som svarat. Ska prova att ordna en stor balja och lägga i blöt och tvätta till helgen. Bra att låta det torka monterat på båten för det är redan ganska tight spänt och lite svårt att få sista spännena på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 458 Postad 1 September , 2015 Använd inte högtryckstvätt annat än som absolut sista utväg att kunna använda ett sunkigt kapell en säsong till, det sliter sönder fibrerna och rycker loss tätskikt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 24 September , 2015 Gjorde en större "badbalja" i släpkärran, se bifogad bild, la kapellet i blöt i två dagar. Blandade i galltvål i vattnet och borstade med en rotborste samt vanlig diskborste. Kan ju säga att vattnet blev mycket smutsigt så jag fick bort mycket gammalt skit. Kapellet hade varit smutsigt en längre tid så det blev inte som nytt men det fick tillbaka lite av sin ursprungsfärg. Monterade tillbaka kapellet på båten ikväll så att det får torka på plats. Ska även impregnera det när det är torrt, om jag inte bedömer att det ska tvättas en gång till. Tack för tipsen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 25 September , 2015 Gjorde en större "badbalja" i släpkärran, se bifogad bild, la kapellet i blöt i två dagar. Blandade i galltvål i vattnet och borstade med en rotborste samt vanlig diskborste. Kan ju säga att vattnet blev mycket smutsigt så jag fick bort mycket gammalt skit. Kapellet hade varit smutsigt en längre tid så det blev inte som nytt men det fick tillbaka lite av sin ursprungsfärg. Monterade tillbaka kapellet på båten ikväll så att det får torka på plats. Ska även impregnera det när det är torrt, om jag inte bedömer att det ska tvättas en gång till. Tack för tipsen. Kreativt badkar! Kanske kan funka som pool för barnen med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 25 September , 2015 Tar tacksamt emot tips på hur man enklast och bäst gör rent ett kapell som tyvärr har varit ovårdat längre tid. Det sitter på en båt som jag nyligen köpte. Har hört man inte ska använda klorin och att man hellre ska lägga det i blöt i ett eller två dygn i ljummet vatten och borsta försiktigt. Ska man ha något tvätt/rengöringsmedel i vattnet eller ska man prova ljummet vatten först och ha tvättmedel i nästa bad om inte smutsen släpper ? Tips och råd ? Vi har ett sandfärgat kapell till vår båt. Med rutor runt och dragkedjor och annat. Vi lämnade det till reparation och tvätt (Henson i Lomma) och fick tillbaka det i nyskick. Jag fattar än idag inte hur resultatet kunde bli så fint. Det såg ut som om det hade kommit direkt från kapelltillverkaren. Jag rekommenderar inte att tvätta själv utan lämna det till proffs. Men det är ju jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser