BobbyE 0 Postad 29 Augusti , 2015 Denna Tohatsu 25hk 2-takt dör ibland på tomgång, men det ser inte ut som att jag kan "skruva upp" den något, eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 29 Augusti , 2015 Svårt att se då bilden är kass och upp och ner men är tomgångsskruven i bott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyE 0 Postad 30 Augusti , 2015 Precis, skruven är så gott som i botten. Nytt försök med bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Augusti , 2015 (redigerade) Aha, nu börjar man ana detaljerna i ditt suddiga foto. ;-)Gissar att du med "så gott som i botten" avser tomgångsstoppet?...Varför testar du inte att dra den ännu mer, rent av helt i botten är ju en första reflexion?Normalt brukar tomgångs-gaspådragsskruvar sitta monterade direkt på förgasaren, detta för att varje glapp i leder etc inte skall kunna påverka precisionen på gasspjäll/trottel. Gissningsvis kan du därför ha ytterligare en stoppskruv på själva förgasaren som inte kan skönjas i din bild?Själva gasvajern påverkar väl i grunden bara två saker, förutom spjäll/trottel också förtändningsvinkeln.(Läs antalet grader före övre dödpunkten där ö.d. = läget då kolven är i topp och vänder. Går normalt att justera förtändningens vinkel individuellt i tomgångsläget, gissar med skruven x?)Förutom gasvajerns läge så finns nog ytterligare en justerskruv som påverkar tomgången, nämligenblandningsskruven. (Sitter i förgasarhalsen och den reglerar hur fet- eller mager bensingasblandningen blir, alltså inte totalmängden luft/bensingas som skall nå cylindern. Fet blandning ger mycket sot, mager blandning ger orolig gång där man tvingas öka gaspådraget för att undvika tjuvstopp. Justering kanske aktuell här eller kanske inte?) Redigerad 30 Augusti , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser